Prezentace ISKA Luděk Šafář Robert Hernady 3.5.2007
Agenda Hlavní cíle Důvody podpory inf. technologií Technologický koncept Schémata ISKA Autorizující orgány Předvedení a popis transakční části Portálu veřejné správy (Robert Hernady) Otázky k diskusi Další kroky
Hlavní cíle schůzky Předání informací o systému ISKA a nastínění možností pro elektronické podání v rámci portálu veřejné správy v souvislosti s implementací zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Systém by měl v budoucnu sloužit jako informační podpora pro autorizující orgány, autorizované osoby a do značné míry i pro veřejnost. Prezentace bude tvořit návrh architektury systému ISKA a zabezpečení jeho realizace, provozu a rozvoje.
ISKA – základní termíny Informační systém pro kvalifikace a autorizace NSK Národní systém kvalifikací Hodnotící standardy Kritéria a způsob posuzování Autorizující orgán Typicky ministerstva Autorizovaná osoba Právnické i fyzické, vystavují osvědčení Žadatel o kvalifikaci Občan ISKA Informační systém pro kvalifikace a autorizace NSK Národní soustava kvalifikací Povolání - Úplné kvalifikace, Činnosti – Dílčí kvalifikace Hodnotící standardy – sada kritérií pro ověření kompetence k dílčí kvalifikaci, doporučení aj. Autorizující orgán – ministerstvo, které vydává autorizaci a stanovuje dílčí kvalifikace Autorizovaná osoba – právnická a fyzická, která vydává osvědčené o dílčí kvalifikaci Žadatel o kvalifikaci – fyzická osoba, která: žádá autorizovanou osobu o vystavení osvědčení o dílčí kvalifikaci žádá oprávněnou vzdělávácí instituci (školu) o vystavení vysvědčení o úplné kvalifikaci (učňovskou zkoušku)
Autorizující orgány Ministerstva Některé již jsou technologicky připraveny pro komunikaci s PVS Udržují seznamy úplných a dílčích kvalifikací Stanovují kritéria pro udělování osvědčení o dílčích kvalifikací Udržují seznamy autorizovaných osob Udržují seznamy kvalifikovaných osob Digitalizují případné fyzické žádosti a osvědčení
Důvody podpory inf. technologií Informační technologie v ISKA Zrychlení a zvýšení komfortu celého procesu, kontrolní prvky Snížení byrokratické zátěže Soulad se strategickými směry eGovernmentu a elektronizací státní správy obecně Integrace řešení pro jednotlivé resorty Zapojení portálu veřejné správy Využití otestovaného, spolehlivého a funkčního řešení Není potřeba investovat do HW a vývoje komunikačních rozhraní Centralizace dohledu a správy, zjednodušení infrastruktury resortů, škálovatelnost Definované a vyzkoušené rozhraní pro podání Zveřejněné komunikační standardy, podpora vývojářů Legislativní podpora zabezpečení komunikace el. podpisem Zrychlení a zvýšení – lze uskutečnit z domova, zejména v mimoměstských oblastech důležitý argument Kontrola – systém „vede“ uživatele při pořizování dat, vyplňuje přímo kvalifikovaná osoba, nedochází k přesunu odpovědnosti na „anonymního úředníka“ Dohled a správa – resorty nemusí udržovat vlastní 24x7 systém pro komunikaci.
Technologický koncept Klientský software Jednotný nástroj poskytovaný autorizovaným osobám, podobný koncept jako řešení pro elektronické testy Ministerstvem dopravy (ŘP) Jádro v elektronické komunikaci Nutná elektronizace případných fyzických dokumentů Komunikace přes PVS jako centrální informační uzel Centralizace elektronické komunikace občan <-> státní správa Výměna informací mezi autorizujícími orgány a NSK Zabezpečená komunikace Implementované řešení s využitím kvalifik. certifikátu (el. podpisu) Informační role portálu NÚOV (Aplikace NSK) Centrální ukládání potřebných dokumentů On-line přístup k historickým údajům Možnost centrální obnovy v případě „ztráty a amnézie“
Funkční schémata ISKA Žádost o autorizaci Průběh zkoušky Celkové schema Zrychlení a zvýšení – lze uskutečnit z domova, zejména v mimoměstských oblastech důležitý argument Kontrola – systém „vede“ uživatele při pořizování dat, vyplňuje přímo kvalifikovaná osoba, nedochází k přesunu odpovědnosti na „anonymního úředníka“ Dohled a správa – resorty nemusí udržovat vlastní 24x7 systém pro komunikaci.
Žádosti o autorizaci proč nejsou informace o zkouškách, kvalifikacích a vyhledání autorizované osoby na portálu? NÚOV by měl filozoficky zodpovídat na data Možný přesah do případné synchronizace informační částí PVS, případně dalších subjektů Databáze autorizovaných osob Zřejmě bude udržovat autorizující orgán v rámci IS resortních kvalifikací vhodné vytvořit na základě původního schématu tři jiná, která by samostatně popisovala následující dílčí procesy - schvalování standardů kvalifikací pro NSK - postup žádostí o autorizaci a termíny zkoušek - archivování záznamů o zkouškách a vystavování opisů/stejnopisů
Průběh zkoušky proč nejsou informace o zkouškách, kvalifikacích a vyhledání autorizované osoby na portálu? NÚOV by měl filozoficky zodpovídat na data Možný přesah do případné synchronizace informační částí PVS, případně dalších subjektů Databáze autorizovaných osob Zřejmě bude udržovat autorizující orgán v rámci IS resortních kvalifikací vhodné vytvořit na základě původního schématu tři jiná, která by samostatně popisovala následující dílčí procesy - schvalování standardů kvalifikací pro NSK - postup žádostí o autorizaci a termíny zkoušek - archivování záznamů o zkouškách a vystavování opisů/stejnopisů
Celkové Schéma ISKA proč nejsou informace o zkouškách, kvalifikacích a vyhledání autorizované osoby na portálu? NÚOV by měl filozoficky zodpovídat na data Možný přesah do případné synchronizace informační částí PVS, případně dalších subjektů Databáze autorizovaných osob Zřejmě bude udržovat autorizující orgán v rámci IS resortních kvalifikací vhodné vytvořit na základě původního schématu tři jiná, která by samostatně popisovala následující dílčí procesy - schvalování standardů kvalifikací pro NSK - postup žádostí o autorizaci a termíny zkoušek - archivování záznamů o zkouškách a vystavování opisů/stejnopisů
Transakční část PVS Seznámení s Transakční částí Portálu veřejné správy Robert Hernady
Otázky k diskuzi Celkový koncept Centrální úložiště informací Jednotlivé resorty vs. centrální subjekt Nutnost dlouhodobé archivace se zajištěnou bezpečností Může být velmi nákladné pro jednotlivé autorizované osoby Přesahy do dalších agend V oblasti vzdělávání, úřadů práce apod. Přesahy do mezinárodních agend Evropský systém kvalifikací a další
Další kroky Dodefinovat roli MŠMT, příp. dalších subjektů Komunikace s resorty z důvodu získání podpory Financování projektu