Bezpečnost silniční a železniční dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Advertisements

Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Geografie dopravy Cv. č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení:  aplikace metody.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Využívání cyklostezek cyklisty Dopravně inženýrská kancelář, s.r.o. Katedra silničních staveb, Stavební fakulta ČVUT Praha Zbyněk Sperat.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
ZÁKLADNÍ POJMY I. Pozemní komunikace - dopravní cesta určena k užití silničními a jinými vozidly a chodci Dálnice a silnice pro motorová vozidla -pozemní.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Činnost služby dopravní policie v roce 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. ledna 2010.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Počet obětí dopravních nehod na světě činí za rok:
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Systémy řízení silniční dopravy
Systémy řízení silniční dopravy
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Výpočet brzdné dráhy vozidla a pohyb ve směrovém oblouku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Slovní úlohy o společné práci
Analýza dopravní obslužnosti v Mikroregionu Jindřichohradecko
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v
Hradec Králové, 17. září 2014.
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Rozhodování 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Nehodovost na okrese ZNOJMO
LYŽAŘSKÉ DESATERO 1. Ohleduplnost k jiným - Každý lyžař se musí chovat tak, aby neohrozil jinou osobu a nezpůsobil škodu. 2. Přiměřená rychlost - Každý.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dopravní výchova 8. ročník
Systémy řízení silniční dopravy
RIZIKO.
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Chování v dopravě VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_CHOVÁNÍ V DOPRAVĚ Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní.
Digitální učební materiál
Procenta v „autařské“ praxi
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
RIZIKO.
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Psychologie test.
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2015 plk. Ing. Tomáš LERCH
Konstrukce trojúhelníku
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE OD –
Slovní úlohy o společné práci
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Prázdniny 2011 Policie České republiky
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. fáze výcviku řidičů.
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Velikonoce plk. Ing. Tomáš LERCH.
Systém odměňování výkonu
Slovní úlohy o společné práci − 3
Diagnostika dítěte předškolního věku
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška Vliv rychlosti na dopravní nehody Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Vliv rychlosti na dopravní nehody Studie o vztahu mezi rychlostí a DN ukázaly, že vozidla jedoucí pomaleji než přiměřenou rychlostí pro danou cestu stejně jako vozidla jedoucí rychleji, znamenají nadprůměrné riziko nehody. Vážnost nehod vzrůstá více než úměrně s rychlostí. Na komunikacích vzrůstá stupeň nehod se zraněním, stupeň nehod s vážným zraněním (včetně smrtelného) a stupeň smrtelných DN, zhruba s 2., 3. a 4. mocninou průměrné dopravní rychlosti. Vliv průměrné rychlosti na počet DN v případě, kdy počáteční průměrná rychlost byla 80 km/h

Vliv rychlosti na nehody Neexistuje žádná logická spojitost mezi změnou rychlosti a příčinou nehody. Změny rychlosti neovlivňují následky, které vznikají při výskytu nehody. Zvýšení absolutní rychlosti logicky zvyšuje riziko DN. Zkracuje se doba, kterou má řidič k dispozici v kritických situacích na pozorování, rozhodování se a manévrování. Zvýšení rychlosti téměř vždy zvyšuje síly ovlivňující srážku a zvyšuje rozsah poškození vozidel a vážnost zranění posádky. Vliv důsledku rychlosti na riziko usmrcení při nehodách chodců

Faktory ovlivňující výběr rychlosti Teorie plánovaného chování se často používá v psychologii dopravy. Modely vybudované na této teorii naznačují, že chování při řízení vozidla je většinou determinováno záměry. Ty jsou střídavě určovány přístupy, subjektivními normami a kontrolou vnímání chování. Ale rychlost chování není vedena jen motivací, ale také faktory vnější zpětné vazby. Tak jak je vnímají řidiči, jako jsou prvky konstrukce komunikace a chování ostatních uživatelů komunikace v jejím okolí.

Faktory ovlivňující výběr rychlosti Řidičův výběr rychlosti je ovlivněný rychlostí jízdy spoluúčastníků provozu a tím, jak lidé hodnotí názory a reakce jiných důležitých lidí (rodina, přátelé, cestující, policie, státní správa). Lidé jsou nejen předmětem sociálních vlivů, ale též je uplatňují. Tuto skutečnost mohou využít informační kampaně. Záměry a chování lidí jsou často ovlivněny řízením, lidé si myslí, že jejich chování je pod kontrolou. Lidé mají nejen pocit, že je obtížné kontrolovat chování ve vztahu k rychlosti jízdy, často nadhodnotí vlastní schopnost kontrolovat následky rychlosti. Mají potřebu mít pod kontrolou obtížné situace je pravděpodobně primárním faktorem při jízdě při vyšších rychlostech; potřeba nebezpečí hraje menší úlohu. Druhou možností je agresivita, která pravděpodobně vede ke všem druhům nebezpečného chování včetně jízdy ve vysokých rychlostech.

Prevence není bez šance Vyšší rychlost znamená větší duševní zátěž, vyžaduje intenzivnější koncentraci, bleskové zpracování informací, mění se zorný úhel. Schopnost koncentrace řidiče klesá cca po 100 km, schopnost vidět a vnímat klesá se zhoršujícími se podmínkami, efekt „železné košile“ – i po sjetí z dálnice řidič nemění styl jízdy. Rychlost km/h m/s délka zastavení m 30 8,3 20 50 13,8 40 90 25,0 120 130 36,1 240 Při střetu chodce s autem jedoucím rychlostí 60 km/h umírá 9 z 10, při rychlosti 50 km/h umírá 5 z 10. Vstoupí-li chodec do dráhy auta jedoucího rychlostí 50 km/h na vzdálenost na kterou stačí zastavit, pak při rychlosti 60 km/h naráží do chodce rychlostí 40 km/h. Reklamy odvádějí pozornost, umístění v malé vzdálenosti a způsob upevnění může být příčinou DN.

Analýza silničních dopravních nehod Provádí se jen nahodile – u DN se závažným zraněním, případně je v ději DN nejasnost (např. kdo řídil) nebo ty s rozpornými výpověďmi účastníků apod. Znalec popisuje nehodový děj, počítá v mezích některé hodnoty (zejména rychlost a z toho plynoucí čas nehodového děje). Konstatuje faktické podmínky analyzované nehody a jen málokdy poukazuje na některou závadu komunikace. Není to jeho úkolem, odpovídá na zadané otázky položené z právního hlediska, příp. uvádí další důležité okolnosti k posouzení nehody – nicméně nehodnotí komunikaci. Zatímco na vznik a průběh nehodového děje má rychlost významný vliv, následky jsou zpravidla ovlivněny více podmínkami při střetu (konfigurace účastníků), podmínkami na komunikaci a zejména v jejím okolí.

Analýza silničních dopravních nehod Rychlost se ve znaleckých posudcích zpravidla uvádí v mezích (s tím souvisí i doba trvání nehodového děje). Z analýzy vyplynuly následující základní poznatky: v 15 % nehod byla minimální i maximální rychlost, kterou řidič mohl jet vyšší než Vdov (= dovolená rychlost) (v obci překročení rychlosti minimálně o 15 %, maximálně až o 73 %, ve 13 % minimální rychlost mohla být nižší než Vdov – rychlost se pohybovala kolem rychlosti dovolené, k 72 % nehodám došlo při rychlosti nižší než Vdov (vč. stání vozidla). Tento poznatek dobře koresponduje s V 85 známou z technických předpisů.

Analýza silničních dopravních nehod Poznámka: V tabulce je uveden čas, kdy řidič mohl vidět druhého účastníka. Sloupec *Není min. vyjadřuje, že v těchto případech nebylo počítáno rozmezí rychlostí – maximum vyplynulo z popisu nehodového děje. Např. řidič nevěděl, do čeho narazil – překážku vůbec neviděl - 0s. Chodec udělal jen jeden krok do koridoru vozidla max. 0,5 s

Součtový graf dob střetu V čase do 3 s se odehrálo 88 % nehod jistě a 92 % pravděpodobně. V čase do 2 s se odehrálo 62 % nehod jistě a 77 % pravděpodobně. Z grafu vyplývá, že pokud má řidič čas delší než 3 s (jedná se o součet reakční doby a doby brzdění), tak nehodovou situaci uspokojivě vyřeší téměř 92 % řidičů.

Analýza silničních dopravních nehod Rychlosti nárazu do překážky při opožděném začátku brzdění Rychlosti nárazu do překážky v závislosti na délce dráhy chybějící do zastavení

Závěr Uvedené fyzikální závislosti a poznatky k časovým možnostem řidičů nás musí vést k tomu, aby na síti pozemních komunikací nevznikaly hádanky pro řidiče, které by způsobily jeho opožděnou reakci. Pro zvýšení bezpečnosti je nezbytné, aby situace na komunikaci byla jednoznačná a jednotlivá záludnější místa (např. stanovení zalomené přednosti, železniční přejezdy, okružní křižovatky) byla avizována jednotnou úpravou. Příklad: O kolik se opozdila Vaše reakce v nehodové situaci, pojedete-li na dálnici dovolenou rychlostí 130 km/h, jestliže Vám budou do zabrzdění těsně před překážkou chybět 3 m (o 3 m přejedete) a jakou rychlostí narazíte?