Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průmyslové havárie Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Brabcová – Klufová - Sainer. • Člověk • Přírodní působení • Smrt nebo vážné následky pro mnoho lidí • Znečištění životního prostředí.
Název projektu: Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Znečišťování vodních zdrojů.
PESTICIDY Pesticidy jsou chemické prostředky, které se užívají k zamezení ztrát na kulturních rostlinách, zásobách potravin i krmiv. Podle biologické účinnosti.
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Nebezpečné vlastnosti látek
Dioxiny SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Jaderná energie ZŠ Velké Březno.
Voda.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
HAVÁRIE JADERNÝCH ELEKTRÁREN
Kyseliny, zásady, otravy jedovatými látkami, ...
Průmyslové havárie Aneta Cvachová Jana Svozilová Lucie Spourová.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Sinice a jejich vliv na člověka
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Postřiky proti škůdcům Kód VM:VY_52_INOVACE_64_64 Vzdělávací předmět:Pěstování rostlin Tematická oblast:Škůdci.
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
PRAVIDLA O BEZPEČNOSTI, OCHRANĚ ZDRAVÍ A OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘI PRÁCI S VYBRANÝMI NEBEZPEČNÝMI CHEMICKÝMI LÁTKAMI A PŘÍPRAVKY § 44 a) odst. 10.
1) Havárie s únikem nebezpečných látek
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT11 Vytvořeno:1.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.CH17 Vytvořeno:17. 3.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
DUSÍK RNDr. Zuzana Karafiátová DUSÍK Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT1 Vytvořeno:2. 7.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT16 Vytvořeno:4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.NP13 Vytvořeno:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Bc. Lucie Tyemnyáková, 1. CNP - PS. - střední Indie - hl. městem indického státu Madhya Pradesh - počet obyvatel: cca 1,7 mil. lidí - město jezer
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ANALÝZA RIZIK Středočeského kraje
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vytápění Dálkové vytápění
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Lišejníky.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Nové typové plány v roce 2018
Bhópálská katastrofa.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název: VY_32_INOVACE_V.NP18 Vytvořeno: 23. 4. 2013 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Ekologie, průmyslové havárie Určeno pro: 9. ročník Anotace: Bhópálská katastrofa: příčiny a následky úniku MIC v chemickém provozu společnosti Union Carbide v Bhópálu. Metodický pokyn: Prezentace slouží k obeznámení žáků s jednou z vybraných havárií. K plnému využití učebního materiálu je třeba připojení k internetu, neboť prezentace obsahuje odkazy na videa. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eduard Šram.

Průmyslové havárie: Bhópál

Bhópálská katastrofa zřejmě nejzávažnější průmyslová havárie historie noc z 2. na 3. prosince 1984: únik prudce jedovatého plynu ve výrobně pesticidů (prostředků k hubení škůdců) ve městě Bhópál Bhópál – město v centrální Indii; 1,8 miliónu obyvatel (2011) provozovatel výrobny: Union Carbide India Limited (UCIL)

Bhópálská katastrofa výroba insekticidů: prostředky k hubení hmyzu meziproduktem při výrobě byl methylisokyanát (MIC) – velmi toxická organická látka; H3C – N = C = O fyziologické účinky MIC: kašel, bolest na hrudi, zvracení, dušnost, astma, podráždění očí, nosu a krku, svědění a pálení kůže, vyšší expozice poškození zraku, otok plic problém: do nádrže s MIC (obsahovala kolem 42 t MIC) proniklo velké množství vody – příčina není uspokojivě objasněna, pravděpodobně chyby v potrubním systému množství skladovaného MIC bylo přílišné

Bhópálská katastrofa nedůslednost: bezpečnostní a technická zabezpečení nádrže byla nefunkční, nepřesná, odstavená proniknutí vody do nádrže – exotermická reakce – nárůst teploty a tlaku – nefunkčnost bezpečnostních pojistek – otevření pojistného ventilu nádrže – masivní únik extrémně toxického MIC a dalších toxických látek (až 30 t)

Bhópálská katastrofa čísla o počtu obětí se významně liší zasaženo a poraněno přes 500 000 lidí, velké množství s trvalými závažnými zdravotními problémy počet mrtvých k dnešnímu dni se může pohybovat v řádu desítek tisíc následky jsou v oblasti patrné dodnes

Míru tragických následků mohlo snížit: Bhópálská katastrofa Míru tragických následků mohlo snížit: použití jiného výrobního procesu jiné umístění provozu zodpovědný přístup k bezpečnosti a výcvik pracovníků důsledná údržba ochranných a bezpečnostních zařízení skladování menšího množství toxického MIC

Bhópálská katastrofa upozorňuji, že videa a obrázky související s Bhópálskou katastrofou jsou často drastické video ke zhlédnutí lze doporučit dokument „Vteřiny před katastrofou“

Za pozornost děkuji.