CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Doba Charakteristika Znaky
Realistický román.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Český kritický realismus
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Základní principy geografického výzkumu
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Surrealismus.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Evropské umění počátku 20. století
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Sociologie ?.
Existencionalismus, neorealismus
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
ROMANTISMUS.
Kritický realismus v literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Kultura 1. poloviny 19. století
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Realismus ve výtvarném umění
Sociální psychologie.
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Kritický realismus - úvod
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rozvoj přírodních a technických věd vliv filozofie pozitivismu – věda jako prostředek poznání rozpad a zánik absolutistických monarchií soupeření Anglie a Francie sjednocení Itálie a Německa šířící se myšlenky liberalismu a nacionalismu úsilí o politickou nezávislost Evropa ztrácí dominantní postavení ve prospěch USA

REALISMUS V KULTUŘE

REALISMUS V KULTUŘE architektura – stále historizující slohy, vliv rozvoje techniky – nové materiály (litina, ocel, sklo) malířství – pečlivé pozorování skutečnosti (živé modely), K. Purkyně, A. Chittussi sochařství – Auguste Rodin hudba – R. Wagner, G. Verdi, G. Puccini, P. I. Čajkovskij, G. Bizet, N. A. Rimskij-Korsakov, J. Offenbach

R E A L I S M U S – znaky z latiny realis = věcný, skutečný umělecký směr a metoda zobrazení skutečnosti - komplexní, pravdivé a věrné zachycení převládl ve druhé polovině 19. století kritické poznávání skutečnosti požadavek objektivity – využití metod, postupů a výsledků exaktních věd v literatuře – dokumentárnost obliba větších prozaických útvarů (román) úsilí o přístupnost – přehledná kompozice, nové výrazové prostředky – všechny vrstvy jazyka

REALISMUS V LITERATUŘE pravdivý obraz skutečnosti, komplexnost obrazu člověka, prostředí, společnosti, uplatnění metody kritické analýzy objektivní přístup ke skutečnosti, autorova objektivita je ale podmíněna - vybírá fakta, volí hrdiny, prostředí → není 100% objektivní přesné a všestranné studium společenského života, nitra člověka, zobrazení každodenního života zobrazuje průměrného člověka, realistický román je zrcadlem společnosti, kronikou jejích mravů autor neužívá autostylizace - není v díle přímo účasten hrdina se vyvíjí – je dobově a společensky podmíněný je uplatněna typizace – autor se snaží postihnout obecné, tj. typické, příznačné rysy lidí v jedinečném hrdinovi demokratizace ve výběru postav – vybírá si z celého společenského spektra – vysoce postavení i chudí zobrazeni v prostředí jim vlastním autoři se vyhýbají minulosti, upřednostňují současnost

KRITICKÝ REALISMUS typ realismu - vyšší stupeň realismu objevuje se od 80. let 19. století autoři se snaží o mnohem otevřenější, nesmiřitelnější pohled na společnost při zvětšování sociálních rozdílů, v jejichž důsledku vzniká napětí pokus o řešení sociálních konfliktů zesílená kritičnost angažovaný pohled na skutečnost – upozornění na negativní jevy, nedostatky, společenské křivdy – nutnost nápravy v Itálii umělecký směr VERISMUS (prolínání kriticko-realistické metody s naturalismem, autoři věrně zachycovali vlastní životní zkušenosti)

NATURALISMUS vznikl v 70. letech 19. století ve Francii z klasického realismu umělecký směr, který se snaží zachytit nezkreslenou realitu z latiny naturalis = přírodní spisovatele láká pesimismus – lidská bída, smrt i stáří, tematicky se zaměřují na podmínky lidské existence v urbanizované, vědecko-průmyslové civilizaci klade velký důraz na detailní popis prostředí i situací zobrazuje něčím výjimečné osoby (takzvaně „nejbídnější z bídáků“), stojící buďto na okraji společnosti, nebo na jejím vrcholu - hlavní postavy jsou určitým způsobem zvláštní, poznamenané, vyřazené, trpí fyzickou nebo psychickou narušeností, zvráceností v úsilí o maximální objektivnost zachyceny i ošklivé, odpudivé jevy romány se vyznačují odlidštěním - autor nevstupuje ani nezasahuje do děje, nechává vyvíjet události přesně tak, jak by se přirozeně udály, cílem je obnažit člověka ve fyziologické podstatě (jako bytost řídící se pudy – ne mozkem) aplikace teorie dědičnosti a determinace prostředím (člověk omezen svou biologickou podstatou, je výsledkem vlivu prostředí, v němž žije, a dědičností) román je přírodopisný výklad života teoretik – Hippolyte Taine

ZDROJE http://www.dekorastuck.cz/?page=realismus http://realit.cz/clanek/lodz-%E2%80%93-jedinecny-komplex-prumysloveho-dedictvi-v-evrope http://www.poevrope.net/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Realismus_(literatura) https://cs.wikipedia.org/wiki/Kritick%C3%BD_realismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Realismus_(v%C3%BDtvarn%C3%A9_um%C4%9Bn%C3%AD) https://cs.wikipedia.org/wiki/Naturalismus_(literatura) https://cs.wikipedia.org/wiki/Hippolyte_Taine