Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška Vliv rychlosti na dopravní nehody Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
Vliv rychlosti na dopravní nehody Studie o vztahu mezi rychlostí a DN ukázaly, že vozidla jedoucí pomaleji než přiměřenou rychlostí pro danou cestu stejně jako vozidla jedoucí rychleji, znamenají nadprůměrné riziko nehody. Vážnost nehod vzrůstá více než úměrně s rychlostí. Na komunikacích vzrůstá stupeň nehod se zraněním, stupeň nehod s vážným zraněním (včetně smrtelného) a stupeň smrtelných DN, zhruba s 2., 3. a 4. mocninou průměrné dopravní rychlosti. Vliv průměrné rychlosti na počet DN v případě, kdy počáteční průměrná rychlost byla 80 km/h
Vliv rychlosti na nehody Neexistuje žádná logická spojitost mezi změnou rychlosti a příčinou nehody. Změny rychlosti neovlivňují následky, které vznikají při výskytu nehody. Zvýšení absolutní rychlosti logicky zvyšuje riziko DN. Zkracuje se doba, kterou má řidič k dispozici v kritických situacích na pozorování, rozhodování se a manévrování. Zvýšení rychlosti téměř vždy zvyšuje síly ovlivňující srážku a zvyšuje rozsah poškození vozidel a vážnost zranění posádky. Vliv důsledku rychlosti na riziko usmrcení při nehodách chodců
Faktory ovlivňující výběr rychlosti Teorie plánovaného chování se často používá v psychologii dopravy. Modely vybudované na této teorii naznačují, že chování při řízení vozidla je většinou determinováno záměry. Ty jsou střídavě určovány přístupy, subjektivními normami a kontrolou vnímání chování. Ale rychlost chování není vedena jen motivací, ale také faktory vnější zpětné vazby. Tak jak je vnímají řidiči, jako jsou prvky konstrukce komunikace a chování ostatních uživatelů komunikace v jejím okolí.
Faktory ovlivňující výběr rychlosti Řidičův výběr rychlosti je ovlivněný rychlostí jízdy spoluúčastníků provozu a tím, jak lidé hodnotí názory a reakce jiných důležitých lidí (rodina, přátelé, cestující, policie, státní správa). Lidé jsou nejen předmětem sociálních vlivů, ale též je uplatňují. Tuto skutečnost mohou využít informační kampaně. Záměry a chování lidí jsou často ovlivněny řízením, lidé si myslí, že jejich chování je pod kontrolou. Lidé mají nejen pocit, že je obtížné kontrolovat chování ve vztahu k rychlosti jízdy, často nadhodnotí vlastní schopnost kontrolovat následky rychlosti. Mají potřebu mít pod kontrolou obtížné situace je pravděpodobně primárním faktorem při jízdě při vyšších rychlostech; potřeba nebezpečí hraje menší úlohu. Druhou možností je agresivita, která pravděpodobně vede ke všem druhům nebezpečného chování včetně jízdy ve vysokých rychlostech.
Prevence není bez šance Vyšší rychlost znamená větší duševní zátěž, vyžaduje intenzivnější koncentraci, bleskové zpracování informací, mění se zorný úhel. Schopnost koncentrace řidiče klesá cca po 100 km, schopnost vidět a vnímat klesá se zhoršujícími se podmínkami, efekt „železné košile“ – i po sjetí z dálnice řidič nemění styl jízdy. Rychlost km/h m/s délka zastavení m 30 8,3 20 50 13,8 40 90 25,0 120 130 36,1 240 Při střetu chodce s autem jedoucím rychlostí 60 km/h umírá 9 z 10, při rychlosti 50 km/h umírá 5 z 10. Vstoupí-li chodec do dráhy auta jedoucího rychlostí 50 km/h na vzdálenost na kterou stačí zastavit, pak při rychlosti 60 km/h naráží do chodce rychlostí 40 km/h. Reklamy odvádějí pozornost, umístění v malé vzdálenosti a způsob upevnění může být příčinou DN.
Analýza silničních dopravních nehod Provádí se jen nahodile – u DN se závažným zraněním, případně je v ději DN nejasnost (např. kdo řídil) nebo ty s rozpornými výpověďmi účastníků apod. Znalec popisuje nehodový děj, počítá v mezích některé hodnoty (zejména rychlost a z toho plynoucí čas nehodového děje). Konstatuje faktické podmínky analyzované nehody a jen málokdy poukazuje na některou závadu komunikace. Není to jeho úkolem, odpovídá na zadané otázky položené z právního hlediska, příp. uvádí další důležité okolnosti k posouzení nehody – nicméně nehodnotí komunikaci. Zatímco na vznik a průběh nehodového děje má rychlost významný vliv, následky jsou zpravidla ovlivněny více podmínkami při střetu (konfigurace účastníků), podmínkami na komunikaci a zejména v jejím okolí.
Analýza silničních dopravních nehod Rychlost se ve znaleckých posudcích zpravidla uvádí v mezích (s tím souvisí i doba trvání nehodového děje). Z analýzy vyplynuly následující základní poznatky: v 15 % nehod byla minimální i maximální rychlost, kterou řidič mohl jet vyšší než Vdov (= dovolená rychlost) (v obci překročení rychlosti minimálně o 15 %, maximálně až o 73 %, ve 13 % minimální rychlost mohla být nižší než Vdov – rychlost se pohybovala kolem rychlosti dovolené, k 72 % nehodám došlo při rychlosti nižší než Vdov (vč. stání vozidla). Tento poznatek dobře koresponduje s V 85 známou z technických předpisů.
Analýza silničních dopravních nehod Poznámka: V tabulce je uveden čas, kdy řidič mohl vidět druhého účastníka. Sloupec *Není min. vyjadřuje, že v těchto případech nebylo počítáno rozmezí rychlostí – maximum vyplynulo z popisu nehodového děje. Např. řidič nevěděl, do čeho narazil – překážku vůbec neviděl - 0s. Chodec udělal jen jeden krok do koridoru vozidla max. 0,5 s
Součtový graf dob střetu V čase do 3 s se odehrálo 88 % nehod jistě a 92 % pravděpodobně. V čase do 2 s se odehrálo 62 % nehod jistě a 77 % pravděpodobně. Z grafu vyplývá, že pokud má řidič čas delší než 3 s (jedná se o součet reakční doby a doby brzdění), tak nehodovou situaci uspokojivě vyřeší téměř 92 % řidičů.
Analýza silničních dopravních nehod Rychlosti nárazu do překážky při opožděném začátku brzdění Rychlosti nárazu do překážky v závislosti na délce dráhy chybějící do zastavení
Závěr Uvedené fyzikální závislosti a poznatky k časovým možnostem řidičů nás musí vést k tomu, aby na síti pozemních komunikací nevznikaly hádanky pro řidiče, které by způsobily jeho opožděnou reakci. Pro zvýšení bezpečnosti je nezbytné, aby situace na komunikaci byla jednoznačná a jednotlivá záludnější místa (např. stanovení zalomené přednosti, železniční přejezdy, okružní křižovatky) byla avizována jednotnou úpravou. Příklad: O kolik se opozdila Vaše reakce v nehodové situaci, pojedete-li na dálnici dovolenou rychlostí 130 km/h, jestliže Vám budou do zabrzdění těsně před překážkou chybět 3 m (o 3 m přejedete) a jakou rychlostí narazíte?