NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Prvouka, Jaro Autor: Mgr. Vendula Janešová Název materiálu:
SOUSTAVY ROVNIC Metoda sčítací VY_42_INOVACE_26_01.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R19_Objem válce TEMA: Matematika 8.ročník.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_42_INOVACE_68_Závěrečné opakování – soustava rovnic
Lineární rovnice a nerovnice III.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
Elektronická učebnice - II
Soustava rovnic Karel Mudra.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC
Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Rovnice HRA.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18_M8_Hanak TÉMA: Druhá mocnina a odmocnina
Lineární rovnice Druhy řešení.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_19_písemné dělení dvojciferným dělitelem
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC DOSAZOVACÍ METODOU
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.2.R06_Soustava rovnic TEMA: Matematika 9.ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Anotace: Prezentace je určena k zopakování metod řešení soustavy rovnic. Předpokladem je, že žáci již vědí, co to je lineární rovnice o 2 neznámých, co to je soustava rovnic. Umí se přesvědčit o správnosti nalezeného řešení zkouškou. Příklady řeší samostatně s nápovědou, která se postupně odkrývá po kliknutí. Pro lepší představu o tom, proč soustava nemusí mít řešení, je na konci uvedeno grafické znázornění.

Soustava 2 lineárních rovnic o 2 neznámých.

Metody řešení soustavy: Metoda dosazovací Metoda sčítací Metoda kombinovaná

Metoda dosazovací. Řešte soustavu rovnic: 3u-v=1 v= 3u-1 4v-10u=-2 4.(3u-1)-10u=-2 12u -4 –10u = -2 / +4 2u = 2 / :2 u= 1 v=3.1 -1 v= 2 Řešení: [ 1, 2 ] Samostatně proveďte zkoušku.

Zkoušku počítejte samostatně Metoda sčítací: Řešte soustavu rovnic: 3x-2y=1 4x-y=-2 Odstraníme proměnnou y. Druhou rovnici násobíme -2. -8x +2y = 4 -5x = 5 / :(-5) x=-1 Vypočteme y. První rovnici násobíme 4, druhou -3. 12x – 8y= 4 -12x + 3y= 6 -5y = 10 / : (-5) y= -2 Řešení: [ -1, -2] Zkoušku počítejte samostatně

Metoda kombinovaná: Řešte soustavu rovnic: 3x-2y=1 4x-y=-2 Začneme řešit obdobně jako předchozí příklad. Odstraníme proměnnou y. Druhou rovnici násobíme -2. -8x +2y = 4 -5x = 5 / :(-5) x=-1 Nyní dosadíme např. do 1.rovnice: 3.(-1) -2y=1 -2y= 4 y= -2 Řešení: [ -1, -2]

Může nastat případ, že soustava nemá řešení? Řešte soustavu: 3c-6d=9 -4c + 8d=12 Budeme řešit například sčítací metodou: 12c – 24d= 36 -12c + 24d= 36 0 = 72 Rovnice nemá řešení. Zkuste v zadání nahradit 12 číslem -12. Soustava má potom nekonečně mnoho řešení. Přesvědčte se.

Grafické znázornění případu, kdy soustava nemá řešení. První rovnice je znázorněna fialovou, druhá zelenou barvou.

Citace: Sbírka úloh z matematiky pro ZŠ. Praha: Prométheus, 2004. ISBN 80-7196-104-3. Obrázek č. 9 byl vytvořen v programu GEOGEBRA