NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
BIOCHEMIE.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
CHEMICKÉ REAKCE.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Faktory ovlivňující reakční rychlost, teorie chemické kinetiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_36.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět:Chemie Ročník:9. Téma:Přírodní.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Přírodní látky - systematizace a opakování
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Název šablony: Inovace v chemii52/CH12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Přírodní látky Autor: Mgr.
Další přírodní látky.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Vysvětlení pojmu enzymy
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Enzymy = biokatalyzátory
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Oxidy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Kyslík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Ch_017_Biokatalyzátory Ch_017_Ckemické reakce_Biokatalyzátory Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ 8. TŘÍDY (1.ČÁST) TÉMA: OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ.
ZŠ Benešov, Jiráskova CHEMIE Vlivy na rychlost chemických reakcí – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Proteiny Bílkoviny. Bílkoviny jsou makromolekulární přírodní látky složené ze sta a více molekul aminokyselin. Při tvorbě bílkovin se aminokyseliny peptidickou.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Chemické složení živých organismů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název: Rychlost chemické reakce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obecná a anorganická chemie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_06_KATALYZÁTORY TÉMA: KATALYZÁTORY ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2803

Anotace Jedná se o výukové materiály určené pro podporu vzdělávání v oblasti přírodních věd – konkrétně chemie. Obsahem je prezentace pro podporu výkladu učiva na dané téma, doplněné řadou zajímavých experimentů, které je nutno provádět pod dohledem vyučujícího. Na začátku je uveden souhrn opakování látky předchozí a na konci souhrn látky probrané . Text je určen pro žáky 9. tříd základních škol.

Chemické reakce a děje 4. část Katalyzátory

Opakování - enzymy enzymy jsou bílkoviny, které urychlují průběh chemických reakcí v živých organismech působí jako (bio)katalyzátory mají značně specifické účinky – určitý enzym katalyzuje průběh určité konkrétní reakce enzymy jsou nezbytně důležité pro život důležité jsou i pro různá odvětví potravinářského průmyslu

Katalyzátory látky, kt. ovlivňují rychlost chem. reakcí mimo živé organismy při chemické reakci se nespotřebovávají a po ukončení reakce zůstávají chemicky nezměněny pojem katalyzátor je nadřazený pojmu enzym!

Jak se projevila reakce? Který plyn jsme dokázali? Experiment Postup: Do baňky nalijeme cca 10ml 3% peroxidu vodíku Přidáme k němu MnO2 Do baňky vložíme žhnoucí špejli Jak se projevila reakce? Který plyn jsme dokázali? O2

Experiment - výsledky

K čemu se využívá v domácnosti peroxid vodíku? Peroxid vodíku (H2O2) K čemu se využívá v domácnosti peroxid vodíku? Víte, kolika je procentní? dezinfekční látka kataláza obsažená v krvi způsobí rozklad peroxidu vodíku a vzniklé volné radikály ničí choroboplodné zárodky prodává se 3%

Katalyzátory Jako katalyzátory chem. reakcí fungují různé kovy (Pt, Ni, Cu), oxidy, zásady, soli… Katalyzátory se využívají např. i při výrobě kyselin nebo plastických hmot

Automobilový katalyzátor přeměňuje škodlivé látky výfukových plynů, které vznikají při spalování benzinu a nafty, na látky přijatelnější 2 CO + O2  CO2  2NO  O2 + N2 2NO2  2O2 + N2 uhlovodíky + O2 CO2 + H2O 

Katalytické jedy snižují účinek katalyzátorů, dokonce katalyzátor auta ničí pro automobilové katalyzátory jsou takovými katalytickými jedy např. sloučeniny olova proto auta s katalyzátory musí používat výhradně bezolovnatý benzín

Inhibitory látky, kt. snižují rychlost chemických reakcí opak katalyzátorů patří mezi ně stabilizátory (látky, kt. zabraňují průběhu některých chem. reakcí) stabilizátory se používají jako přídavné látky v řadě potravin a nápojů (kečupy, majonézy, marmelády) pomáhají udržovat vzhled, chuť a zabarvení potravin (označení: symbol E 4xx)

Souhrn chemické látky, které urychlují chem. reakce nazýváme katalyzátory (patří mezi ně enzymy) jsou nezbytné v řadě chemických výrob automobilové katalyzátory snižují obsah škodlivin ve výfukových plynech chemické látky, kt. zpomalují průběh chem. reakce, se nazývají inhibitory mezi inhibitory patří stabilizátory (používají se jako přídavné látky v potravinách)

Použité zdroje Obrázky převzaty: [cit. 2011-09-10] www.office.microsoft.com Dále použity obrázky vlastní tvorby.