Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výživa člověka.
Advertisements

Lidské zdraví a potrava - pokračování
VÝŽIVA – základní složky potravy
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Didaktické testy pro ověřování znalostí
VY_32_INOVACE_VkZ Základní složky potravy
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
„EU peníze středním školám“
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Zdravá výživa aneb výživou ke zdraví.
Přeměna látek a energií (metabolismus)
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přeměna látek a energií (metabolismus)
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
Příprava stravy v rodině
VITAMÍNY A MINERÁLY.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
METABOLISMUS = chemické látkové přeměny v těle
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_06
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_283 Ročník: 2.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zdravá výživa VY_52_INOVACE_119.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO.
LIDSKÝ ORGANISMUS Význam potravy, vody a vzduchu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Stránská Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_Př - výživa a zdraví TEMA:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Zdravá výživa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_04_Zdrava_vyziva Škola: ZŠ a MŠ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_03_16C_Vitamíny Téma: Biologie člověka Registrační.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Přídatné živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_10 _INOVACE_ZBO5 Název školy SPŠ.
Č LOVĚK A JEHO PROSTŘEDÍ Životní podmínky člověka.
Potrava
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vitamínech. Klíčová slova: vitamíny,
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhÚvod.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
Živina Funkce (dle schválených tvrzení) Významný zdroj Vitamin A
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_PŘÍRODOPIS
Buňka  organismy Látkové složení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 027
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
= přeměna látek a energií
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Trávicí soustava = svalová trubice, která začíná dutinou ústní a končí řitním otvorem Funkce: Příjem potravy Trávení Mechanické – potrava je rozmělňována.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 3.2.2012 Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS Téma: Anatomie a fyziologie člověka- Základní složky potravy Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979

Základní složky potravy - cukry - tuky - bílkoviny - dostatečné množství vody, minerální látky a vitamíny

Cukry Představují nejrychleji využitelný zdroj energie. Složitý cukr – škrob je v mouce, rýži a bramborách. Celulóza tvoří vlákninu nezbytnou pro činnost střev. Laktóza – mléčný cukr v mléce. Sacharóza – nejběžnější sladidlo. Glukóza – hroznový cukr - v ovoci, hroznech. Fruktóza – obsažen v medu a zralém ovoci.

Tuky - obsahují cholesterol, jehož nadměrný Živočišné – sádlo, máslo, rybí tuk. - obsahují cholesterol, jehož nadměrný příjem může vést k onemocnění srdce. Rostlinné – olej slunečnicový, olivový. Jsou nejvydatnějším zdrojem energie. Jsou potřebné pro příjem vitamínů.

Bílkoviny Živočišné – v mase, vejcích, mléce a mléčných výrobcích Rostlinné – ve fazolích, čočce, sóje, hrachu Jsou důležité pro stavbu a funkci buněk a orgánů. Pro člověka jsou důležitější živočišné bílkoviny, protože obsahují nezastupitelné živiny.

Voda Voda je životně důležitá. Voda je v těle základním rozpouštědlem. Je obsažena v krvi, míze, tkáňovém moku. Denní ztráta vody je asi 2l – v moči, potem, vydechováním, stolicí. Tyto ztráty musíme doplňovat příjmem tekutin.

Minerální látky Hlavně soli vápníku, hořčíku, draslíku, sodíku, železa, fosforu, síry a dalších tzv. stopových prvků. Jsou potřebné pro tvorbu důležitých látek v organismu – železo pro tvorbu hemoglobinu, jód pro hormony štítné žlázy, vápník pro činnost nervové soustavy a svaly

Vitamíny Vitamíny přijímá člověk v malém množství. Vitamíny urychlují biochemické reakce. Jsou označovány písmeny. Rozpustné v tucích jsou A, D, E, K Rozpustné ve vodě B, C

Vitamíny A – pro funkci sliznic a sítnice – v mléce, mrkvi, žloutku. B – pro činnost nervstva, kůže, tvorba krve – droždí, luštěniny, vnitřnosti. C – obranyschopnost, proti únavě, proti krvácení – v ovoci, zelenině. D – proti křivici – máslo, vejce, rybí tuk. K – ovlivňuje srážení krve – v listové zelenině. E – správný průběh těhotenství – obilné klíčky.

Zásady správné výživy 1. Pestrost stravy. 2. Vyrovnaný příjem a výdej. 3. Vhodná úprava potravin – tepelně zpracovaná, syrová. 4. Dostatečný příjem vhodných tekutin. 5. Hygienické návyky.

Onemocnění Obezita. Žaludeční vředy Pálení žáhy. Mentální anorexie Bulimie

Otázky 1. Sestavte vyvážený jídelníček na jeden týden. 2. Najděte na internetu, jaký význam mají pro člověka vitamíny ? 3. Jak se bránit proti otylosti – navrhni možná řešení. 4. Který pořad v televizi nebo rádiu se zabývá redukcí hmotnosti ?

ANOTACE Cíl hodiny: - seznámení se složením potravy - vysvětlení významu jednotlivých živin pro člověka - význam vyvážené stravy pro zdraví člověka - práce s prezentací - znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví.

Použitá literatura, zdroje LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, 1999. ISBN 80-7183-246-4. IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901 667-0-9. JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. ISBN 80-7230-040-7. EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, 1999. ISBN 80-85635-97-6 Zdroje : Vlastní tvorba www. office.microsoft.com