ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření domácnosti Rodinný rozpočet
Advertisements

Produkty finančního trhu
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozpočet domácnosti Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rozvaha domácnosti Název školy
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost ROZPOČET Pan Kouřil je svobodný, bydlí sám v nájemném bytě a má ze zaměstnání pravidelný měsíční příjem korun. Jednou za tři.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Příjmy a výdaje v domácnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
hospodaření domácnosti.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: VI/2 Finanční gramotnost AUTOR: Müllerová TEMATICKÁ OBLAST: Matematika NÁZEV DUMu: Rodinný rozpočet POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 20 KÓD DUMu: DM_FIN_MAT_20 DATUM TVORBY: 10.9.2013 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je určena pro 4.ročník gymnázií(oktáva). Jedná se o prezentaci, která přibližuje rodinný rozpočet a rodinné situace. Tato prezentace je zároveň poučením pro mladé lidi vstupující do života. Z mého pohledu je zejména druhý příklad velmi aktuální pro dnešní dobu.

Rodinný rozpočet

Úkolem každé domácnosti by mělo být vytvoření rodinného rozpočtu, tedy znát hodnoty příjmů, ale i výdajů, hospodařit vyrovnaně nebo přebytkově a určitě vytvářet rezervy kvůli mimořádným situacím (nemoc, nehoda, ztráta zaměstnání, odcizení movité věci atd.) Jako optimální výše rezervy se uvádí dvojnásobek příjmu. V případě větších rezerv se už člověk může pustit i do zhodnocování peněz, například spoření atd.

K sestavení rodinného rozpočtu stačí 5 základních bodů: 1) soupis všech čistých příjmů za měsíc 2) soupis všech výdajů za měsíc 3) určit, zda příjmy pokrývají výdaje, a jsou-li příjmy nižší nebo stejné, následuje krok 4 4) přehodnocení a přizpůsobení výdajů výdaje nutné (voda, plyn, topení, elektřina) výdaje zbytné (zábava, sport, luxusní oblečení) jde-li o mnoho nižší příjmy, může dojít až na výměnu bytu, změnu zaměstnání atd. 5) aktualizace rozpočtu alespoň 2x do roka. (ztráta zaměstnání, snížení platu atd.)

Příklad 1 Pan K měl úraz. Se zlomenou nohou strávil týden v nemocnici a zbytek měsíce doma. Místo obvyklých 16 000 Kč mu na účet přišlo jen 9 000 Kč. měsíční rozpočet pana K: nájem a služby 8 000 Kč záloha za plyn 500 Kč záloha za energii 500 Kč potraviny 3 000 Kč splátka spotřebitelského úvěru 700 Kč splátka kontokorentu 800 Kč telefon 400 Kč ostatní výdaje (oblečení, zábava,…) 2 000 Kč Určete, jaký je rozpočet Pana K? Jaké částky je třeba v řádném termínu zaplatit? Co má Pan K dělat se svým rozpočtem dál?

Příklad 2 Pan J začal po vysoké škole pracovat ve vývojovém oddělení a jeho čistý měsíční příjem byl 30 000 Kč. Bydlel s rodiči a kromě svých potřeb neměl žádné výdaje. Na leasing si pořídil auto za 300 000 Kč a kamarád, který pracoval v bance ho přesvědčil o založení kontokorentu 30 000 Kč a kreditní karty s limitem také 30 000 Kč, kterou Pan J ihned začal využívat. Když po pár letech Pan J potkal dívku svých snů a chtěl požádat o hypotéku na vlastní bydlení, byla mu zamítnuta z důvodů nedostatečných peněz a záznamu v databázi dlužníků. Pan J se tedy s dívkou přestěhoval do luxusního bytu, ale na jeho vybavení peníze neměl a tak si půjčil spotřebitelský úvěr ve výši 30 000 Kč. V této situaci bylo Panu J oznámeno, že dostává výpověď. Jakých základních chyb se Pan J dopustil? Poraďte Panu J, co má nyní dělat. Je v příkladu něco, co by mohlo celý příklad změnit?

Příklad 3 Jde o opakování všeho, co jsme se již naučili. Vypočítejte, kolik Kč zaplatil pan J na splátkách leasingu, kontokorentu, kreditní karty a spotřebitelského úvěru měsíčně.

Řešení 1) leasing auto leasingové společnosti mají úrokové sazby okolo 10 %, vezměme tedy, že i RPSN bude těch 10 % a leasing se poskytuje většinou na 48 měsíců. Pro zjednodušení počítejme nulovou anuitu. měsíční splátka: 2) kontokorent využití plného kontokorentu s úrokovou sazbou 5 %.

Řešení 3) kreditní karta včasné nesplacení kreditní karty = 15 % penále. 4) spotřebitelský úvěr úroky u spotřebitelských úvěrů se pohybují mezi 9 – 13 %, vezmeme-li v potaz spotřebitelský úvěr na 10 let s úrokovou mírou 9 %. měsíční splátka:

Řešení Celkově tedy Pan J na splátkách zaplatil: Což představovalo víc jak polovinu jeho čistého příjmu.

Zdroje: Vlastní (z absolvovaných školení a vlastních výpočtů) osobní finanční poradce