ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Antická kultura Literární seminář, Eliška Petriláková.
Rozvoj Athén po řecko – perských válkách ATHÉNSKÝ NÁMOŘNÍ SPOLEK
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
III-2/CJ1/1.14/De Vznik a vývoj antického divadla
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Stavby Řecké umění Veřejné stavby Z kamene a mramoru Se sloupořadím
Antické divadlo Řecké a Římské divadlo
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
ŘECKÉ DIVADLO.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Římské divadlo.
Obecné poučení o literatuře
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
HISTORIE A SOUČASNOST Mgr. Michal Oblouk
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
37.1 Drama, hudebně-dramatické žánry
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Antická literatura – Řecko
Řecká kultura klasické období
Řecké divadlo.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Původ hudby, pravěk, starověk
Kultura starověkého Řecka 2.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Divadlo španělského zlatého věku 2
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Vznik a vývoj Tragédie představitelé
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Národní divadlo, jeviště, hlediště.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Starověká literatura.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1

Antická kultura – kolébka evropské kultury Její dědictví je po celý středověk a novověk předmětem recepce a přehodnocování Nevíme o jiné paralelní rozvinuté divadelní kultuře Máme zachována divadla, teoretické spisy i dramatické texty

Naše představa o řeckém divadle na základě dochovaných textů může být zkreslená! Navíc nejsou dnes vydávány v autentické podobě (členění textu mezi postavy, seznam postav, scénické poznámky) Máme zachováno celkem 45 her 4 autorů a mnoho zlomků Aischylos, Sofoklés, Euripidés, Aristofanés, Menandros

Řecké divadlo Se vyvinulo 1) z dithyrambu, kultovní písně zpívané na počest boha Dionýsa 2) z epického vypravěče homérského rázu

Periodizace (několik nezáživných, ale nutných dat) 536/533 – Thespidův příchod do Athén 472 – Aischylovi Peršané 388 – Aristofanův Plútos 339 – počátek reprízování, přechod od divadla – obřadu k divadlu - zábavě 315 – počátek najímání profesionálních „producentů“

Hovoříme o Řeckém divadlu klasické doby (doba autorů všech dochovaných her – jí se budeme věnovat nadále) Řeckém divadle helénistické doby (nemáme zachovány texty – doba expanze divadla z Řecka) Řeckém divadle římské doby (v zásadě doposud neznámé)

Specifikum řeckého divadla Výrazný společenský význam Divadlo je věcí celé obce (polis) Obec se celá podílí na přípravě inscenace (chudším občaům theorikon, příspěvek na vstupné) Nástroj sebereflexe obce

Výrazný rituální, obřadný moment Hry se nereprízují Divadlo je sváteční událost Syntetická (muzikálová) povaha řeckého divadla – dnes obtížně rekonstruovatelná

Organizace městských slavností Tragédie zprvu na Venkovských Dionýsiích a Lénajích 535 – Velké Dionýsie v Athénách (na konci března) Soutěžní charakter – porota vybírána losem Archont eponym Choregós

Slavnosti trvají 5 dní 1. den – soutěž dithyrambů 2. den – soutěž komedií 3. – 5. den – soutěž dramatických trilogií včetně satyrských dramat

Satyrské drama Menší dramatický útvar uzavírající tetralogii (zachovány pouze 2 (Kyklops a Slídiči) Nazván podle Satyrů, Dionýsových průvodců Strukturou podobná tragédii, málo postav, jednoduchý děj Paroduje mytologická témata nebo známé tragédie Tematicky zřejmě spojená s tragédiemi Uvolnění po tragickém zážitku

Divadelní architektura Vyvine se z kruhového rituálního prostoru Monumentální divadla Vynikající akustika Dionýsovo divadlo v Athénách – kapacita 17 000 diváků Zde se hrála všechna dochovaná řecká dramata Objeveno v letech 1765 -6, vykopávky trvají dodnes

Skéné – zadní budova, odchod z jeviště, technické zázemí, dům, před nímž se vše odehrává Proskénion – nižší sál před skéné Orchéstra - - kruhový prostor mezi skéné a hledištěm (theatron), určený zřejmě zpěvu a tanci chóru, uprostřed ní oltář (thymelé) Logeion – prostor na střeše proskénia, v helénské a římské době hlavní místo herecké hry

Kostýmy Mají v řeckém divadlevelkou důležitost Skládá se z oděvu, obuvi a masky Obuv – sandály s měkkou podešví Kothurn se používá a ž ve helénistické době

Kostýmy 2 Udržuje kontinuitu postavy, znázorňuje její proměny i její vnitřní stav Spolu s rekvizitami určuje sociální zázemí postav Tragédie a komedie má výrazně odlišné kostýmování Komedie – falos, groteskní vycpávky, spektakulárnost

Herectví Na počátku herec jen vede dialog s chórem Druhého herce zavádí Aischylos, třetího Sofoklés – pravidlo tří herců (málo dobrých) Protagonistés – musí hrát ve hrách všech básníků Herecký agón

Chór Nejstarší složka antického dramatu Kolektivní postava zastupující občanský kolektiv 12 – 15 členů

Stojí většinou mimo děj, ale vstupuje do dialogu s hrdinou Různý vztah k hrdinovi Jeho role je postupně omezována Jeho přirozeným projevem je zpěv a tanec

Aristotelova Poetika (cca 355) Teoretické pojednání o podstatě umění a tragédii Zřejmě měla i druhý díl, věnovaný komedii Mimořádný vliv na evropskou kulturu

Aristotelova Poetika 2 Kolísá mezi teorií, historií a „normativní poetikou“ Mimésis Katarze

Tragédie Její původ nejasný (kozlí zpěv) – určitě spjata s kultem Dionýsa „Zobrazení vážného a uceleného děje“ Čerpá z mýtu, zejména thébského a témat trójské války

Struktura tragédie Parodos Epeisodion Stasimon Exodos Stichomýthie