Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet „Infrastruktura a životní prostředí“ Nepomuk, 28. 6. 2017
Aktuální stav Zpracována první verze socio-ekonomického profilu města, odesláno k připomínkování Realizována a vyhodnocena dotazníková šetření, odesláno k připomínkování Uspořádáno veřejné projednání strategie Formulován a projednán návrh SWOT analýzy, odesláno k připomínkování Zpracovaný strategický skelet
Strategická vize
Obecná východiska strategické vize Příjemné životní prostředí, malebná okolní krajina nabízející možnost pro relaxaci a odpočinek nedostatek pracovních příležitostí Místní ekonomický rozvoj Cestovní ruch Dobré dopravní spojení do významných okolních center (za prací, do škol) chybějící obchody a služba, nízká kvalita stávajících Kvalita života Charakter Nepomuku „na hranici vesnice a města“, kde jsou v dostatečné míře dostupné základní služby a zároveň je alespoň částečně zachována vesnická pospolitost obyvatel nedostatečná infrastruktura a nabídka volnočasových aktivit Infrastruktura a životní prostředí Veřejná správa dopravní obslužnost Nabídka kulturních a společenských akcí, aktivity města rozvíjející kulturní a společenský život
Logika strategie (I) Cílem taková „architektura“, která propojí strategický pohled a utilitární charakter dokumentu – ostře zacílená strategie, ale zároveň dostatečně široká tak, aby poskytovala oporu pro budoucí cíle a aktivity města (a umožňovala strategická rozhodnutí). Dva přístupy ke strategii: „Shora“ – definice vize na základě provedených analýz, jejich další rozpracování do specifických cílů, atd: STRATEGICKÁ VIZE SPECIFICKÉ CÍLE „Zdola“ – seskupování a třídění témat, která jsou pro město relevantní a budou v následujícím období řešena OPATŘENÍ PRIORITY PRIORITNÍ OBLASTI
Logika strategie (II) Propojení obou přístupů: na úrovni priorit / opatření a specifických cílů Příklad: Specifický cíl 1 Specifický cíl 2 Specifický cíl 3 Priorita 1.1 Priorita 1.2 Priorita 1.3 Priorita 2.1 Priorita 2.2 …
Vize: teze Živé centrum regionu na rozhraní tří krajů, které odvážně rozvíjí vysokou kvalitu rezidenčního zázemí pro obyvatele města i regionu. Moderní město ve svých funkcích, správě a rezidenčních kvalitách; živé město kultury, sportu a společenského dění pro místní, obyvatele regionu i návštěvníky; stojící na historických základech. Město, které iniciativně využívá bohatosti/rozmanitosti kulturního dědictví, přírodních kvalit podbrdské krajiny i inovací a moderních trendů v cestovním ruchu pro rozšíření nabídky pro návštěvníky a turisty, kteří v regionu zůstávají a rádi se do něj vracejí. Město, které všemi dostupnými prostředky podporuje činorodost a podnikavost obyvatel, rozvíjí komunitu a její soudržnost a je ve svých funkcích vstřícné, přátelské a inovativní vůči jejich uživatelům
Specifické cíle SC1: Nepomuk: město vyznačující se vysokou kvalitou svého fyzického prostředí, svých funkcí a služeb, které obyvatelům města i širšího regionu poskytuje. SC2: Nepomuk / Nepomucko: atraktivní a živá destinace s historickou pamětí, kulturním dědictvím, pečující u svůj unikátní krajinný ráz a přírodní bohatství. SC3: Nepomuk: spádové centrum regionu pro veřejné služby a občanskou vybavenost; dostupné a propojené se svým okolím; poskytující služby vysoké kvality se zřetelem na inovace a moderní trendy; město přátelské k malému a střednímu podnikání.
ZÁKLADNÍ STRUKTURA STRATEGIE (návrh)
VIZE Místní ekonomický rozvoj Kvalitní veřejná správa Cestovní ruch Kvalita života Infrastruktura a životní prostředí Kvalitní veřejná správa
MÍSTNÍ EKONOMICKÝ ROZVOJ A CESTOVNÍ RUCH: NÁVRH
VIZE Místní ekonomický rozvoj Kvalitní veřejná správa Cestovní ruch Kvalita života Infrastruktura a životní prostředí Kvalitní veřejná správa Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch Rozvoj malého a středního podnikání Podpora spolupráce veřejné a soukromé sféry a rozvoj systematického řízení destinace Podpora spolupráce soukromé a veřejné sféry
1.1 Rozvoj malého a středního podnikání 1.1.1 Vytvoření a rozvoj pobídek pro přilákání a/nebo vznik podnikatelských záměrů ve městě 1.1.2 Podpora osob zahajujících podnikání 1.1.3 Propagace ekonomického potenciálu města 1.1.4 Podpora vzniku a rozvoje podnikatelských aktivit v centru města, vč. sociálního podnikání
1.2 Podpora spolupráce soukromé a veřejné sféry 1.2.1 Stabilizace a rozvoj systematické komunikace mezi správou města a podnikateli 1.2.2 Rozvoj informačního a poradenského servisu pro investory i začínající podnikatele 1.2.3 Podpora rozvoje spolupráce mezi místními podnikateli a základní školou
2.1 Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch 2.1.1 Podpora zvyšování kapacity a kvality základní infrastruktury a služeb pro cestovní ruch 2.1.2 Efektivní využívání historického dědictví pro kulturu a cestovní ruch s důrazem na inovace a rozvoj nových, moderních funkcí 2.1.3 Rozvoj infrastruktury pro cykloturistiku, včetně doplňkové infrastruktury a služeb 2.1.4 Podpora vzniku a rozvoje doplňkové infrastruktury pro cestovní ruch s důrazem na atraktivity pro rodiny s dětmi
2.2 Podpora spolupráce veřejné a soukromé sféry a rozvoj systematického řízení destinace 2.2.1 Rozvoj kapacit pro systematické řízení regionu jako destinace cestovního ruchu 2.2.2 Vznik a rozvoj platformy pro systematickou spolupráci veřejných a soukromých subjektů v cestovním ruchu 2.2.3 Podpora propojování služeb a atraktivit a vytváření ucelené nabídky / produktů cestovního ruchu 2.2.4 Rozvoj proaktivního marketingu města / regionu jako destinace pro cestovní ruch a jeho systematizace 2.2.5 Rozvoj spolupráce s komerčními subjekty v cestovním ruchu, včetně zahraničních 2.2.6 Podpora plného využití potenciálu zámku Zelená Hora pro cestovní ruch s důrazem na inovace a specifické zájmy vymezených cílových skupin, ve spolupráci s obcí Klášter 2.2.7 Rozvoj tematického cestovního ruchu s důrazem na historické dědictví (sakrální turistika), ale rovněž na filmový turismus, vojenskou historii místa, atd.
Děkuji za pozornost Ing. Petra Chvatíková (petra.chvatikova@rhdhv.com) Mgr. Lukáš Maláč (lukas.malac@rhdhv.com)