Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Kapitálové OS – Společnost s ručením omezeným Ročník.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení A. Jiráska a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla L. N. Tolsteho.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Mezinárodní hotelnictví
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Národní obrození – 1. fáze
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Neživá příroda - vzduch
Počátky slovesného umění
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti: Lidská komedie Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 264 Klíčová slova: Lidská komedie, H. de Balzac, Otec Goriot, Ztracené iluze, Lesk a bída kurtizán, společnost Anotace: Výkladová prezentace zabývající se cyklem Balzacových románů nazvaných Lidská komedie.

Lidská komedie Honoré de Balzac

Lidská komedie Cyklus Balzacových románů Autor chtěl vykreslit obraz společnosti a civilizace své doby Balzac se věnuje francouzské historii od dob Velké francouzské revoluce do jeho současnosti Důkladný popis všech prostředí i různých společenských vrstev Aristokratický feudalismus x měšťanský kapitalismus Mužské x ženské charaktery Dětství x stáří Různá prostředí (církevní, politické, soudnické…)

Původní cíle x realita Balzac si roku 1834 načrtl celkovou vizi Lidské komedie Dílo mělo mít 3 části: Studie mravů (111 románů) Studie filozofické (27 románů) Studie analytické (5 románů) Z celkového počtu 143 knih Lidské komedie jich stihl Balzac napsat 95 a vystupuje v nich přes 2000 postav

Lidská komedie Jakousi ústřední trilogii tvoří tyto tři romány: Otec Goriot Ztracené iluze Lesk a bída kurtizán Jednotlivé díly na sebe volně navazují

Otec Goriot (1835) Román o tragické otcovské lásce k dcerám, které jsou bezohledné a bezcharakterní Stěžejní dílo světového realismu Hl. postavy: Goriot – bohatý kupec, otec dvou dcer Anastázie a Delfina – dcery Goriota Rastignac – student práv a nejprve opatrovník Goriota Vautrin – uprchlý galejník a zločinec

Otec Goriot Děj románu Goriot je bývalý úspěšný obchodník, nyní žije opuštěný v penzionu. Nevděčné dcery se za něj stydí a nestýkají se s ním. O Goriota se stará student práv Rastignac, který odsuzuje cynismus obou dcer. Pod vlivem uprchlého zločince Vautrina se však mění, vzdává se původních předsevzetí a vítězí v něm ctižádost a kariérismus. Goriot umírá v chudobě, sám a opovrhován. Dílo je kritické ke společnosti, v níž není místo pro cit a poctivost. Jakýkoliv cit je považován za slabost.

Ztracené iluze (1837 – 1843) Román o 3 částech Děj románu: Příběh sleduje vzestup a pád Luciena Rubempré, nadaného venkovského básníka, jenž se snaží s pomocí své bohaté milenky proniknout mezi umělecké kruhy v Paříži. Zprvu celkem slušný člověk však podléhá morálnímu rozkladu. Dostává se do zkorumpovaného světa novinářů, padne do léčky svých nepřátel a přichází o vše. Lucienova morální protiváha je jeho přítel David Séchard, jenž žije poctivě. Kvůli Lucienovi také přichází o vše.

Ztracené iluze (1837 – 1843) Lucienovi dochází jeho vina, seznamuje se se záhadným kanovníkem Herrerou, což není nikdo jiný než uprchlý trestanec Vautrin, a za slib poslušnosti získává peníze, jež pomáhají Davidovi nejen z vězení, ale k rozvoji jeho tiskárny. Román vyniká věrným vylíčením ze života odpozo-rovaných charakterů, realistickým až mikroskopicky nemilosrdným pohledem do zákulisí intrik francouz-ské společnosti.

Ztracené iluze – obrázek z titulní strany (obr. 1)

Lesk a bída kurtizán (1838 – 1847) Tetralogie přibližující propojení pařížského podsvětí se světem bankéřů Hl. postava opět Lucien, hrdina předchozího románu, ale v závěru díla ukončuje svůj život sebevraždou Ostrá kritika francouzské buržoazie

Zdroje obrázků: Obr. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BalzacLostIllusions02.jpg

Zdroje: Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis 2004. Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996.