I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Dílna techniky ve světě dětí“ MŠ U Sýpky a odloučená pracoviště MŠ Jerlochovice a MŠ Děrné.
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.17 Ročník2. ročník.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Didaktická média v dějepisném vyučování přednáška č. 10 AR 2014/2015.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO32 Název.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Pohádka.
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
INFORMATIKA – použití počítačů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vznik pracovního poměru
Přehled tematických okruhů:
Exkurz do historie a kultury Romů
Prameny a normy finančního práva
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
GVID – MATURITA 2018 aktuální stav – říjen 2017.
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
karel oliva Akademie věd ČR
VIKMA06 Vyhledávání informací
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ekonomika veřejného sektoru
2. ČNB a její role v platebním styku.
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Základní znaky Jde o právnickou osobu ve formě družstva
Digitální učební materiál
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Regionální informace jako přidaná hodnota katalogu krajské knihovny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Matriční úřad.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Bakalářské studium archivnictví samostatný obor maior minor
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce

Historické prameny primární zdroj informací v historickém bádání pramen = vše, co se zachovalo pro poznání a ověřování historických skutečností, vzniklo z lidské činnosti, činnosti lidské společnosti informace: kriticky čerpány z mnoha typů pramenů (zdrojů) s různým stupněm relevance (pravdivosti)

Historické prameny rozdělení historických pramenů podle několika hledisek: dle původu pramene (památky, pozůstatky a tradice, prameny) dle formálních znaků (písemné, nepsané, ústní) dle informační struktury (bezprostřední, zprostředkované) dle typu (písemné, hmotné, etnografické, ústní, lingvistické, fonografické, filmové a fotografické) dle obsahu (ergotechnické – ekonomika, sociotechnické – společnost, psychotechnické – vědomí, tradice)

Historické prameny písemné historické prameny A. psané prameny institucionálního původu normativní prameny (právní dokumenty): zákoníky, právní příručky diplomatické prameny: listiny, listy, akta správní a hospodářské prameny: aktový materiál, účty, soupisy půdy, povinností a obyvatelstva, berní rejstříky…

Historické prameny písemné historické prameny B. psané prameny soukromého původu literární a písemná pozůstalost: teologické a vědecké prameny osobní korespondence osobní deníky

Historické prameny písemné historické prameny C. narativní (a) literární psané prameny historiografie (dějepisectví): kroniky, letopisy hagiografie: legendy krásná literatura: romány, fikce

Historické prameny nepsané historické prameny hmotné prameny: kosterní pozůstatky, výtvory lidské práce obrazové prameny: kresby, kartografické materiály audiovizuální prameny: různá záznamová média

Historické prameny ústní prameny tradiční prameny: mytologie, ústní lidová slovesnost oral history

Děkuji za pozornost.