VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU 3+7 43-√25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MOCNINY S PŘIROZENÝM MOCNITELEM NÁSOBENÍ MOCNIN AUTOR: MGR. VLADIMÍRA TRNKOVÁ.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Poměr.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Rozklad mnohočlenu na součin
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Lomené algebraické výrazy
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Zlomky Složené zlomky..
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2.2 Kvadratické rovnice.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Dostupné z Metodického portálu
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
Dostupné z Metodického portálu
Jednočleny a mnohočleny
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení lomených výrazů
Vzorce na úpravu výrazů
VÝRAZY S PROMĚNNÝMI V PRAXI
Matematika – 7.ročník Mnohočleny VY_32_INOVACE_
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Lomené algebraické výrazy
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU 3+7 43-√25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a + 3 2.(4u-7u) Názvosloví: 3x5 mocnitel(exponent) koeficient proměnná

HODNOTA VÝRAZU ČÍSELNÝ VÝRAZ – hodnota je výsledek, který spočítáme pomocí správného pořadí početních operací závorka umocňování, odmocňování  násobení a dělení  sčítání, odčítání 5 +23.(8 – 2) = 5 + 23. 6 = 5 + 8 . 6 = 5 + 48 = 53 VÝRAZ S PROMĚNNOU – za proměnnou dosadíme číslo z oboru proměnných, tím dostaneme číselný výraz a spočítáme 2x3 + x – 7 pro x = 4 2.43 + 4 – 7 = 2 . 64 + 4 – 7 = 128 + 4 – 7 = 125

MNOHOČLENY JEDNOČLEN – výraz, ve kterém se nevyskytuje sčítání a odčítání, může obsahovat pouze číslo, pouze proměnnou nebo součin čísel a proměnných (znaménko „krát“ mezi číslem a proměnnou nebo mezi proměnnými zapisovat nemusíme) x 6x2z5 2c5d2 18xyz 4.8 DVOJČLEN – součet(rozdíl) dvou jednočlenů x - 5 a2 + a 4xy5 – 5xy2 TROJČLEN – součet(rozdíl) tří jednočlenů 2 – x – y a3b – ab + 7 x + xy + x atd…

SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ Sečíst nebo odečíst můžeme pouze členy se stejným základem ve stejné mocnině (pozor – nepočítat „hrušky s jablky“) 1x +2y -3x +y -1 = -2x +3y -1 2a2 – ab + 3a2 – ab = 5a2 – 2ab 5ab – 2ba = 5ab – 2ab = 3ab (využití komutativnosti – výměny pořadí činitelů) 4a + a2 – nelze sečíst 2x2y – 3xy2 – nelze odečíst

POČÍTÁNÍ SE ZÁVORKAMI Pokud je před závorkou KLADNÉ znaménko, můžeme závorku odstranit a členy zůstanou beze změny (2a + b) + (3a – 4b) = 2a + b + 3a – 4b = 5a – 3b Pokud je před závorkou ZÁPORNÉ znaménko, závorku odstraníme a každý člen změní své znaménko na OPAČNÉ (2a + b) – (3a – 4b) = 2a + b –3a + 4b = –a + 5b – (3x + 2) – (– 4x +1) = – 3x – 2 + 4x – 1 = x – 3

NÁSOBENÍ JEDNOČLEN JEDNOČLENEM (umíme) Konstanty násobíme spolu, proměnné násobíme podle pravidla an . am = a n+m 3x2y5 . (-8)x4y2 = (-24)x6y7 MNOHOČLEN JEDNOČLENEM Jednočlenem „roznásobíme“ každý člen v závorce 3a . (3a + b – 5) = 9a2 + 3ab – 15a

MNOHOČLEN MNOHOČLENEM Násobíme každý člen s každým (postupujeme systematicky – první člen prvního výrazu násobí každý člen z druhého výrazu, druhý člen prvního výrazu násobí každý člen druhého výrazu, třetí člen prvního výrazu násobí každý člen druhého výrazu atd.) (2x + 5) . (2x2 – 4) = 4x3 – 8x + 10x2 – 20 (2x +y – 3) . (x – 2y + 4) = 2x2 – 4xy + 8x + xy – 2y2 + 4y – 3x – 6y – 12 = 2x2 – 3xy + 5x – 2y2 - 2y - 12

VZORCE - UMOCNĚNÍ DVOJČLENU UMOCNĚNÍ SOUČTU – VZOREC (a + b)2 (a + b)2 = (a+b) . (a + b) = a2 + ab + ba + b2 = a2 + 2ab + b2 (3x + 7)2 = 9x2 + 2.3x.7 + 49 = 9x2 + 42x + 49 UMOCNĚNÍ ROZDÍLU – VZOREC (a - b)2 (a - b)2 = (a - b) . (a - b) = a2 - ab - ba + b2 = a2 - 2ab + b2 (5c3 – 4d)2 = 25c6 – 2.5c3.4d + 16d2 =25c6 – 40c3d + 16d2

VZORCE Rozdíl čtverců a2 – b2 = (a + b) . (a – b) 25x9 – 36a4 = (5x3 + 6a2) . (5x3 – 6a2) Nebo obráceně (6u – 3) . (6u – 3) = 36u2 - 9

ROZKLAD NA SOUČIN – PŘÍPRAVA NA ŘEŠENÍ ROVNIC UŽITÍM VZORCŮ a2 + 2ab + b2 = (a + b) . (a + b) a2 – 2ab + b2 = (a - b) . (a – b) a2 – b2 = (a + b) . (a – b)

ROZKLAD NA SOUČIN – PŘÍPRAVA NA ŘEŠENÍ ROVNIC VYTÝKÁNÍM Vytknout znamená vydělit příslušné jednočleny společným dělitelem, který zapíšeme před závorku 2ax + x = x.(2a + 1) 3xy – 3y = 3y.(x – 1) 10a2 + 5a = 5a.(2a + 1) Společný dělitel

VYTÝKÁNÍ Vytýkání je další ze způsobů rozkladu mnohočlenu na součin Vytknout znamená dělit jednotlivé jednočleny mnohočlenu společným dělitelem (zpravidla tím největším) Připomeň si: Největší společný dělitel 27 a 45 je 9 x a x3 je x yz2 a y3z2 je yz2 10 a 15 je 5 x3 a x4 je x3 x3y2 a x3y je x3y 22 a 33 je 11 atd. y2 a y5 je y2 u2v2 a uv3 je uv2

VYTÝKÁNÍ 3x2 + 6x = 3x.(x+2) největší dělitel (3;6) je 3 ; (x2; x) je x 12x2y3 – 18x2y2 + 6x2y4 = 6x2y2.(2y – 3+y2) největší dělitel (12;18;6) je 6 ; (x2; x2 ; x2) je x2 ; (y3;y2;y4) je y2

VYTÝKÁNÍ Vytknutí čísla -1 (při dělení záporným číslem se mění výsledné znaménko na opačné) Připomeň si + : - => - 2a2 + 3a – 8 = (– 1).(– 2a2 – 3a + 8) – 5u + 4a – 7 = (– 1).(5u – 4a + 7) : + => - : - => + + : + => +