Proudové zpracování informace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Maticové počítače. Při operacích s maticí se větší počet prvků matice zpracovává současně a to při stejné operaci. Proto se pro tyto operace hodí nejlépe.
Počítače s netradičním řízením. Netradiční způsoby řízení opouštějí model navržený von Neumannem, to je model řízení pomocí instrukcí. Je buď opuštěn.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
1.3 Sběrnice (bus). sběrnice  sběrnice = skupina vodičů  slouží pro propojení a komunikaci jednotlivých obvodů a přídavných karet  činnost na sběrnicích.
Technologie počítačů 4. Sběrnice © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● ISA, EISA, VL-BUS,
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
PAMĚTI Paměť počítače je zařízení, které slouží k ukládání programů a dat, s nimiž počítač pracuje Paměť počítače je zařízení, které slouží k ukládání.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Termika – Fotovoltaika
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Rozhodování 1.
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Lineární funkce - příklady
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslicová technika.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Úloha bodového systému
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
8.1.2 Podprostory.
Jednočipové počítače – aplikace I2C sběrnice
Řadič Orbis pictus 21. století
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
Mikroprocesor.
Číslicová technika.
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Poměr v základním tvaru.
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Kvadratické nerovnice
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Přídavná zařízení.
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Hardware číslicové techniky
Programovatelné automaty (Programmable logic controllers – PLC)
Důlní požáry a chemismus výbušniny
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Poměr v základním tvaru.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Dopravní úloha.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Proudové zpracování informace

Při zpracování dat či informací je vykonávána posloupnost velmi jednoduchých úkonů seřazených tak, že na sebe navazují a doplňují se. Jeden každý operand pak prochází řadou operací, ale každá operace se vykonává až poté, co jsou všechny předchozí operace ukončeny. Při průchodu operandu přes x různých bloků je však každý blok po dobu (x-1) časových úseků nevyužit. Příkladně operand přechází přes 4 bloky, takže je každý blok po dobu 3 časových úseků nevyužit. Časy průchodu přes jednotlivé bloky se sčítají, takže doba zpracování jednoho konkrétního operandu trvá : t = t1 + t2 + t3 + t4

Zpracovávání operandu ve 4 blocích

Zpracování operandu proudovou metodou Při vhodné konstrukci lze okamžitě po zpracování dat z prvého bloku předat tato zpracovávaná data do druhého bloku a začít zpracovávat v prvém bloku nová data atd.

Z toho vyplývá, že v každém časovém okamžiku se v každém bloku zpracovává jiný operand, který se po zpracování bude předávat do jiného bloku. Je to však možné jen za té podmínky, že rychlosti ve všech blocích budou stejné (synchronní zpracování) a čas bude odpovídat nejpomalejšímu bloku! Pak se tomuto zpracování informací říká proudové zpracování (pipelining). Bloky budeme dále pracovně nazývat sekce. Do těchto sekcí vstupují operandy a v daném bloku je v daný okamžik zpracovávána jedna úloha.

Platí sice i nadále, že průchod každého úkolu trvá dobu danou součtem jednotlivých časových úseků v tomto případě : t = t1 + t2 + t3 + t4 ale výsledná doba zpracování jedné instrukce se bude jevit podstatně kratší, takže i na 1 hodinový takt může být ukončeno zpracování 1 instrukce.

Prvé proudové zpracování se objevilo již v 50. letech u počítače UNIVAC. Poté se objevily počítače používající proudové zpracování na úrovni programu. Princip spočíval v tom, že se instrukce prováděly v několika vzájemně se překrývajících fázích. Počátkem 70. let se u sériově vyráběných počítačů používalo proudové zpracování na úrovni jednotlivých instrukcí. Proto byly vyvinuty proudové aritmetické jednotky provádějící značný počet stejných operací jdoucích jedna po druhé. Z tohoto důvodu se začaly používat speciální procesory pro zpracování vektorů a matic.

U procesorů řady Intel začalo nejjednodušší proudové zpracování procesorem 8086, který byl rozdělen na 2 samostatné, ale spolupracující části. Předvýběr tam zajišťuje část BIU (viz kapitolu Mikroprocesory řady 80x86). Díky tomuto kroku se výkon procesoru zvýšil cca o 35 % a díky 6 B frontě instrukcí o dalších 15 %. To z toho důvodu, že procesor nemusí čekat na předání instrukce, ale odebere si ji sám z fronty instrukcí maximální možnou rychlostí.

Rozklad strojových instrukcí Každou instrukci je možno rozložit na řadu kroků, které se realizují nezávisle na sobě. Příklad takovéhoto rozložení třeba pro aritmetickou instrukci, kde je třeba 2 operandů : ·       načtení instrukce z paměti (prefetch) - PR ·       dekódování instrukce (dekode) - DI ·       výpočet reálné adresy - VA ·       výběr 1. operandu - V1 ·       výběr 2. operandu - V2 ·       provedení operace (execute) - EX ·       zápis výsledku operace (write back) - WB ·       zvětšení obsahu registru adresy instrukce - A+1

Pokud počítač nepracuje proudově, začne počítač zpracovávat další instrukci až vykoná právě načtenou instrukci a to krok po kroku. V případě, že počítač pracuje proudově a jeho činnost je možno rozčlenit na 8 částí (sekcí), začnou se provádět operace ve sledu uvedeném na obrázku na další straně. Výsledkem je, že během 8 hodinových taktů se vykoná 1 instrukce, ale současně je na každý takt vykonána 1 instrukce. Takovéto maximální využití omezí například podmíněné skoky u nichž není předem znám výsledek. Přijde-li podmíněný skok a musí dojít ke skoku, pak se musí obsah všech bloků vymazat a nahrát nová data, která jsou dále proudově zpracovávána. To ale způsobuje zpomalení počítače.

Proudové zpracování v 8 sekcích

V praxi je tato problematika řešena pro ilustraci následovně V praxi je tato problematika řešena pro ilustraci následovně. Prakticky bez zásahu do struktury procesoru lze načítat dopředu instrukce a provádět tak překrytí. Tomu se pak říká předvýběr instrukce. Jednotka řídící předvýběr instrukce se nazývá instrukční jednotka a část, kde provádí vlastní operace se nazývá prováděcí jednotka (execution unit). Mezi tyto jednotky se vkládá fronta instrukcí, která vyrovnává rozdílné rychlosti zpracování jednotlivých instrukcí v obou jednotkách (viz následující obrázek).

Rozčlenění procesoru do dvou částí

Takováto fronta instrukcí je aplikována v procesoru 8086 Takováto fronta instrukcí je aplikována v procesoru 8086. Na obrázku je členění zpracování instrukce v procesoru 8086

Další členění je například u procesoru 80286, kde se dále instrukční jednotka člení na frontu instrukcí, dekodér a frontu dekódovaných instrukcí (mikroinstrukcí). Činnost je rozdělena tak, že se provádí předvýběr instrukcí, jejich zápis do fronty instrukcí, dekódování instrukcí a jejich zápis coby mikroinstrukcí do nové fronty připravené ke zpracování (následující obrázek). Tímto větším rozčlenění je vlastně umožněno rychlejší proudové zpracování, protože každá část má jednodušší úkol, který pak zpracuje mnohem rychleji a předá ho následující části.

Rozčlenění procesoru do tří částí

V případě podmíněných skoků se ve velmi výkonných počítačích používají 2 fronty instrukcí. Jedna hlavní a jedna vedlejší. Do hlavní fronty se vkládají instrukce bez větvení (včetně nepodmíněných skoků, které nejsou problémové), to je pro případ kdy není podmínka podmíněného skoku splněna. Do druhé vedlejší fronty se vkládají instrukce následující za podmíněným skokem, to je pro případ, kdy je podmínka podmíněného skoku splněna.

Platí, že jsou vybírány instrukce z té které fronty instrukcí podle splněné podmínky skoku. Pro ilustraci. Je-li podmínka splněna, začnou se instrukce vybírat z druhé fronty a hlavní fronta je vynulována a plněna obsahem druhé, vedlejší fronty atd. Tento systém má též některé prodlevy, ale ty jsou již podstatně menší než kdyby procesor čekal na natažení nových instrukcí z paměti.

Obecné principy proudového zpracování Aby mělo proudové zpracování v jednotlivých částech smysl (např. proudová sčítačka nebo násobička), musí být splněno několik podmínek : ·    velké množství opakovaně prováděných stejných operací ·    velké množství po sobě následujících operandů ·    neustálý odběr výsledků Proudové zpracování o kterém se doposud hovořilo je jednoduché a nazývá se též lineární. Dílčí výsledky se předávají v pevném pořadí jedním směrem (vždy do pevně dané sekce).

Proudové zpracování lze použít i v obecných úlohách, které mají tu vlastnost, že se jednotlivé operace provádí na základě určité podmínky. To umožňuje též xnásobné provádění určité operace. Opět jako příklad může sloužit proudově pracující jednotka s obecnou (variabilní) strukturou.

Tato jednotka je složena ze 3 sekcí, které jsou zavazbeny jak dopřednými, tak i zpětnými vazbami. Proto, aby každá sekce mohla přijímat operandy z různých míst má předřazen multiplexor, který je řízen řadičem jednotky. Podle toho jaké vazby jsou použity, lze pak takovouto proudově pracující jednotku s obecnou strukturou použít k provádění potřebných úloh.

Vektorové procesory Jak bylo již dříve řečeno proudové zpracování se uplatní jen v případě, že se provádí mnohonásobně stejná operace s různými operandy. Tento stav je běžný při zpracování vektorů. Jedná se o operace typu : for x := 1 to n do c(x) := a(x) + b(x) Může se však jednat o libovolné aritmetické či logické operace. Běžný univerzální počítač obsahuje mimo vlastní operace velké množství pomocných činností, které však zabírají většinu času. Proto jsou tyto úlohy i pro velmi rychlé počítače řešitelné jen v omezeném rozsahu. Z tohoto důvodu se používají speciální vektorové procesory a to buď sériové nebo paralelní.

Architektura má mimo aritmetické jednotky též skalární jednotky pro pevnou a pohyblivou řádovou čárku. Jednotky jsou připojeny na systém registrů, které zajišťují požadovanou rychlostí přísun dat a odběr výsledků. Existuje několik cest vývoje vektorových počítačů : ·    zdokonalování vnitřní struktury procesoru (hodinová frekvence, struktura atd.) ·    použitím několika procesorů, které řeší společnou úlohu ·    použitím vektorového koprocesoru v kombinaci se střediskovým univerzálním počítačem

Z výše uvedených možností se ukazuje cenově nejdostupnější vzhledem k výkonu poslední varianta - kombinace vhodného univerzálního počítače s vektorovým koprocesorem. V tomto případě koprocesor řeší úlohy vysokou rychlostí a obslužnou činnost to je řízení, skalární operace a styk s periferními zařízeními obstarává vhodný univerzální počítač.