U3V, Jan Obdržálek ÚTF MFF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
U3V, Jan Obdržálek ÚTF MFF UK
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
1 voda voda U3V, Jan Obdržálek ÚTF MFF UK Podivná voda U3V Obdržálek.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
? Kde se šíří teplo prouděním ? Kde se využívá proudění tepla ? Dovedeš vysvětlit princip ledničky ?
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
Senzory pro EZS.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název školy: Základní škola T. G
Ochutnej pyroelektrický náboj
1. Popiš co vidíš a odhadni teplotu na obrázku?
Základy rovnovážné termodynamiky
Vlastnosti plynů.
Dynamika hmotného bodu
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
Neživá příroda vzduch a voda.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Abiotické podmínky života.
PŘEMĚNA SKUPENSTVÍ VODY.
Kvíz VZDUCH.
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Skupenství látek.
Atmosféra Země.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Vlastnosti plynů.
Molekulová fyzika Vlhkost.
VLASTNOSTI KAPALIN
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Základy chemických technologií
Změny skupenství látek
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Molekulová fyzika Sytá pára.
Vlastnosti alkanů.
je obsažena ve vzduchu, není vidět
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Molekulová fyzika 4. prezentace.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

U3V, 2016-10-24 Jan Obdržálek ÚTF MFF UK voda Podivná U3V, 2016-10-24 Jan Obdržálek ÚTF MFF UK Podivná voda U3V Obdržálek

??? Zeptejte se známých, jakou znají typickou kapalinu: Voda Líh Rtuť Nafta, benzin pivo… … Voda je sice na Zemi nejrozšířenější kapalinou, ale vůbec není typická ??? Podivná voda U3V Obdržálek

Co je voda? Lépe: co se stane, když… Co o vodě víme? F, Ch, Bi, SpV (spol. vědy) Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda Voda je živel (země, voda, vzduch, oheň) Ch: Oxid vodný H2O F: obvykle kapalina, ale i led, pára Bi: základ života SpV: základ života; ale i války pro vodu nápoj pro lidi i dobytek potřebná pro hygienu, řemeslo i průmysl; doprava (města na řece, soutocích, brodech; moře) Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda v chemii Ch: Oxid vodný H2O; rel. m. h. 18 H – O – H obvykle ale (H2O)5 ; (H2O)6 rel. m. h. 100 vysoce polární kapalina  rozpustidlo jak kyselá: H+ (resp. H3O+), tak i zásaditá: OH– Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda v chemii Ch: Oxid vodný H2O; rel. m. h. 18 Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda v chemii „Partička 5 až 6 molekul“ (jen na 200 fs – a pak zas jiní kamarádi) 1: vodíkový můstek Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda ve fyzice Za obvyklých podmínek známe vodu jako kapalinu, ale i tuhou látku (led) i plyn (pára); pozor – nikoli mlha!! (tu tvoří kapičky kapalné vody v plynu). Páru není vidět (ale je tam!). Takových látek je velmi málo Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda ve fyzice Koloběh vody v přírodě: kapalina – plyn Přenos vody, ale i energie (vodní toky) Vliv na atmosféru (fázový přechod) Voda ve vzduchu: plyn (vodní pára) kapalina (déšť, oblaka) pevná látka (sníh, kroupy, oblaka vysoko) Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda ve fyzice Za atmoférického tlaku (100 kPa) kapalina: tuhne (taje) 0 °C vaří se 100 °C Trojný bod: T = 0,01 °C; p = 615 Pa Teplotní stupnice Celsius; kelvin; nyní jinak Anomálie vody: mechanické: hustota 3,98 °C, viskozita, … tepelné: teplota tání, varu, … elektrické: permitivita 80 (silně polární) (ale na webu i 41 anomálií) Podivná voda U3V Obdržálek

Obrázek převzat z:http://www1.lsbu.ac.uk/water/water_anomalies.html Co je to voda ve fyzice Anomálie, kde se dá husota vazkost Změna vazkosti z tlakem stlačitelnost Rychlost zvuku Měrné teplo Tepelná roztažnost Obrázek převzat z:http://www1.lsbu.ac.uk/water/water_anomalies.html Podivná voda U3V Obdržálek

Co je to voda ve fyzice Fázové diagramy Podivná voda U3V Obdržálek

Anomálie v termodynamice Vysoká teplota tání i varu Vysoká tepelná kapacita (Bi) Vysoká tepelná vodivost (Bi) Vysoké výparné teplo (Bi) Vysoké latentní teplo tání Hydratační vlastnosti (proteiny, nukl.kys.) Iontové reakce a interakce (Bi) měrný objem ledu > vody (rybníček nepromrzne) Podivná voda U3V Obdržálek

Anomálie v termodynamice ale hlavně: Nejvyšší hustota (minimální objem) při ~4 °C Význam pro přežití ryb v zimě (spolu s hustotou ledu nižší než u vody): - do 4 °C voda chladne „normálně“ - poté zůstává u dna 4 °C, shora chladne, ale bez míchání, tedy pomalu - pod 0 °C zatuhne povrch, ale (studený) led neklesá dolů a chrání vše shora Podivná voda U3V Obdržálek

Anomálie v termodynamice pro biologii savců Vysoká tepelná kapacita umožní jen malé změny teploty při příjmu i výdeji energie Vysoká tepelná vodivost urychlí vyrovnání teplot v organismu Vysoké výparné teplo umožní v horku ochladit se potem (pes vyplazí jazyk) Podivná voda U3V Obdržálek

Kritický, ale ne slepý přístup k informacím Efekt Mpembe: horká šťáva se v lednici zmrazí dříve než studená Anomálie? Neúspěch termodynamiky? (Školometi nic nevědí, ale my víme…) Horký hrnec rozmrazí napřed sněhové závěje a pak má lepší tepelný kontakt s mrazákem než studený hrnec, zdola izolovaný sněhem… Experimentálně potvrdil můj diplomant Pavel Böhm před cca 6 lety Podivná voda U3V Obdržálek

Cimrman varuje: Pozor na dihydrogenmonoxyd H2O!! Je podstatnou součástí kyselých dešťů V plících usmrtí dospělého člověka za 5 minut Byl nalezen a potvrzen v krvi VŠECH vrahů z vilnosti a násobných („seriových“) vrahů Byl příčinou zániku prakticky všech nepřeživších cestujících na Titanicu Při záplavách zahubil tisíce nevinných lidí, i dětí … Podivná voda U3V Obdržálek

 Děkuji za pozornost copyleft – lze volně šířit Podivná voda U3V Obdržálek