Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Balady Kód DUM VY_32_INOVACE_ 5.2.5 Datum vytvoření 6. 10. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Česká meziválečná poezie Výstup ŠVP Žák charakterizuje tvorbu významných autorů. Anotace DUM Prezentace obsahuje základní informace o baladách J. Wolkera. Metodický popis Prezentace určená jako podklad pro výklad v hodině. Využitelná pro samostatné opakování žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci ji využívali i pro přípravu na jednotlivé hodiny. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Balady – Jiří Wolker
Okolnosti vzniku relativně samostatná část autorovy tvorby (přesto zapadá do kontextu celé tvorby) nejprve časopisecky, některé ve sbírce Těžká hodina, teprve po Wolkerově smrti knižně poprvé r. 1927
Balada = báseň spojující lyriku i epiku líčí děj, obvykle ponurý, smutný, tragický, podán s hlubokým citovým zaujetím snaha o sevřenost a spád často použity dialogy ve středověku však lidová taneční píseň milostného rázu (z it. ballare = tančit)
Autoři balad zpopularizována K. J. Erbenem poté Jan Neruda (Balady a romance, volně zaměňuje oba žánry), Jaroslav Vrchlický Petr Bezruč (Slezské písně) tradice tzv. sociální balady = báseň řešící vztahy ve společnosti, rozdíly mezi chudými a bohatými
Wolkerovy balady Balada o nenarozeném dítěti Balada o snu Balada o očích topičových Balada o ženě, bohu a muži Balada z nemocnice Balada o námořníku
Kompozice balad jednoduchý děj (dějová zkratka jako u Erbena) děj se posouvá prostřednictvím dialogů pochmurný děj líčící v různých rovinách těžký život dělníků, často končí tragicky
Balada o nenarozeném dítěti on a ona se do sebe zamilují zplodí dítě žena podstoupí potrat – vědomí neschopnosti dítě uživit
Obžaloba společnosti Večer mnoho milenců smutných je, že to, co žít mohlo, nežije, a mnozí ani smutní nejsou, protože to nedovedou. Slunce na zemi svítilo a stromy zůstaly lysé, lidé se na zemi milují a láska nenarodí se. Nenarodí se?
Balada o snu věnována J. Seifertovi v duchu revolučních myšlenek, plně v duchu proletářského umění vyjádřena touha po změně, revoluci Musí se zabít, musí se žít, ruce jsou zbraně, srdce štít!
Balada o ženě, bohu a muži končí podobně jako Balada o snu: Za ruku vzal ji a vyšli bok podél boku. Zpěv jejich kroků rozbíjel okna na ulici. „Jsme kladivo, žena a muž, láska bojující!“
Balada o snu velmi krutý příběh obžaloba toho, kam až těžká práce, tragický život může člověka dohnat?
Balada o námořníku příběh lásky a nevěry příběh viny, trestu a odpuštění vymyká se smírným koncem řešeno spíše osobní neštěstí
Zajímavé motivy Bůh prostupující většinou balad, autor se k němu obrací žena a muž: muž má vyšší poslání, žena myslí na sebe, na milého, maximálně na rodinu (Balada o očích topičových, Balada o námořníku)
Jazykové prostředky úsporný jazyk pravidelný rým (sdružený, střídavý) → melodičnost básní nepravidelně dlouhé sloky jednoduché dialogy
Seznam použitých zdrojů: KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN 80-000-0527-1. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. SOUKAL, Josef. Literatura pro III. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 336 s. ISBN 80-723-5227-X. HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999, 230 s. Učebnice pro střední školy (Scientia). ISBN 80-718-3178-6. WOLKER, Jiří. Balady Jiřího Wolkera. Nový Jičín: KRYL A SCOTT, 1927.