Ošetřovatelství jako vědní obor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Ústav pedagogických věd FF MU
Vymezení a pojetí sociální práce
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metodologie historického výzkumu volného času
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
a jeho využití u klientů po CMP
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Zdravá škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Duševní zdraví a psychohygiena
Koncepce ošetřovatelství
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Koncepce ošetřovatelství
Fakulta zdravotnických studií
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Model fungujícího zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Struktura bakalářské práce
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Ošetřovatelský proces
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Pedagogická diagnostika
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Mezinárodní den sester květen 2009
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
teorie oboru ošetřovatelství
Pedagogické disciplíny
Filozofie ošetřovatelství
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Věda & struktura vědecké práce
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
teorie oboru ošetřovatelství
Úvod do kvalitativního výzkumu
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Edukační standardy Beharková Natália.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Jana Chrásková, Ivana Lamková
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Ošetřovatelství jako vědní obor LF Univerzity Karlovy v Praze Mgr. Pavla Kordulová

Co je to ošetřovatelství? Samostatný vědní obor Věnuje se všem složkám procesu ošetřování nemocného Zaměřuje se na podporu zdraví, zdravého člověka, navrácení zdraví, zmírnění utrpení ( tam, kde nejde zdraví navrátit)

Co je to ošetřovatelství? Moderní ošetřovatelství je disciplína založená na samostatnosti sestry a týmové spolupráci s lékaři a ostatními odborníky

Co je to ošetřovatelství? Čerpá poznatky z přírodovědných, humanitních a společenských věd. Věda o člověku pro člověka zkoumající chování, zdraví a vztah k prostředí a společnosti

Členění ošetřovatelství Základní obory – teorie ošetřovatelství, historie ošetřovatelství, metodologie ošetřovatelství Aplikované obory – interní, chirurgické, gynekologicko – porodnické, pediatrické, rehabilitační, geriatrické, komunitní……………..

Princip ošetřovatelství Pomoc ohroženému a nemocnému jedinci ve stavu, kdy nemůže svoje potřeby saturovat – v nemoci, také preventivně např. při edukaci

Ošetřovatelství

Ošetřovatelství – vědní obor Vědecký základ Ucelený a vědecký soubor poznatků Poznatky jsou ověřeny teoretickým poznáním a praktickými zkušenostmi Konkrétní cíl – ochrana člověka v tísni

Forma ošetřovatelství Systém zaměřený na prevenci a ochranu zdraví, zmírnění utrpení a navrácení zdraví

Obsah ošetřovatelství Všechny činnosti mající za úkol prospěch jedince a vedou k saturaci všech jeho potřeb

Podstata teorie a praxe ošetřovatelství Cílem je dosáhnout optimální pohody a pohodlí nemocnému Předpokladem je i aktivní spoluúčast nemocného Nemocný není pasivní příjemcem oše. péče, ale partnerem personálu

Podstata teorie a praxe ošetřovatelství Podněcuje zájem nemocného o vlastní osud, dává mu možnost spolurozhodovat, a tak může dosáhnout fyzické a psychické nezávislosti

Hnací síla ošetřovatelské péče Osobnost nemocného Potřeby nemocného Přání Aktivní účast

Ošetřovatelství jako vědní obor Filozofii Předmět zkoumání – Metaparadigma – 4 činnosti (člověk, zdraví, prostředí, ošetřovatelskou činnost prezentovaná sestrou) Teorii oboru – Paradigma – koncepční modely a teorie Nortonové, Gordonové, Oremové apod…. Metodologii – Ošetřovatelský proces Výzkum v ošetřovatelství Systém vzdělávání Národní a mezinárodní profesní organizace

Holismus, filozofie moderního ošetřovatelství Proč filozofie v ošetřovatelství? Sestra pracuje samostatně a nevykonává pouze ordinace lékaře a nepodílí se pouze na diagnostice a terapii. Individuální přístup k nemocnému – ošetřovatelský proces.

Holismus, filozofie moderního ošetřovatelství ... z řeckého slovního základu holos – celek Je to filozofický směr tzv. " filozofie celistvosti", který vznikl ve 20. letech 20. století z idealizmu. Podle holistické teorie jsou živé organismy jako celky složené z mnoha částí, které jsou ve vzájemné interakci (ne jen součásti vedle sebe), kde porucha jedné části vyvolá poruchu celého systému.

Holismus, filozofie moderního ošetřovatelství Holistická péče zahrnuje péči o člověka po celé šíři bio – psycho – sociální stránce. Celý tento svazek vytváří INTEGRITU INDIVIDUÁLNÍ OSOBNOSTI Sestra respektuje nemocného po celé stránce včetně sociálního státu.

Zdraví Zdraví znamená bio-psycho-sociální rovnováhu. Rovnováhu, která udrží všechny složky (bio - tělesný a fyziologický stav; psycho - poznávací, emoční a duchovní; sociální - společenské prostředí, intrapersonální a interpersonální vztahy) ve vzájemném rovnocenném vztahu.

Holistické zdraví Holistické je jednoduše vše, co se týká člověka - jeho jedinečnosti jako osobnosti, živého organismu, jedinečnosti jeho mysli, životního stylu, vztahu a postoje k prostředí, k lidem a sama k sobě. Zahrnuje také schopnost člověka bránit se fyzickému a emočnímu stresu (schopnost primární prevence), zvládat jej, znát své hranice a možnosti a náležitě je využívat.

Nerovnováha psychická vyvolá nerovnováhu tělesnou a opačně. Holistické zdraví Nerovnováha psychická vyvolá nerovnováhu tělesnou a opačně.

Holistické zdraví Holismus je základem ošetřovatelských teorií, modelů, etických zásad a vytváří hodnotový systém oboru.

Princip holismu Princip holismu je obsažen v ošetřovatelském procesu, který zohledňuje fyzické, duchovní, emocionální, kognitivní a sociální potřeby zdravých a nemocných lidí. Zaměřuje se tak na člověka jako celek a ne na nemoc, nebo nemocnou část těla.

Metaparadigma a paradigma oboru Ošetřovatelství bylo do poloviny 20. století založené spíše na intuici a praktických zkušenostech. Na teoretických základech se obor staví od 50. let 20. století – USA Sestry se začaly zajímat o podstatu ošetřovatelství, základní jevy (člověk, prostředí, zdraví, ošetřovatelství) Modely a teorie

Koncepce ošetřovatelství Vystihuje základní myšlenku/hlavní záměr pro vysvětlení určitého jevu V ošetřovatelské praxi jsou nedůležitější koncepce: člověk, jako příjemce péče, prostředí, které jej ovlivňuje (životní, pracovní, sociální, kulturní), zdraví a zdravotní stav a ošetřovatelská praxe.

Model ošetřovatelství Zjednodušené vyjádření reality, které má v "laboratorních podmínkách" ověřit určitou teorii (př. model letadla, model oka, grafický model - graf, obrázek, kresba, matematický model - matematické symboly). Tvorba teoretiky Ve zdravotnictví např. vztahy, chování lidí v určitém prostředí, ošetřovatelské postupy, systémy zdravotní péče,...

Rámec je základní logická struktura. Koncepční rámec Rámec je základní logická struktura. Koncepční rámec vymezuje jasný pohled na obor/disciplínu.

Teorie Teorie tvoří základ vědeckého poznání. Stejně jako model odráží koncepce a vztahy v určité oblasti, ale více specifické, konkrétní (vázané na konkrétní osoby, situace, události). Pojmy musejí být jasně definovány, aby byla teorie empiricky (vědecky) ověřitelná.

Metaparadigma - předmět zkoumání Metaparadigma tvoří jádro/základ vědního oboru. Metaparadigma ošetřovatelství je stejně staré, jako profesionální ošetřovatelství, tedy od doby Florence Nightingalové, která definovala ošetřovatelství a vymezila v něm vztah práce sestry a vlivu prostředí na zdraví jedince (Zápisky z ošetřovatelství, 1859).

Metaparadigma - předmět zkoumání Všeobecnou úroveň/globální pohled ošetřovatelství zahrnují 4 oblasti (koncepce): • člověk jako příjemce ošetřovatelské péče, • jeho zdraví, zdravotní stav od stavu úplné pohody po nemoc, • prostředí, které ovlivňuje člověka, jeho zdraví a zdravotní stav, • profesionální ošetřovatelskou činnost,

Metaparadigma - předmět zkoumání Všechny složky/koncepce jsou ve vzájemné interakci a tvoří základ ošetřovatelských teoretických modelů.

Paradigma - teorie oboru Jiný název pro koncepční model Paradigmu ošetřovatelství představují ošetřovatelské koncepční modely.

Paradigma - teorie oboru Ty vznikaly postupně s cílem zkvalitnit ošetřovatelskou péči s různým zaměřením. Různé modely definují 4 metaparadigmatické koncepce odlišně a z různých pohledů: Osoba /člověk – integrovaná bio – psycho- sociální bytost Prostředí – vnitřní a vnější vlivy komunity, zdroj stresu Zdraví – hodnoty definované různou kulturou Ošetřovatelství – cíl – pomoc osobě dosáhnout schopnost sebepéče, návrat zdraví

Teoretické modely ošetřovatelství hledají cesty, jak dosáhnout hlavních cílů ošetřovatelství • pomáhají sestrám plánovat oš. péči • zjišťovat problémy a studovat oš činnosti a zásahy Nejznámější ošetřovatelské modely : •model Nightingalové • model Hendersnové • model Oremové • model Roperové • model Gordonové………..

Ošetřovatelský proces, metoda praxe Filozofie holistického přístupu k nemocnému vyžaduje v kontextu moderního ošetřovatelství změnu organizace práce a přístupu k nemocnému. Metoda sama je novým přístupem k nemocnému a vyžaduje změnu organizačních systémů. Dobře a zodpovědně vedený ošetřovatelský proces je zárukou rovnocenného partnerského vztahu mezi sestrou, nemocným a jeho rodinou, a také zajištěním kontinuity individualizované ošetřovatelské péče.

Ošetřovatelský proces jako vědecká metodologie praxe Je systematický proces na sebe navazujících kroků pro individualizovanou, komplexní péči o zdravého či nemocného. Jeho prostřednictvím se v ošetřovatelské praxi uplatňují abstraktní úrovně ošetřovatelské vědy - zprostředkovává vztah koncepčních modelů a teorií s ošetřovatelstvím.

Ošetřovatelský proces v praxi Hodnocení - Anamnéza je sběr údajů o klientovi/pacientovi Diagnostika – potencionální vznik problémů Plánování - vytýčení cílů Realizace – vlastní provedení ošetřovatelských kroků Zhodnocení efektu péče – do jaké míry byly cíle splněny

Proč výzkum v ošetřovatelství ? Cílem vědecko-výzkumné báze v ošetřovatelství je zlepšit zdravotní péči v duchu současné filozofie Zaměřuje se na oblasti, které mají vliv na zvýšení kvality péče o pacienty Medicínský výzkumný problém je vždy také ošetřovatelským výzkumným problémem, pokud má sestra k němu přístup a aktivně se ho účastní

Výzkumný proces stanovení výzkumné otázky nebo problému, • zdůvodnění studie, • přehled literatury, • formulace hypotéz a definování přeměnných, • výběr výzkumného plánu, • výběr vzorku a místa zkoumání, • provedení pilotní studie, • sběr údajů, • analýza údajů, • prezentace závěrů a realizačních výstupů

Etika výzkumu právo neutrpět újmu, právo na úplnou pravdu, právo na sebeurčení, právo na soukromí a zachování důvěry autorských práv, bibliografických závazných norem - Citační normy

Výsledky studií Formy sdělení: • periodické a seriálové publikace (časopisy, bulletiny), • učebnice, skripta (popřípadě části), • vědecké databáze (MEDLINE, MEDLARS), • ústní/posterová prezentace (semináře, kongresy, sympozia).

Vzdělávání sester

Národní a mezinárodní organizace sester