Inovace kluzného kontaktu VUT FEI UVEE Pavel Lasák (1r.2s) Školitel: Doc. Ing. František Veselka CSc. 2001
Úvod Proč kluzný kontakt? Používaný Nenahraditelný Množství problému Stejnosměrné – dynama (s cizím a vlastním buzením speciální) – elektromotory (sériové, derivační, kompaudní) Střídavé – alternátory (3 fázové turbo a hydro alternátory, 1f el. pece) – elektromotory (komutátorové 1 a 3 fázové) Mechanické usměrňovače (motorgenerátory, konvertory) Nenahraditelný Množství problému
Obecně o kluzném kontaktu Problémy při provozu: Vnější prostředí (vlhkost, prach, agresivní plyny.. ) Provozní režim (stálý chod, přerušovaný chod…) Vlastní konstrukce Mechanické parametry kluzného kontaktu Elektrické parametry kluzného kontaktu Opotřebování kartáčů Zhoršování EMC Zhoršování patiny
Požadavky kladené na kluzný kontakt Dlouhá životnost kartáče Dobrá patinu Neprášit Nezhoršovat EMC Jednoduchá konstrukce
Způsob řešení kurz na UVEE www.triz.cz K řešení použito metodiky TRIZ (tvorba a řešení inovačních zadání) bližší informace o této metodice: kurz na UVEE www.triz.cz
Altšullerova tabulka 2 31. Škodlivé faktory vyvolané objektem 30. Škodlivé faktory působící na objekt 1,35,6,27 2,37,24 19. Spotřeba energie nepohyblivého objektu 10,2,22 22,24 20. Spotřeba energie pohyblivého objektu
Původní konstrukce Legenda: 1. Přítlačná síla na kartáč F 1 2 3 5 6 Legenda: 1. Přítlačná síla na kartáč 2. Přívod proudu 3. Držák kartáče 5. Kartáč 6. Kroužky
Inovovaná konstrukce Legenda: 1. Přítlačná síla na kartáč F 1 2 3 4 5 6 Legenda: 1. Přítlačná síla na kartáč 2. Přívod proudu 3. Držák kartáče 4. Vrstva teflonu 5. Kartáč 6. Kroužky
Výsledky – graf Znázornění velikost průměrného opotřebení h původních a inovovaných kartáčů na kroužcích hydroalternátoru [2]
Literatura [1] Bušov, B: Tvorba a řešení inovačních zadání (TRIZ), IndusTRIZ, Brno 1997, str. 214 [2] Veselka, F., Lasák,P.: Problematika kluzného kontaktu u el. strojů, TZ190, Brno 2000 [3] Veselka, F.: Posouzení komutačních schopností kartáče ss stroje nové konstrukce TZ 143, Brno září 1990. [4] Veselka, F.: Posouzení komutačních schopností kartáčů EG 610 při provozu ss motoru V160L64 MEZ Vsetín s.p. TZ 189, Brno Leden 2000 [5] Veselka, F., Bušov,B., Ondrušek,Č.: Triz and inovation of eletrical machines brusch-node enginnering mechnics 2000, Svratka 2000 [6] Veselka, F.: Fotodokumentace pracovní plochy kartáčů. Brno prosinec 2000. [7] http://www.triz.cz