Diagnostika sluchových vad

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Advertisements

POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
H LASITOST ZVUKU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
SF/HR Srdeční frekvence/Heart rate. při vypuzení systolického objemu krve ze srdce do srdečnice se rozšíří pružný začátek aorty při následující diastole.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
INFRAZVUK Martin Soukup septima. Infrazvuk je zvuk o tak nízkém kmitočtu, že ho lidské ucho není schopné zaznamenat Přesná hranice mezi slyšitelným zvukem.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Senzory pro EZS.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Elektrické vodiče a izolanty
Úřad práce České republiky
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VLASTNOSTI ZVUKU.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Elektromagnetická slučitelnost
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Elektromagnetická slučitelnost
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývojová psychologie Prenatální období.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Přídavná zařízení.
Školní poradenské pracoviště
Základní škola, Hradec Králové
Psychologie test.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Lineární funkce a její vlastnosti
Život bez střeva , Praha.
Grafy kvadratických funkcí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Zvukové jevy.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Diagnostika sluchových vad

Klasifikace sluchových vad (opakování) a) místo vzniku postižení, b) doba vzniku postižení a c) stupeň postižení

Základní pojmy z audiologie Sluchový práh - nejnižší intenzita zvuku, který ten který člověk právě zaslechne. „Člověk může vnímat jen zvuk, který má intenzitu prahovou nebo vyšší.“ Prahů, tedy úrovní intenzity, máme v audiologii několik: a) ideální práh – na hladině intenzity 0dB, b) individuální práh – práh sluchu konkrétního člověka, c) práh nepříjemného slyšení – nejnižší intenzita zvuku, který vyvolává akusticky nepříjemný vjem, d) práh bolesti – nejnižší intenzita zvuku působící již bolest, e) práh hmatu – nejnižší intenzita zvuku vyvolávající hmatový vjem. (Lejska, 2002)

Příklady hladin hlasitosti v dB (Leonhardt, 2002, str. 54) odpovídá 0dB fyziologický práh slyšení 30dB šum stromů 40dB tichá řeč 60dB vysavač, rádio 80dB silný pouliční hluk 100dB velmi silná houkačka/klakson od auta 120dB motor letadla ze vzdálenosti 3m 130dB práh bolesti – hluk způsobující bolest

Sluchové pole - oblast zvuků, který je zdravý slyšící člověk schopen vnímat, rozlišovat, příp. jim rozumět - je možné zaznamenat pomocí dvojice údajů – intenzita a frekvence. - v intenzitní oblasti je sluchové pole vymezeno individuálním prahem sluchu a prahem nepříjemného slyšení - ve frekvenční oblasti rozsahem lidského sluchu (nejčastěji 125 - 8 000Hz). - mění svůj tvar a velikost hlavně poruchami sluchu. Pokud je oblast řeči lokalizována dovnitř sluchového pole, dotyčný slyší a rozumí, je-li uvnitř sluchového pole a část vně, člověk slyší, ale ne zcela rozumí a jestliže je zcela nebo z větší části mimo, pak není řeč slyšena vůbec. (Lejska, 2002)

Sluchové buňky - reagují na zvuky ve frekvenční oblasti 20-20.000Hz - pro běžný život člověka je nejdůležitější oblast 125 – 8.000Hz - pro komunikaci je důležitá oblast, kde se nachází hlavní část akustické energie řeči, tj. 500 – 2.000Hz.Tyto frekvence nazýváme „frekvence řečové“ ( postižení sluchu v této oblasti má nejhorší dopad na verbální komunikaci člověka. (Lejska, 2002)

Vzdušné a kostní vedení Vláskové buňky může rozkmitat zvuková energie dvojí cestou: a) „vzdušné vedení“ - zvuk postupuje vnějším uchem  rozkmitá vzdušný sloupec  dále struktury středního ucha  následně i tekutiny a buňky vnitřního ucha. Tato cesta je obvyklá, tzn. že se do vzniku akustického vjemu zapojují všechny části sluchového orgánu : vnější, střední i vnitřní ucho. b) „kostní vedení“ - rozkmitat struktury vnitřního ucha lze i tak, že se rozkmitají kosti lebky, které tvoří jeden pevný celek, tzn. že se „do tohoto procesu nezapojují struktury vnějšího ani středního ucha, jen kosti lebky“. (Lejska, 2002, str.17) Vibrace na lebce vyvolávají stejné vibrace i v kostním obalu hlemýždě a současně i v měkkých tkáních hlemýždě. Kmit se tak dostane ke sluchové buňce a vyvolá akustický vjem.

Křivka ostrosti sluchu znázorňuje, jak se s věkem u slyšících lidí zhoršuje funkce sluchu. každá křivka představuje ztrátu sluchu svázanou s věkem lidí.

Legenda: na ose x - čisté tóny zaznamená ve frekvenci (kHz) na ose y - ztráta sluchu v decibelech (dB) Věk: 20 let (zelená křivka) - normální křivka ostrosti sluchu, minimální ztráta sluchu až při frekvenci 8 kHz, což je naprosto bezvýznamné 40 let (žlutá křivka) -  při vyšších frekvencích se projevuje očividné zhoršení, což se ještě ale stále nedefinuje jako handicap 60 let (oranžová křivka) - ztráta sluchu začíná být nyní brána jako významná (>40 dB a 4 kHz) 90 let (červená křivka) - ztráty nyní evidentně převyšují 40 dB ačkoliv jsou ve středních frekvencích (2 kHz), sluch je očividně velmi zhoršen - poškozen.

Vyšetření sluchové funkce vyšetřovací metody : - objektivní – nepotřebují spolupráci pacienta - subjektivní – přímá spolupráce pacienta 1. klasická sluchová zkouška 2. subjektivní audiometrie a) prahová tónová audiometrie b) slovní audiometrie 3. objektivní audiometrie a) metody akustické – tympanometrie, OAE b) metody elektrofyziologické - BERA

Ad1) klasická sluchová zkouška - posouzení stavu sluchu i rozumění (opakování slov: 4-6m, 8-10m) Ad2) subjektivní audiometrie a) prahová tónová audiometrie - audiogram – písemný záznam individuálního stavu sluchu - v tichých vyšetřovacích komorách - do sluchátek jsou pouštěny tóny, postupně se zvyšuje jejich hlasitost a mění se jejich frekvence (vzdušné vedení) x kostní vedení b) slovní audiometrie -pro porozumění řeči (slovní sestavy 10 slov)

Ad3) objektivní audiometrie a) metody akustické – tympanometrie, OAE * tympanometrie - vyšetření středního ucha - měření množství akustické energie ve vnějším zvukovodu, které se odráží od blanky bubínku (tuhost bubínku, řetez kůstek, obsah středního ucha – tekutina, vzduch, srůsty) * otoakustické emise - screeningové vyšetření u novorozencůdo ucha se pouští stimulující zvuk – výbavnost (10dB slabounký zvuk) x nevýbavnost b) metody elektrofyziologické - BERA - měří se elektrický impuls, který je vyvolán na základě akustické stimulace - měří celou sluchovou dráhu od kochley až po korovou oblast - posouzení fce. kmene mozkového

Preventivní prohlídky vyhláška MZ č.56/1997Sb. - orientační vyšetření sluchu ve 4-5 měsících věku dítěte - v osmi měsících - ve třech letech – vyšetření hlasu, sluchu a řeči - v pěti letech – to stejné a dále kdykoliv na podnět rodičů (při změně chování, reakcí a po nemoci, jež by mohla vést ke snížení sluch. funkce)

odborná vyšetření pouze u dětí z rizikových skupin, tzn odborná vyšetření pouze u dětí z rizikových skupin, tzn. u nichž se objeví alespoň jeden rizikový faktor: - pozitivní rodinná anamnéza - kongenitální (vrozená) infekce - porodní hmotnost pod 1500g - infekce obličejové části hlavy - asfyxie (přidušení) při porodu - nutnost dlouhodobé umělé ventilace - primární plicní hypertenze - meningitis/encefalitis - užívání ototoxických léků - inkompatibilita (neslučitelnost) Rh faktoru - hyperbilirubinemie (žloutenka)

Diagnostická vyšetření sluchu u dětí čím dříve je porucha sluchu zjištěna a začne se s vhodnou rehabilitací, tím menší škody vznikají na vývoji osobnosti dítěte. objektivní screeningové vyšetření sluchu u dětí je zajišťováno neonatologickými odborníky a na odděleních foniatrie a ORL - k vyšetření se nejčastěji využívá otoakustických emisí (OAE), akustických evokovaných potenciálů mozkového kmene (BERA, CERA), tympanometrie a vyšetření stapediálních reflexů. - u vyšetřovacích metod OAE a BERA je pro zdar vyšetření nutný klid dítěte (nejlépe v přirozeném spánku dítěte), proto s rostoucí aktivitou novorozence úspěšnost vyšetření klesá (cca od 3 až 6 měsíců).

Používané diagnostické metody musí odpovídat vývojovému stupni dítěte: a) novorozenec – 3 měsíce - nepodmíněné reflexy (víčkový, zornicový, pátrací, orientační) b) 3 – 18 měsíců - orientační reakce na zvukové podněty c) 18 měsíců – 3 roky - podmíněné reflexy d) předškolní věk - poslech zvuků a vědomé reakce na slyšené zvuky – tzv. dětská audiometrie

Screening v České republice      - v ČR dosud nemáme celoplošný screening sluchu u novorozenců, jaký je například v severní Belgii, Polsku Lucembursku, Rakousku, Nizozemí a Chorvatsku - metodou BERA (snímání kmenových potenciálů) se vyšetřují děti na ORL odděleních ve všech krajských městech - screeening pomocí OAE je prováděn v ČR pouze u rizikových novorozenců. - pouze behaviorální ukazatelé (podle chování) - úloha rodičů - nejčastěji odhalí sluch. vadu svého dítěte (v průměru kolem 10. měsíce věku) - snížit tuto hranici může kromě screeningových vyšetření: a) zlepšení informovanosti rodičů, například formou brožury již na novorozeneckém oddělení b) vhodně sestavený dotazník umístěný u pediatra, který bude zaměřen na sledování reakcí na zvuky a řeč.

SSEP ( Steady State Evoked Potentials) - diagnostická metoda objektivní audiometrie, elektrofyziologická metoda - audiometr evokovaných odpovědí detekuje sluchové odpovědi, jejichž místem vzniku je pravděpodobně oblast na rozhraní kmene a thalamu. - zvukovým stimulem je modulovaný tón proměnné frekvence a intenzity - po stimulaci je prováděna analýza mozkové aktivity, zda se objevil evokovaný potenciál. - přístroj je schopen měřit ve frekvenčním rozsahu 250-8000kHz a na hladinách slyšení 10-125 dB hlasitosti. - zachycené odpovědi jsou vynášeny do grafu SSEP a současně je počítač schopen rekonstruovat tzv. EA-estimated audiogram = odhadovaný audiogram prahového slyšení.

Elektrocochleograf (EcochG) - název, který vznikl pro specifický záznam sil, které vznikají v „hlemýždi“ - po použití lokálních anestetik se tenounká elektroda v podobě ostrého hrotu opatrně prostrčí bubínkem (ušní membránou) přímo na výklenek – mys, který je blízko oválného okénka. - umožňuje záznam veškerých kombinovaných podnětů na sluchovém nervu.

Audiogram ukazuje průměrné ztráty sluchu po povinných střelbách - měřeno u vojáků zákl. služby. Ztráty byly dočasné, upravily se do původního stavu.

Bývalý závodník - pistolář Bývalý závodník - pistolář. Chrániče sluchu nepoužíval, stav zůstal chronický - nedoslýchavost.

Závodník ve střelbě. Nikdy chrániče nepoužíval, střílel přes 20 let Závodník ve střelbě. Nikdy chrániče nepoužíval, střílel přes 20 let. Poškození nenávratné.