Příjmy a zisk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
D) Produkční a nákladová funkce
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Trhy výrobních faktorů
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Trh práce Vysvětlivky: SR = short run = krátké období, množství kapitálových statků je fixní LR = long run = dlouhé období, množství kapitálových statků.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Trh kapitálu a půdy formování poptávky po kapitálu (kapitálových statcích) odvození poptávky po investicích formování nabídky úspor Kapitálový trh, investiční.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Elasticity poptávky a nabídky
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Seminář 7..
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Trh výrobních faktorů.
Trhy výrobních faktorů
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Analýza chování firmy Produkční analýza Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Trhy výrobních faktorů
3. Produkční analýza firmy
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Mikroekonomie II – Přednáška č
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Transkript prezentace:

Příjmy a zisk

Příjmy firmy příjmy firmy - suma peněžních prostředků získaných z prodeje její produkce (příjmy = tržby) cíle firmy - maximalizace zisku lze dosáhnout buď minimalizací nákladů nebo maximalizací příjmů vývoj příjmů je ovlivněn typem tržní struktury v daném odvětví, respektive cenovou elasticitou poptávky po produkci firmy

Příjmy firmy Celkový příjem (Total revenue – TR) – celková částka, kterou firma získá prodejem svých statků TR = P * Q Průměrný příjem (Average revenue – AR) – průměrný příjem připdající na jednotku produkce AR = TR / Q = (P * Q) / Q = P Mezní příjem (Marginal revenue – MR) – změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku MR = TR / Q

Vztah ceny a vyrobené produkce v DK V dokonalé konkurenci je cena konstantou nezávislou na firmě firma prodá všechnu vyrobenou produkci aniž ovlivní cenu => poptávka je dokonale elastická křivka TR je lineární křivka AR je rovnoběžná s osou x

Průměrný a mezní příjem v podmínkách DK Průměrný příjem - příjem na jednotku výstupu AR = TR/Q CZK/Q Mezní příjem - příjem plynoucí z prodeje dodatečné jednotky výstupu MR = ∂TR/∂Q AR=MR=P=d 3 1 2 Q V podmínkách DK je cena produkce dána trhem a nemění se se změnou prodaného množství – průměrný a mezní příjem je totožný na úrovni ceny – křivka AR a MR je zároveň křivkou poptávky po produkci jedné firmy

Celkový příjem v podmínkách DK TR P TR Za cenu 50 Kč prodá prodejce průměrně každou jednotku (AR) každou další jednotku (MR) jakékoliv množství (d) 250 200 AR = MR = d 50 Q Q 4 5 V DK je cena produkce konstantní → celkový příjem roste lineárně

Vztah ceny a vyrobené produkce v NK V nedokonalé konkurenci cena závisí na objemu produkce firmy cena s růstem objemu výroby klesá firma musí snížit cenu aby mohla prodat další jednotku produkce křivka TR je nelineární s klesajícími přírůstky křivka AR je klesající (stejně jako křivka MR)

Vztah ceny a vyrobené produkce v NK Q P V NK firma, pokud chce zvýšit prodané množství, musí snížit cenu a pokud chce prodat ještě větší množství, musí snížit cenu ještě více. Křivka d (a tedy i křivka AR) je v NK klesající Křivka MR bude klesat ještě více (podle vztahu mezi mezními a průměrnými veličinami) V DK je křivka poptávky d totožná s křivkou AR a MR. Za danou cenu firma prodá jakékoliv množství. d = AR MR = 50 Q1 Q2 Q3

Průměrný a mezní příjem v podmínkách NK AR = TR/Q = (a-b.Q) Q / Q = a – b.Q CZK/Q křivka AR je zároveň křivkou poptávky po produkci firmy (d) ePD <-1 3 ePD =-1 MR = ∂TR/∂Q = ∂(a-b.Q) Q / ∂ Q = a – 2b.Q 2 křivka MR klesá dvakrát rychleji než křivka AR ePD >-1 1 pro MR také platí: MR = P. (1+1/ePD) 1 2 3 AR = d Q MR

Celkový příjem v podmínkách NK ePD =-1 CZK ePD <-1 procentní pokles ceny je menší než procentní růst prodaného zboží → TR roste ePD =-1 procentní pokles ceny je roven procentnímu růstu prodaného zboží → TR se nemění TR ePD <-1 ePD >-1 ePD >-1 procentní pokles ceny je větší než procentní růst prodaného zboží → TR klesá Q V podmínkách NK cena s růstem prodaného množství klesá P = a – b.Q TR = P.Q TR = (a – b.Q).Q

Vliv elasticity na celkový příjem Elasticita poptávky se mění - v horní části přímky je poptávka elastická, ve spodní části neelastická Celkový příjem - při snižování ceny vstupenek v úseku elastické poptávky roste, při elasticitě poptávky 1 dosahuje svého maxima a v úseku neelastické poptávky při poklesu ceny klesá, ačkoli návštěvnost stále roste

Definice zisku účetní zisk - je rozdíl mezi příjmy a explicitními náklady, tj. náklady, které byly reálně vynaloženy ekonomický zisk - je rozdíl mezi příjmy a ekonomickými náklady (alternativními náklady) nulový ekonomický zisk - vstupy svým fungováním přinášejí tolik, kolik by přinášely svým nejlepším alternativním užitím

Zisk Zisk (z) – je rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady. Zisk na jednotku produkce Celkový zisk můžeme vyjádřit následujícím způsobem z = TR - TC z/Q = TR/Q - TC/Q z/Q = AR - AC z = (AR – AC) . Q

Ekonomický zisk - maximální Ekonomický zisk = celkové příjmy – celkové náklady v ekonomickém pojetí zisk = TR -TC = PQ - (wL + rK) určuje optimální nabízené množství produkce neukazuje vztah mezi nabízeným množstvím, cenou a náklady firmy -> použití mezních veličin

Optimum firmy – mezní veličiny Je-li MR=MC, zisk je maximální, protože změnou objemu produkce není možno zisk zvýšit. Objem výroby je v této oblasti optimální. Je-li MR>MC, potom při zvýšení výroby o jednotku vzrostou TR více než TC a vzroste tedy i zisk. Je-li MR<MC, zvýšení objemu výroby o jednotku způsobí větší růst TC než TR a zisk tedy klesne. Objem produkce je vyšší než optimální. MR = MC Pro maximalizaci zisku platí: rovnost MC = MR nastává v rostoucí části funkce MC

Připomenutí Vztahy mezi celkovými a mezními veličinami: Pokud je celková veličina rostoucí, mezní je kladná Pokud je celková veličina klesající, mezní je záporná Pokud celková veličina dosahuje extrému (neroste ani neklesá), mezní veličina je nulová Vztahy mezi průměrnými a mezními veličinami: Pokud průměrná veličina je rostoucí, mezní leží nad ní (je větší) Pokud je průměrná veličina klesající, mezní leží pod ní (je menší) Pokud průměrná veličina neroste ani neklesá (dosahuje extrému), mezní veličina je jí rovna

Poptávka po výrobních faktorech

Specifika trhu výrobních faktorů trh finální produkce – nabídka = firmy, poptávka = domácnosti trh VF – nabídka = domácnosti, poptávka = firmy Firma nakupuje faktory proto, že jejich pomocí vyrábí daný produkt. Výrobní faktory tedy firmě nepřímo zajišťují určitý příjem. Poptávka po daném vstupu - odvozená poptávka - je odvozena z poptávky po statku, který je vyráběn pomocí daného vstupu.

Formy cen výrobních faktorů Pozemková renta – je cenou výrobního faktoru půdy. Je stanovena ve výši, kde se střetnou křivky nabídky a poptávky po půdě. Protože, nabídka půdy je fixní, určuje výši převážně poptávka. Mzdová sazba – je cenou výrobního faktoru práce. Cenu také určuje střet nabídky a poptávky po práci. Úroková sazba – je cenou výrobního faktoru kapitálu. Také ona je stanovena na základě střetu nabídky s poptávkou po kapitálu.

Příjmové veličiny na trhu VF MRP (Marginal Revenue Product) – příjem z mezního produktu daného VF MRP - změna celkového příjmu způsobená zapojením dodatečné jednotky VF MRPK = δTR/δK = (δTR/δQ).(δQ/δK) = MR . MPK MRPL = δTR/δL = (δTR/δQ).(δQ/δL) = MR . MPL ARP (Average Revenue Product) – příjem z průměrného produktu daného VF ARP = příjem na jednotku daného VF ARPK = TR/K = (P.Q)/K = P.(Q/K) = P . APK ARPL = TR/L = (P.Q)/L = P.(Q/L) = P . APL

Příjmové veličiny na trhu VF Průběh funkce MRP a ARP závisí na tom, na kterém typu tržní struktury realizuje firma svůj výstup Obecně – křivky MRP a ARP kopírují průběh křivek MP a AP ARPL ARPL MRPL MRPL ARPL ARPL L L MRPL MRPL NK trh produkce – MR, AR a P klesají s růstem realizované produkce → funkce MRPL a ARPL budou strměji klesat a budou posazeny blíže počátku DoKo. trh produkce – MR=AR=P=konst.

Nákladové veličiny na trhu VF MFC (Marginal Factor Costs) – mezní náklady na faktor MFC = změna celkových nákladů způsobená zapojením dodatečné jednotky VF MFCK = δTC/δK MFCL = δTC/δL = δ(w.L)/δL = w + L.δw/δL AFC (Average Factor Costs) – průměrné náklady na faktor AFC = náklady na jednotku zapojeného VF AFCK = TC/K = r.K/K = r AFCL = TC/L = w.L/L = w

Nákladové veličiny na trhu VF průběh funkcí MFC a AFC závisí na typu konkurence na trhu výrobních faktorů AFCL AFCL MFCL MFCL MFCL AFCL=w MFCL= AFCL=w L L DK trh práce NK trh práce