Didaktické metody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Sylabus pro prezentační dovednosti III.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
a jeho využití u klientů po CMP
Didaktické metody ve vzdělávání dospělých
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Didaktické prostředky
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Taktická příprava Michal Lehnert.
MENTORING. Strategické dokumenty  Cestovní mapa EU v oblasti rovnosti mužů a žen : „Trvale nízké zastoupení žen v politice je jedním z deficitů.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Struktura výuky.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vzdělávání zaměstnanců
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Andrea Brožová Doubková
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
aneb Assessment Centre a Development Centre
Didaktické metody Androdidaktika.
Řízení a plánování kariéry
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktické prostředky
Didaktické metody Androdidaktika.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Konflikt, koření života
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Didaktické metody ve vzdělávání dospělých
Specifické metody SP LS 16
Vzorový projekt pro ZŠ.
Andrea Brožová Doubková
Kariérové poradenství a podnikavost
Pracovní setkání IKAP, Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Didaktické metody

= soubor postupů, kterými lektor předává poznatky a formuje dovednosti Didaktické metody = soubor postupů, kterými lektor předává poznatky a formuje dovednosti = zahrnují postupy účastníka, kterými si osvojuje vědomosti, dovednosti či návyky Klasifikace metod: Podle způsobu interakce - frontální, skupinové, individuální b) Podle cíle výuky - motivační, expoziční, fixační, diagnostické Podle vzdělávacích potřeb účastníků kurzu - metody zaměřené na poznání / řešení problémů c) Podle podoby pomoci směrem k učení účastníka Metody transferu = lektor „shora“ přenáší na účastníka vědomosti a návyky (př. přednáška, seminář, exkurze, konzultace, dialogické metody…) Metody facilitace = lektor se soustředí na podporu učebních aktivit a celého procesu učení účastníka (př. koučink, e-learning, instruktáž, workshop…)

Dělení podle obsahového zaměření Metody teoretické Metody teoreticko-praktické Metody praktické Slouží pro předávání teoretických poznatků, objasnění pojmů, teorií a principů Poskytuje poznatky, zaměření na získání předpokladů k úspěšnému jednání v praxi Zahrnuje postupy praktického zaučení, zaměřeno na dovednosti a návyky Přednáška klasická Přednáška čtená Přednáška s diskuzí Cvičení Seminář Diskuzní metody Problémové metody (případové studie, hraní rolí, manažerské hry) Programované výuky Diagnostické a klasifikační m. Projektové m. Instruktáž Koučink Mentoring Counselling Rotace práce Stáž Exkurze Asistování stínováni

Přednáška Patří mezi nejstarší metodu, užívanou již ve starověku Předává informace v uceleném souvislém projevu Má 3 části: 1) úvod Seznámení s tématem, probudit zájem,pozornost u posluchačů 2) vlastní výklad Přednes vědecky podložených dat (odůvodnění,dokazování) Plynulý a přesvědčivý přednes Vysvětlit nové pojmy, příklady z praxe 3) závěr Shrnutí nejdůležitějších bodů

Výhody Předání informací velké skupině lidí najednou Lze zvolit náročnější téma Nevýhody Malá aktivita posluchačů Nízké procento zapamatování Příprava edukátora

Cvičení a seminář často navazují na přednášku Cvičení Procvičení teorie na konkrétních případech, užití v praxi Osvojení si ověřeného postupu Seminář Samostatná práce účastníků s literaturou, výstup před skupinou (např. obhajoba seminární práce)

Diskuze Často navazuje na přednášku (diskuze v rámci přednášky nebo po sérii přednášek) Skupinové řešení problému Umožňuje argumentovat, prezentovat své myšlenky, názory, znalosti, dovednosti, přesvědčit druhé Několik variant: Řízená diskuze- v malé skupině lidí, lektor zvolí téma a účastnící se předem připraví studiem literatury

Skupinová diskuze- ve skupinách (3-6 lidí), vytvoření závěru k dané problematice, přednes ostatním skupinám a porovnání závěrů Panelová diskuze- mezi odborníky na určité téma, každý se vyjádří, porovnání názorů a jejich hodnocení, přijetí některého názoru Pódiová diskuze- komplexní posouzení problematiky z nejdůležitějších aspektů

Instruktáž Teoretický úvod před praktickou činností, edukátor seznámí s pracovním postupem Vysvětlení, co se bude dělat a jaký je cíl Navazuje na předchozí vědomosti Dáváme stručné, výstižné pokyny Provádíme 3 ukázky: 1.ukázka- pomalu předvedeme za slovního doprovodu, upozornění na správný postup a možné chyby

2. ukázka- provedeme znovu v požadované rychlosti, potřebné v praxi 3. ukázka- opět pomalu Následuje praktický nácvik, vlastní pracovní činnost edukantů Vyžaduje zkušeného edukátora, náročná příprava, nutný promyšlený postup, velké nároky na pozornost a trpělivost edukátora, motivace edukantů

Stáž a exkurze Stáž Krátkodobý studijní pobyt, stážista jako pozorovatel (zisk komplexního přehledu o chodu podniku) Exkurze Zisk nových poznatků a zkušeností z chodu podniku, srovnání pracovních podmínek

Brainwriting obdoba brainstormingu skupina max. 6 lidí nápady se zapisují na papír časový limit na zápis – poté se papír s nápady pošle sousedovi, opakuje se, dokud zápisky nedorazí k původnímu majiteli nápady se nesmí opakovat na závěr se myšlenky se přečtou, analyzují a hodnotí Výhoda: = odpadá ostych účastníků, větší možnost koncentrace na řešení problému

Mentoring = je považován za nástroj osobního rozvoje, společným jádrem každého vztahu mentoringu je dobrovolná podpora jedné osoby (mentee) druhou (mentor) Mentoring : = způsob vedení zaměstnanců = vztah mezi mentorem a pracovníkem = umožňuje předat zkušenosti a vhodným způsobem poradit zaměstnancům Hlavní pilíře mentoringu: = podpora iniciativy, provázení, nasměrování k osobnímu rozvoji, zvyšování efektivity Mentor = obvykle starší spolupracovník, má zkušenosti a odbornost potřebnou k napomáhání a poskytování rad svým méně zkušeným kolegům = poradce a protektor, zapojen i do hodnocení pracovního výkonu = pomáhá mentee poznat lépe sebe sama, svůj potenciál a schopnosti.

Mentoring Činnosti mentora pro mentee: · Nabízejí podnětné nápady, pomáhají zvýšit sebevědomí · Podněcují profesionální chování, konfrontují negativní chování a postoje · Učí příkladem, umožňují růst výkonů, vysvětlují fungování organizace · Stojí na straně svých mentee v kritických situacích, nabízejí odborné a zkušené rady · Podněcují k dosažení stanovených cílů, pomáhají v kariéře Provozování mentoringu má pozitivní vliv nejen na mentee, ale také na mentora a organizaci jako celek. Mentee získá nové zkušenosti, přímé kontakty, dobu praxe, firemní kulturu apod. a mentor je naopak obohacen o náměty a postřehy člověka, který přišel zvenčí a není zatížen firemními stereotypy. Mentoring pomáhá novým zaměstnancům, aby se aklimatizovali v neznámém prostředí.

Mediace = mimosoudní dobrovolné řešení sporů za pomoci třetí nezávislé osoby – mediátora. = velmi vhodná metoda k nalezení řešení a dohod mezi zaměstnanci navzájem a mezi zaměstnanci a zaměstnavateli v procesu kolektivního vyjednávání Mediátor = nezávislý, nestranný odborník, vybavený komunikačními a negociačními dovednostmi = pomáhá komunikovat, pomáhá účastníkům mediace nalézt oboustranně přijatelná řešení dané situace = řídí proces jednání, vytváří podmínky pro dorozumění účastníků, podporuje schopnosti účastníků urovnat konflikt vlastními silami = neposuzuje / nehodnotí daný problém, ani nerozhoduje o konkrétní podobě jeho řešení = zajišťuje v procesu vyjednávání rovnovážné postavení zúčastněných stran a pomáhá jim vidět jejich problém v širších souvislostech. = není zodpovědný za to, CO si obě strany dohodnou, ale za proces, tedy JAK k dohodě dospějí

= vyšší motivovanost zúčastněných Výhody mediace: rychlost, pružnost, samozřejmostí je jeho důvěrnost, diskrétnost a ekonomičnost. = tím, že mediátor umožní zaměstnancům podílet se na řešení konfliktů, zvyšuje jejich kompetence = dochází ke vzdělávání, výchově a inspiraci k tomu, jak efektivně komunikovat při konfliktech, jak konfliktní situace a spory ve firmě řešit. = vyšší motivovanost zúčastněných Při mediaci nejde jenom o hledání optimální dohody, ale také o ošetření vztahu mezi zaměstnanci. Úspěšná mediace končí uzavřením dohody, která je konsenzem obou stran. Obě strany jsou tak s dohodou spokojeny. Úspěšná mediace má jen vítěze, nikoliv poražené.

= konflikt týkající se více stran nebo členů týmu Facilitace = konflikt týkající se více stran nebo členů týmu = facilitátor umožní dovést skupinu k cíli porady či složitého jednání navzdory úskalí neefektivní komunikace, nedorozumění a nejasností mezi účastníky. Společný znak mediace a facilitace: výsledek, tedy dohoda o řešení problému obnovení vztahu a komunikace mezi znesvářenými stranami Facilitátor: odborník na vedení procesu dorozumívání se volí metody jednání dle aktuální situace umožňuje každému aktivně se zúčastnit a vyslovit svůj názor v bezpečné atmosféře zodpovídá za proces dorozumívání, nikoli za výsledek

Koučink = koučování, z angl. coaching- „soustavně připravovat“ Rozvoj dospělých lidí založen na mocném způsobu učení se Hl. roli hraje profesionální kouč a jeho taktní a ohleduplné ovlivňování Vychází z předpokladu: „dospělý člověk se nejlépe učí praxí a vlastní zkušeností“ Záměr= vyvinout vnitřní a vnější struktury, které lidem pomohou dosáhnout úspěchu Typy koučování : Podle oblasti života, které se dotýká: Profesní/osobní, životní koučink Podle počtu osob, se kterými pracuje: Individuální/ Skupinový koučink

Koučovací proces: Nalezení a jasné vymezení cíle, kterého chceme dosáhnout Vyhledávání vhodné cesty k tomuto cílu Zlepšování sebereflexe, sebedůvěry, sebevědomí, sebeúcty Zvyšování schopnosti rozhodovat se i přijímat větší odpovědnost Změny myšlení, postojů, zlepšování vztahů k sobě sama Zlepšování vztahu k druhým lidem, rozvoj tvořivosti a intuice Může se zabývat identitou, integritou či smyslem života nebo posláním

Brainstorming = kreativní metoda umožňující zjistit názory na určitou věc nebo najít nejvíce variant na řešení určitého problému CÍL: produkce nových myšlenek, nápadů Zásady: - Heterogenní skupina Zákaz kritizování ( ať už ze strany navrhovatelů či zapisovatele) Rovnost účastníků Úplná volnost nápadů (uvolněná fantazie) Princip kvantity před kvalitou Kombinace, asociace bez předchozí přípravy Vzájemná návaznost (inspirace) Princip ztráty autorského práva nápadu Pohodové, klidné prostředí