Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková Číslo VY_32_Inovace_3458 Název Masmédia Téma hodiny Předmět Mladý žurnalista , Člověk ve společnosti Ročník/y/ 9. , 8. Anotace Materiál je určen pro volitelný předmět mladý žurnalista a pro člověk ve společnosti v 8. ročníku – kapitolu Lidská komunikace. Seznamuje s významem a druhy i funkcemi masmédií. Obsahuje i úkoly s řešením Očekávaný výstup Zná význam a funkce masmédií, umí je vysvětlit, vyjmenuje druhy. Prostřednictvím řešení úkolů získává žák další vědomosti. Informace vyhledává ve zdrojích. Prezentuje své názory ve skupině. Diskutuje. Druh učebního materiálu Prezentace
MASMÉDIA Význam a druhy Funkce Úkoly a řešení
Význam a druhy HROMADNÉ (VEŘEJNÉ ) SDĚLOVACÍ PROSTŘEDKY VELKÝ POČET PŘÍJEMCŮ VELKÝ VLIV NA PŘÍJEMCE INFORMACÍ DŮLEŽITÁ KOMUNIKACE MEZI MÉDIEM A PŘÍJEMCEM ZPROSTŘEDKOVÁVAJÍ PROPAGACI PŘEDÁVAJÍ INFORMACE DRUHY: KNIHY, TISKOVINY, TELEVIZE, RÁDIO, INTERNET, KINO, TELEFON
FUNKCE ZÁBABNÁ, RELAXAČNÍ – ZPROSTŘEDKOVÁVAJÍ LIDEM ZÁBAVU, ODDECH, RADOST, ODPOČINEK SOCIALIZAČNÍ – STARAJÍ SE O PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ DALŠÍM GENERACÍM A JINÝM KULTURÁM INFORMAČNÍ – PŘEDÁVAJÍ INFORMACE O DĚNÍ VE SVĚTĚ, DOMA, V KULTUŘE, VE SPORTU INTERPRETAČNÍ – ZPROSTŘEDKOVÁVAJÍ LIDEM NÁZORY, NĚKDY JIM JE I NUTÍ
ÚKOLY A ŘEŠENÍ - nejprve se ve skupině zamyslete nad otázkami, poté přijde na řadu diskuse Jak mohou masmédia negativně ovlivňovat příjemce? NAPŘ. DĚTI MOHOU DLOUHO A NEKONTROLOVANĚ SLEDOVAT NEVHODNÉ POŘADY, HRAJÍ PŘÍLIŠ MNOHO PC HER, HROZBA POŠKOZENÍ ZRAKU, PÁTEŘE, INTERNET JE NEBEZPEČNÝ – HROZBA NEŽÁDOUCÍCH KONTAKTŮ ATP. 2. JAK ROZUMÍŠ POJMU BULVÁR, BULVÁRNÍ? BEZ HODNOTY, NEPODLOŽENÉ INFORMACE, JEN TOUŽÍ PO SENZACÍCH, NÍZKÁ ÚROVEŇ 3. JAKÝ VÝZNAM MÁ MORSEOVA ABECEDA? JE TO SKUPINA DLOUHÝCH A KRÁTKÝCH SYMBOLŮ, UŽÍVALY SE V TELEGRAFII –DŘÍVĚJŠÍM MÉDIU-K DOROZUMÍVÁNÍ NA DÁLKU
Zdroje a prameny: Archiv autora http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=rozhlas#pg:2|mt:0|