Zlomky Porovnávání zlomků..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Násobení zlomků..
Advertisements

Zlomky Sčítání zlomků..
ZLOMKY Kateřina Švajdová Miroslava Možná U1ST, 4. ročník.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Zlomky a desetinná čísla.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_32_INOVACE_M.5.20-Zlomky-prezentace
Zlomky Porovnávání zlomků..
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Znalostio zlomcích.
Zlomky Porovnávání zlomků.
Zlomky Smíšená čísla.
VY_42_INOVACE_88_POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ Jméno autora VMIng. Miroslava Lačná Datum vytvoření VMčervenec 2011 Ročník použití VM7. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZLOMKY - ÚVOD.
Název Zlomky – porovnávání Předmět, ročník
Porovnávání desetinných čísel
Matematika a její aplikace
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
5.
Matematika a její aplikace Základní tvar zlomku VY_42_INOVACE_14 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T.
17.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Zlomky Čísla smíšená..
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Převeď zlomky do základního tvaru:
Složitější složené zlomky
Lomené algebraické výrazy
Dělitelnost přirozených čísel
Zlomky Složené zlomky..
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Lomené algebraické výrazy
Dvourozměrné geometrické útvary
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky Dělení zlomků..
Zlomky a desetinná čísla.
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
Zlomky Složené zlomky..
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Pojem zlomek a jeho zápis.
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
Poměr v základním tvaru.
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Zlomky Porovnávání zlomků.

Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. pět sedmin tři sedminy Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. kruh – jeden celek

Pět (stejných) dílů z osmi (stejných) dílů, tj. pět osmin. Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. čitatel (vyjadřuje počet stejných dílů) Zapiš zlomkem žlutou část celku. Pět (stejných) dílů z osmi (stejných) dílů, tj. pět osmin. zlomková čára jmenovatel (vyjadřuje na kolik stejných dílů je celek rozdělen)

První zlomek je větší než druhý. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: > První zlomek je větší než druhý.

První zlomek je menší než druhý. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: < První zlomek je menší než druhý.

První zlomek se rovná druhému. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: = První zlomek se rovná druhému.

Rovnost zlomků Zlomky se sobě rovnají, když vyjadřují stejné množství, stejnou část celku. Chceme-li zjistit, zda se sobě zlomky rovnají, porovnáme je v základním tvaru! Pokud je základní tvar stejný, vyjadřují zlomky stejnou část celku, tzn. rovnají se.

Rovnost zlomků Zlomky vyjadřují stejnou část celku, pokud se rovná jejich základní tvar. Příklad č. 1: Zjisti, zda se následující zlomky sobě rovnají. Do základního tvaru se zlomky uvádějí pomocí krácení. Budeme tedy dané zlomky krátit. Krátit se dá různými způsoby, a tak si ukážeme alespoň dvě varianty. :10 :6 :2 :10 :6 :2 nebo nebo :2 :5 :2 :2 :3 :2 :5 :2 :2 :3

Rovnost zlomků Zlomky vyjadřují stejnou část celku, pokud se rovná jejich základní tvar. Příklad č. 2: Platí následující rovnost: Zda rovnost platí, poznáme po uvedení zlomků do základního tvaru. Jak již bylo řečeno, do základního tvaru se zlomky uvádějí pomocí krácení. Budeme tedy opět dané zlomky krátit. :2 :7 :5 :3 :2 :7 :5 :3

> < Porovnání zlomků Na minulém snímku jsme zjistili, že základní tvary daných zlomků se sobě nerovnají, tudíž se nerovnají ani dané zlomky. Jak ale zjistíme, který z nich je větší, který vyjadřuje větší část celku? Na to se nyní společně pokusíme najít odpověď. Začněme porovnáváním zlomků se stejnými jmenovateli. > < Stejné jmenovatele zlomků znamenají rozdělení celku na stejné části. Který zlomek má tedy těchto stejných částí více, jinými slovy má většího čitatele, ten je větší!

> < Porovnání zlomků Nyní budeme porovnávat zlomky se stejnými čitateli. > < Ze dvou zlomků se stejným nenulovým čitatelem je větší ten, který má menšího jmenovatele.

Porovnání zlomků Nyní budeme porovnávat zlomky s různými čitateli i jmenovateli. Zlomky převedeme na společné jmenovatele a teprve potom porovnáme! Na společného jmenovatele se zlomky uvádějí pomocí rozšiřování. Společného jmenovatele určíme jako nejmenší společný násobek jednotlivých jmenovatelů. V našem případě je nejmenším společným násobkem jmenovatelů a tedy společným jmenovatelem číslo 12. .4 .3 Závěr: Zlomky porovnáváme tak, že je pomocí rozšiřování převedeme na společného jmenovatele a následně porovnáme čitatele. .4 .3 <

Nejmenším společným jmenovatelem je číslo 30. Porovnání zlomků Obdobně můžeme porovnávat jakýkoliv počet zlomků a seřazovat je vzestupně (od nejmenšího po největší) nebo sestupně (od největšího po nejmenší). .10 .2 .6 .3 .10 .2 .6 .3 Sestupně (tj. pořadí od největšího k nejmenšímu): Vzestupně (tj. pořadí od nejmenšího k největšímu): Nejmenším společným jmenovatelem je číslo 30. 2. 3. 1. 4. 4. 1. 3. 2.

Přesuň do kružnice správný matematický operátor. A nyní něco na procvičení – porovnej zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.sadlier-oxford.com/math/practice/gr2/Chapt_10/compare/0210.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu klikni do tolika políček, kolik jich má být vybráno dle čitatele. Přesuň do kružnice správný matematický operátor. Klikni pro ještě jednu kontrolu, zároveň však pro vyvolání nového příkladu. Porovnej výpočtem dané zlomky a urči, který znak mezi ně správně patří.

Klikni na tlačítko PLAY. A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/fractiondecimalpercentage/fractions/comparingfractions/flash2.shtml Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni na tlačítko PLAY.

Zvol si úroveň obtížnosti. A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/fractiondecimalpercentage/fractions/comparingfractions/flash2.shtml Pomůcka, jak na to (klikej): Zvol si úroveň obtížnosti.

A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/fractiondecimalpercentage/fractions/comparingfractions/flash2.shtml Pozor! Pokud uděláš chybu, ztrácíš život. Pomůcka, jak na to (klikej): Po každém přesunu si můžeš udělat kontrolu správnosti kliknutím zde. Přesuň zlomky na správné místo tak, abys dodržel/a jejich pořadí. Seřaď si výpočtem dané zlomky.

Shrnutí: Zlomky porovnáváme tak, že je pomocí rozšiřování převedeme na společného jmenovatele a následně porovnáme čitatele. Ze dvou zlomků se stejným jmenovatelem je větší ten, který má většího čitatele. Ze dvou zlomků se stejným nenulovým čitatelem je větší ten, který má menšího jmenovatele.