VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ VÝDAJE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
Poptávka na trhu zboží a služeb
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Agregátní poptávka a nabídka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Teorie hospodářského růstu
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Daňová teorie a politika
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Daňová teorie a politika
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Korupce a veřejné zakázky
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investiční multiplikátor
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Makroekonomické výstupy
Národní účty - aplikace
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
Veřejné výdaje a příjmy
Financování kapitol státního rozpočtu II
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
TRH (tržní mechanismus)
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Vymezení pojmového aparátu Jana Soukopová
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Teorie fiskálního federalismu
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ VÝDAJE

Veřejné výdaje Veřejné výdaje označují tok finančních prostředků, které jsou v rámci veřejné rozpočtové soustavy alokovány na realizaci různých fiskálních funkcí* státu (resp. vlády, města nebo obce), a to na principu nenávratnosti (částečné nebo plné) a neekvivalence. Zdrojem krytí veřejných výdajů jsou v rámci veřejných rozpočtů veřejné příjmy, nebo může docházet i k jejich dluhovému financování. ________________________________________ *Fiskální fce státu: alokační (stát prostřednictvím veřejných rozpočtů rozmisťuje zdroje do produkce k zajišťování veřejných statků), redistribuční (při efektivní alokaci zdrojů lze dosáhnout relativně spravedlivého rozdělení důchodů mezi občany státu), stabilizační (stát se prostřednictvím daní a státních výdajů a zásahů snaží tlumit výkyvy hospodářského cyklu).

Veřejné výdaje, veřejné výdajové programy a projekty Veřejné výdaje, veřejné výdajové programy a projekty jsou pojmy označující reálné ekonomické procesy a finanční pohyby. Nejsou synonyma, u veřejných projektů a veřejných výdajových programů nejde pouze o pohyb finančních prostředků, nýbrž o realizaci určitých, konkrétních cílů, Veřejný výdajový program je (ve srovnání s výdajovým projektem) soubornější, komplexnější. Program má konkrétní cíle, předpokládá určitý postup a časový harmonogram. Sestává z různých na sebe navazujících kroků, činností, dílčích projektů.

Veřejné výdaje Členění vládní výdaje = „ujídající“ výdaje (zatěžují výrobní kapacity ekonomiky), spotřební investiční transfery = „neujídající“ výdaje, protože stát za tyto platby neočekává žádné protiplnění (princip neekvivalence). Neujídají tak z výrobních kapacit ekonomiky, pouze zvyšují disponibilní důchod daného ekonomického subjektu. jsou také označovány jako „záporné daně“, jsou projevem redistribuční fiskální funkce státu.

Soukromá spotřeba a investice vládní spotřeba a investice Daně – transfery = „čisté daně“ … skutečně odčerpané prostředky soukromým subjektům ve prospěch státních financí Vláda ovlivňuje svou politikou výši veřejných výdajů a tím i velikost veřejného sektoru v ekonomice. Tedy má vliv i na proporce mezi soukromým a veřejným sektorem, jakož i na chování ekonomických subjektů.

Veřejné výdaje Členění – z hlediska vazby na fiskální funkci státu alokační výdaje výdaje na zabezpečování veřejných statků. dlouhodobě stagnují či klesají, neboť se postupně zvyšuje podíl občanů na úhradě nákladů na smíšené veřejné statky redistribuční výdaje peněžní transfery různým subjektům ke zmírnění nerovnosti v majetku a důchodech, Účelové i neúčelové dotace, příspěvky (např. příspěvkovým organizacím), plošné i adresné dávky. stabilizační výdaje zvyšováním či snižováním lze ovlivňovat agregátní poptávku, a tím zmírňovat cyklický vývoj, výdaje na nákup zboží a služeb pro veřejný sektor.

Mandatorní (obligatorní) výdaje jsou výdaje na takové potřeby, na které existuje nárok podložený zákonem nebo jinou legislativní normou (např. výplaty penzí, nemocenských dávek, splácení dluhové služby, příspěvek ke stavebnímu spoření, …). Tvoří až 80 % výdajů státního rozpočtu ČR.

Růst veřejných výdajů Důvod: ??? Snaha získat voliče, zvýšená poptávka po veřejných statcích… Ekonomové se jím zabývají od 19. stol. Alfred Wagner (1835–1917) Wagnerův zákon: „S růstem důchodu na hlavu roste v ekonomice velikost veřejného sektoru.“

Růst veřejných výdajů Posunový efekt A.T. Peacock a J. Wiseman. ke změně ve výši státních výdajů dochází skokově. Skoky se odehrávají především díky mimořádným událostem (válka, přírodní katastrofy, apod.). Spouštěčem posunového efektu (prahem) je začátek války; společnost je ochotna nést zvýšené břímě daňové zátěže (tzv. snesitelný daňový náklad); Po skončení období se pak úroveň veřejných výdajů nevrací na původní stav, ba naopak. % HDP

Růst veřejných výdajů Mezi hlavní faktory zvyšování veřejných výdajů patří: Demografické faktory (růst počtu obyvatel, stárnutí populace), Situace na trhu práce, nezaměstnanost, Ubranizace, migrace obyvatelstva do měst, Inflace (růst nákladů ve veřejném sektoru, valorizace sociálních dávek), tzv.demonstrační efekt (snaha vyrovnat se ostatním zemím), Politické vlivy, popř. vládní populismus (zvyšování sociálních transferů), Splácením veřejného dluhu včetně úroků (roste tzv. dluhová služba). Ostatní vlivy (války, zvyšování výdajů na obranu země).

Zdroj: ČSÚ.

Mikroekonomické aspekty veřejných výdajů Substituční efekt – změna chování spotřebitele, Důchodový efekt – nedochází ke změně preferencí spotřebitele. Linie rozpočtového omezení se posune v důsledku např. transferu – rovnoběžně (nemění se preference)

Změna sklonu linie rozpočtového omezení v důsledku dotace na produkt X (stává se pro spotřebitele levnější)

Pouze důsledek substitučního efektu J.R. Hicks, britský ekonom (1904 – 1989) Změna sklonu linie rozpočtového omezení v důsledku dotace na produkt X (stává se pro spotřebitele levnější) Pouze důsledek substitučního efektu

Skuteční příjemci veřejných výdajů Ne vždy jsou ti, kterým jsou vládní dotace či programy určeny, jejich skutečnými příjemci. Záleží na elasticitě nabídky dotovaného statku.

Díky dotaci stoupne poptávka z D na D1 Díky dotaci stoupne poptávka z D na D1. Při málo elastické nabídce v krátkém období se spíše zvedne cena nabízeného statku z P na P1, než jeho nabízené množství (z Q na Q1). Skutečným příjemcem v krátkém období je spíš strana nabídky než poptávky.

Institucionální vs. Programové financování Institucionální financování plošné financování veřejné instituce bez konkrétních cílů, rozpočet je přidělován jednotlivým institucím – nárokem na výdaj je existence dané instituce, NIKOLIV skutečná potřeba tohoto výdaje, převažují běžné výdaje na udržení provozu instituce a kapitálové (modernizace a inovace) jsou omezeny, Není jasné, k jakým účelům byly zdroje vynaloženy, alokační paradox při institucionálním financování: instituce dostává zdroje díky své existenci a existuje díky tomu, že dostává zdroje.

Institucionální vs. Programové financování rozpočet je vytvářen podle skutečné potřeby daného výdaje. jsou stanoveny cíle (transformované potřeby) a jejich plnění je hodnoceno) Je možné měřit efektivnost výdajů. V případě nedostatků prostředků nejsou všechny programy kráceny plošně, jak tomu bývá u institucionálního způsobu financování. Nejprve jsou omezeny programy s nejnižší prioritou. Je velmi podobné soukromým podnikatelským činnostem.

Veřejné zakázky Veřejný sektor v rámci plnění svých funkcí potřebuje zajistit množství statků a služeb, které může produkovat sám nebo je zadat soukromému sektoru. Soukromý subjekt zpravidla dokáže požadované statky a služby vyprodukovat levněji, u veřejných institucí chybí ziskový motiv, tj. chybí tlak na snižování nákladů, veřejná instituce nemůže zkrachovat.

Veřejné zakázky Veřejná zakázka, i když je realizována soukromým subjektem, se podstatně liší od zakázek mezi soukromými subjekty: zadavatel (poskytovatel financí) nebývá konečným spotřebitelem, o nákupu (přidělení veřejné zakázky) zpravidla rozhoduje skupina lidí, objem obchodu bývá mnohonásobně vyšší než v případě běžných spotřebitelů, proces rozhodování bývá značně formalizovaný.

Veřejné zakázky – fáze VZ Identifikace potřeb zadavatele (veřejné instituce). Specifikace požadovaného statku – jeho vlastností. Výběr dodavatele na základě předem stanovených kritérií. Podpis smlouvy. Plnění. Monitorování a vyhodnocení pro budoucí VZ.

Veřejné zakázky Cílem: získání statků a služeb v požadované kvalitě za nejnižší možnou cenu. Poskytování kvalitnějších statků/služeb veřejnosti za nižší cenu, než jaké by byl schopen dosáhnout veřejný sektor. Možné ohrožení splnění cílů veřejné zakázky je způsobeno především výskytem korupce a koluzního kartelu. Příčiny korupce: zadavatel (zástupci) přijetím úplatku zvýší svůj příjem, ale náklady spojené s neefektivností veřejných výdajů nese někdo jiný (daňoví poplatníci); Je možné minimalizovat transparentním postupem při zadávání VZ.

Veřejné zakázky – jaké statky/služby jsou vhodné pro nákup – „make or buy“ To záleží na transakčních nákladech = všechny ostatní náklady (kromě produkčních N), které souvisí s realizací daného kontraktu. Zadavatel ušetří na produkčních nákladech díky VZ, ale díky transakčním nákladům budou celkové N vyšší, než kdyby statek/službu veřejný sektor vyprodukoval sám. Transakční náklady závisí na: Specifičnosti aktivit (čím specifičtější, tím vyšší náklady na vyjednávání), Měřitelnosti výstupu (čím nižší měřitelnost výstupů, tím vyšší náklady na monitorování),

Nevhodné pro nákup (VZ), vhodnější je produkce veřejným sektorem Nejvhodnější pro nákup (VZ) Zdroj: Hamerníková, B., Maaytová, A. Veřejné finance, s. 104.

Vládní příjmy a výdaje, 2014 (% HDP)

Veřejné saldo a dluh vládních institucí, 2011–14 (% HDP)