Sítě pro podporu nadání a pomoc učitelům

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ANIMACE škol Šumperk, Slovníček pojmů „bruselština“ MAS – „místní akční skupina“ IROP – „integrovaný regionální operační program“ OP VVV –
Advertisements

LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
PRIORITNÍ PROJEKTY LIBERECKÉHO KRAJE V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ PRO OBDOBÍ 2014+
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Proč je dobré požádat o prostředky ze šablon. Je to jednoduché Není to souboj o peníze – vyjdou na každou školu Žádost o podporu i zprávy o realizaci.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Informační a poradenské centrum ZČU
Dokument KAP MSK - obsah
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Ing. Kateřina Lichtenberková
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Platformy projektu KAP LK
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Šablony pro SŠ a VOŠ 21. září 2017 Doksy Mgr. Lucie Ptáková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpůrná opatření prvního stupně
Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje I
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Průběh čerpání - Šablony pro SŠ/VOŠ I..
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Irena Hošková Systém podpory nadání Irena Hošková
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Vzdělávání Lokální partnerství Liberec Magistrát města Liberec, 1. březen 2017 Prezentace / akce se koná v rámci projektu "Inkluzivní a kvalitní vzdělávání.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
Zkušenosti Gymnázia, Praha 5, Na Zatlance 11
Realizace projektu na 7. základní škole a mateřské škole Plzeň
Model intenzivní podpory
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Šablony I a jejich realizace
Život bez střeva , Praha.
Model intenzivní podpory
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Model intenzivní podpory
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Sítě pro podporu nadání a pomoc učitelům 4. 10. 2016 Irena Hošková hoskova@nidv.cz Obrázek: zdroj

Talent in practice Michaela Brchnelova, Delft University of Technology

Minimum teorie Renzulliho tříkomponentový model nadání 10 tisíc hodin Motivace, zájem Výdrž zdroj

Legislativa a dokumenty Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014–2020 Změna přístupu z podpory nadaných k podpoře nadání – širší cíl je podpora maximálního rozvoje a plného využití potenciálu všech dětí, žáků a studentů Podpora nadání nemá zůstat za dveřmi školy, zahrnuje i oblasti zájmového a neformálního vzdělávání a zapojení jiných aktérů (zaměstnavatelé, odborná pracoviště…) Školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání) - § 17, § 18 a § 19 Vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními potřebami a žáků nadaných

Školský zákon č. 561/2004 Sb. § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů   (1) Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů. (2) K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy odlišně upravit organizaci vzdělávání. (3) Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost osoby, která je v souladu se zvláštním právním předpisem12) nebo s rozhodnutím soudu oprávněna jednat za dítě nebo nezletilého žáka (dále jen „zákonný zástupce") a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho žádost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Součástí žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského poradenského zařízení a registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost. Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy.

Vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními potřebami a žáků nadaných (1) Za nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. (2) Za mimořádně nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. (3) Zjišťování mimořádného nadání včetně vzdělávacích potřeb žáka provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou, která žáka vzdělává. Pokud se nadání žáka projevuje v oblastech pohybových, manuálních nebo uměleckých dovedností, vyjadřuje se školské poradenské zařízení zejména ke specifikům žákovy osobnosti, které mohou mít vliv na průběh jeho vzdělávání, a míru žákova nadání zhodnotí odborník v příslušném oboru, jehož odborný posudek

Vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními potřebami a žáků nadaných (4)Pro nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků školy v některých předmětech. (5) Nadaným žákům lze v souladu s vývojem jejich školních dovedností rozšířit obsah vzdělávání nad rámec stanovený příslušným vzdělávacím programem nebo umožnit účast na výuce ve vyšším ročníku. (6) Nadaní žáci se mohou se souhlasem ředitelů příslušných škol současně vzdělávat formou stáží v jiné škole stejného nebo jiného druhu. Od 1. stupně stanoví podpůrná opatření a od 2. stupně podpůrné prostředky.

Podpůrné prostředky čtvrtý stupeň K. Žáci s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu nadání Normovaná finanční náročnost K.IV.1 Kompenzační pomůcky K.IV.2 Speciální učebnice a pomůcky K.IV.2.1 Hvězdářský dalekohled 30 000 Kč K.IV.2.2 Soupravy na přírodovědné pokusy a výzkumy 30 000 Kč K.IV.2.3 Odborné knihy a časopisy včetně elektronických pro podporu výzkumné činnosti 10 000 Kč K.IV.3 Softwarové vybavení K.IV.3.1 Odborné programy pro podporu sběru, evidence nebo zpracování výzkumných dat 50 000 Kč K.IV.4 IT vybavení (s přístupem k internetu) K.IV.4.1 Licence pro online přístup k databázím odborných publikací Pronájem (vybavení) odborného pracoviště včetně odborného personálu 10 000 Kč

že si mysleli, že dokážou změnit svět, ho dokázali opravdu změnit.“ „Pouze ti, kteří byli natolik naivní, že si mysleli, že dokážou změnit svět, ho dokázali opravdu změnit.“ Steve Jobs, zakladatel Apple

Podpůrné prostředky pátý stupeň Pro MNŽ se neuvádějí zdroj POZNÁMKA: Podpůrná opatření pátého stupně jsou určena zejména pro žáky s kombinovaným postižením. Pro žáky se musí vybírat takové pomůcky, které odpovídají jejich speciálním vzdělávacím potřebám. Můžou se použít kombinace jednotlivých podpůrných opatřeníz tabulek A – I (viz kategorie J).

Odbor pro mládež MŠMT Mezirezortní pracovní skupina pro podporu nadání Rezortní pracovní skupina – zavádění SPN Podpora soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání Program excelence středních škol Program excelence základních škol Podpora nadaných – dotační program

Systém péče o nadání ve škole Zdůvodnění Oblasti systému Problémy Potřeba advokáta Potřeba systematické práce Podpora Práce s kolegy ve sborovně a mimo ni Vyhledávání a identifikace nadaných a mimořádně nadaných (talentovaných) žáků Spolupráce s odbornými poradenskými pracovišti za účelem diagnostiky, poradenství a nastavení individuálních plánů pro nadané. Rozvoj vzdělávací a výchovné nabídky pro nadané a podporu nadání v rámci školy. Orientace v mimoškolní nabídce pro podporu nadání a spolupráce s externími subjekty. Komunikace problematiky podpory nadání vůči kolegům, vedení školy a rodičům žáků. Vzdělávání zaměstnanců školy v problematice péče o nadání. Zapojení školy do struktur zaměřených na podporu nadání, síťování, spolupráce.

Krajské sítě podpory nadání a MAPy/KAPy

Krajské sítě podpory nadání Krajská koordinační skupina Krajská síť podpory nadání krajský koordinátor SPN (NIDV) psychologové a speciální pedagogové (garantuje NUV) koordinátoři pro oblast soutěží (garantuje NIDV ve spolupráci s KÚ) pedagogové (garantuje NUV) inspektoři ČŠI (garantuje ČŠI) MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ SVČ, NNO Zaměstnavatelé Odborná pracoviště (věda, průmysl…) Jiné organizace a sítě Nadregionální síť SIPON

 

„Učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež ukazují, kam jít, ale samy nikam nejdou.“ Jan Amos Komenský

OP VVV a šablony pro MŠ a ZŠ I Smyslem je vytvoření podmínek pro vzdělávání všech dětí, žáků a studentů ve společném integrujícím výchovném prostředí Výzvy na šablony pro mateřské a základní školy (červen 2016) a střední školy (podzim 2016)

I. Aktivity pro MŠ a ZŠ Personální podpora Školní asistent Školní speciální pedagog Školní psycholog Sociální pedagog

II. Aktivity pro MŠ 2. Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů MŠ OSR Individuální Profesní rozvoj prostřednictvím supervize Sdílení zkušeností předškolních pedagogů z různých MŠ prostřednictvím vzájemných návštěv Specifika práce pedagoga s dvouletými dětmi v MŠ Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ – DVPP v rozsahu 16 hodin.

II. Aktivity pro MŠ 3. Usnadňování přechodu dětí z MŠ do ZŠ Individualizace vzdělávání v MŠ Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí v MŠ

III. Aktivity pro ZŠ DVPP Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 16 hodin (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Inkluze) Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 32, 56 nebo 80 hodin (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Cizí jazyky, Mentoring, Inkluze) Vzdělávání pedagogického sboru ZŠ zaměřené na inkluzi – vzdělávací akce v rozsahu 8 hodin Sdílení zkušeností – stáže Tandemová výuka

III. Aktivity pro ZŠ 2. Extrakurikulární rozvojové aktivity ZŠ Čtenářský klub pro žáky ZŠ Klub zábavné logiky a deskových her pro žáky ZŠ 3. Spolupráce s rodiči žáků ZŠ 1. Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči žáků ZŠ

Inspirace Programová nabídka NIDV – téma, oblast, příznak SPN) Systematická péče a rozvoj nadání ve škole (20 hodin) Systematická péče a rozvoj nadání ve škole (rozšířená varianta) (40 hodin) Systematická péče o nadání ve škole (60 hodin) Abaku ve výuce matematiky (20 hod) Systematický úvod do problematiky nadání (8 hodin) Tvořivost, logika a úlohy pro nadané (8 hodin) Vyhledávání a identifikace nadání (8 hodin) Individuální vzdělávací plán pro nadaného žáka (8 hodin) Řešení problémů s nadanými žáky (8 hodin) Rozvoj nadaného žáka v běžné škole (8 hodin) Volnočasové příležitosti pro nadané žáky (8 hodin) Využití her při výuce s integrovanými nadanými žáky (8 hodin) Možno využít v rámci výzvy na šablony OP VVV

Příklady aktivity MŠ Mateřské školky Kopřivnice Mensa – Školky spolupracující s Mensou školení pro MŠ (NTC) „Tyto výzkumy mimo jiné poukazují na fakt, že dětský mozek zakládá 75% všech neuronových synapsí (propojů) do věku 7 let -  z toho 50% vznikne dokonce do věku 5 let.“ http://www.rozvojnadani.cz/ntc-metoda/ JČMF a VŠ - Utváření předmatematických představ – manipulativní činnosti Technické školky Královéhradecký kraj – plošná identifikace dětí v H.K.

Shrnutí Péče o nadání, rozvoj potenciálu každého jedince je nedílnou a významnou součástí společného vzdělávání Podpůrná opatření mohou směřovat také mimo školu, k oborovým expertům, pracovištím (stáže, konzultace, distanční formy práce a jejich využití ve výuce) Možnost využít KSPN a krajských koordinátorů Systému podpory nadání (SPN) a centrální aktivity – mj. soutěže a Talnet, stáže Podporu a informace naleznete na www.talentovani.cz, navazující DVPP – Systém podpory nadání v programové nabídce NIDV, vhodné i pro šablony OP VVV

„It’s not easy. But it’s simple.“ William Ury Děkuji za pozornost.