Experimentální studie poslušnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 2.
Advertisements

Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
TEMPLATE DESIGN © Proenvironmentální postoje učitelů středních odborných škol jako předpoklad pro biofilní orientaci vzdělávání.
Psychologie II Sociální kontext lidské komunikace - konformita a poslušnost Přednáška 4.
Analýza dat.
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 1, s.58–65 ISSN
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
v pedagogické diagnostice
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zásady experimentální práce (především v biologii)
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Tento materiál vznikl v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/
Osobnost – situace – predikce chování
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
Skupinové interview (Focus group)
PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor:
Proč studovat makroekonomii?
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Zdeněk Tomeš Katedra ekonomie Kancelář č. 612 Konzultační hodiny: pondělí:
Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Stanislav Bendl (PdO 1/2001).  Aktuálnost tématu manipulace a kritického myšlení (média, sekty, politika, obchod)  Stoupající brutalita pachatelů trestných.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Rekognice z pohledu psychologie
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Výzkumné metody v psychologiI
Psychologie – úvodní informace PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. konzultační hodiny:St: 12:00 – 13:30 Čt: 9:30 – 11:00 č.108 studijní materiály.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Holocaust – proč se lidé dopouštěli zlých věcí?
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Mixed methods design (MMD)
- váhy jednotlivých studií
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
Sociální psychologie II
Pouze jedna otázka v experimentu „zachování množství“
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Informační sociální vliv: (informational social influence) Potřeba vědět, co je „správně“ Plochová Barbora(182485)
Dějiny psychologie Strukturalismus.
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Název vědeckého projektu
Organizace.
Transkript prezentace:

Experimentální studie poslušnosti Stanley Milgram (1963). Behavioural study of obedience. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67, 371-8.

Historické pozadí a kontext studie počáteční záměr: testování hypotézy o odlišnosti Němců používané historiky k vysvětlení systematického vyhlazování Židů, Poláků a dalších původně měla být hlavní část experimentu provedena v Německu, výzkum v USA byl zamýšlen jako pilotní

Klíčový pojem - poslušnost poslušnost může být definována jako psychologický mechanismus, který řídí chování jedince dle systému autority fungování tohoto mechanismu bylo spolehlivě prokázáno právě v souvislosti s událostmi v Německu během 2. světové války

Obecný popis studie celý experiment byl účastníkům prezentován jako studie o vlivu trestů na paměť „skutečné“ zkoumané osoby (učitelé) měly na příkaz experimentátora učit slovním asociacím „falešnou“ zkoumanou osobu pomocí elektrických šoků „falešná“ ZO (oběť - žák) byla ve skutečnosti najatým hercem

Popis výzkumné situace – místo a zúčastněné osoby místo experimentu: „prestižní“ laboratoř na univerzitě Yale výzkumný soubor: 40 mužů (věk 20 – 50 let) různého vzdělání a zaměstnání „oběť“: muž (47 let), nezávislými pozorovateli označen jako příjemný a sympatický experimentátor (31): chování profesionální, oblečen v pracovním plášti

Postup experimentu sdělení o fiktivním účelu experimentu: téma - učení a trest „náhodné“ rozdělení na učitele a žáka v jedné místnosti žák připevněn na elektrické křeslo, učitel v sousední místnosti usazen za generátor šoků a panel zobrazující odpovědi žáka zkoumané osobě je dán reálný ukázkový šok o síle 45 voltů pro zvýšení autenticity učitel má za nesprávnou odpověď udělit elektrický šok, s každou další nesprávnou odpovědí má intenzitu šoku zvyšovat (po 15 voltech)

Postup experimentu v této verzi experimentu herec nereaguje na bolest verbálně, pouze se ozve náraz na zeď při 300 a 315 voltech, dále se již žádná reakce neobjevuje od hranice 300 voltů již žák na otázky neodpovídá reakce examinátora jsou odstupňovány od pobídky (prosím pokračujte) až po příkaz (nemáte jinou možnost, musíte pokračovat) na otázku po nebezpečnosti šoků odpovídá examinátor sdělením, že přestože jsou šoky bolestivé, nevzniká trvalé poškození tkáně v návaznosti na experiment byla s pokusnými osobami provedena interview a „podvod“ jim byl objasněn

Výsledky drtivá většina osob byla přesvědčena o realitě situace žádný subjekt se nezastavil před hranicí 300 voltů (intenzivní šok) 26 osob (65%) dosáhlo maxima 450 voltů (tyto osoby byly klasifikovány jako poslušné) 14 osob se tedy vzepřelo příkazům autority většina osob projevovala známky nervozity a tenze, obzvláště při silnějších šocích

Výsledky u tří subjektů byl vyvolán nekontrolovaný záchvat osoby, které byly „poslušné“, vykazovaly často znaky extrémního stresu a bránily se administrování šoků od 300 voltové hranice – přesto nakonec poslechly autoritu

Závěry procento „poslušných“ osob bylo oproti předpokladům velice vysoké přesto bylo zřetelné, že většina z těchto osob nejedná v souladu se svým přesvědčením předchozí závěr dokazují známky extrémní tenze v testové situaci

Některé možné interpretace předpoklad Yaleské univerzity jako místa s kvalitními a kompetentními zaměstnanci nevyjasněnost toho, co ještě může psycholog od zkoumaných osob vyžadovat a kde již překračuje svá práva „oběť“ pokračuje v odpovědích až do hranice 300 voltů, tento fakt může být interpretován jako vůle pokračovat v úkolu ?

Kritika studie etika?: klamání účastníků; silný stres, který účastníci zažívali; experiment mohl mít dlouhodobý vliv na sebeúctu; bylo porušeno právo kdykoliv skončit Aronson: silný „experimentální“ realismus, nedostatek „každodenního“ realismu (ekologická validita), Orne a Holland: zkoumané osoby ve skutečnosti nevěří, že žák dostává bolestivé šoky

Navazující výzkumy studie z roku 1963 (‘remote-victim’ experiment) se stala inspirací pro další sérii výzkumů Milgram referuje o 18 navazujících experimentech velmi známý je druhý experiment v pořadí (‘voice-feedback’ experiment), kde byla zjištěna 62,5% míra poslušnosti další variace: žák i učitel v jedné místnosti, instrukce po telefonu atd. předložená studie (která je přesněji spíše kontrolovanou observační studií než experimentem) může být chápána jako část komplexního experimentu s měnícími se podmínkami

Navazující výzkumy Hoffling (1966): sestřičky v nemocnici požádány po telefonu neznámým doktorem, aby pacientovi aplikovali lék množství aplikovaného léku bylo dvojnásobné oproti maximální možné dávce (uvedeno na lahvičce s lékem) tento postup byl zcela v rozporu s nemocničními pravidly přesto 21 z 22 sester uposlechlo autoritu