Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Advertisements

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Kapitálové OS – Společnost s ručením omezeným Ročník.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Kapitálové OS – Akciová společnost Ročník / obor studia:II.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení A. Jiráska a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla L. N. Tolsteho.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Mezinárodní hotelnictví
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Počátky slovesného umění
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti: Představení směru realismu - úvod Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 260 Klíčová slova: Realismus, pozitivismus, objektivita, skutečnost Anotace: Výkladová prezentace představující mohutný myšlenkový a umělecký směr realismus. Představuje příčiny vzniku a průkopníky tohoto směru. Dále se věnuje i malířství a hudbě v období realismu.

Realismus ve světové literatuře 2. polovina 19. st.

Představení směru Z latinského slova realis – věcný, skutečný Realita = skutečnost Nejvýznamnější umělecký a myšlenkový směr v 2. pol. 19. st. Základním estetickým principem je pravdivost, věrnost a skutečnost Snaha o objektivitu uměleckého díla

Představení směru společensko-historické pozadí Rozvoj přírodních a technických věd Vliv tzv. pozitivismu – Auguste Comte: „Skutečné je to, co lze dokázat smysly, tedy pozitivně.“ Prosazení exaktního myšlení (vědecké postupy založeny na matematických výpočtech a metodách) Literatura je chápána jako vědecká analýza společnosti

Představení směru Skutečnost by měla být zachycena v celé své komplexnosti a složitosti Typizace - literární hrdina se proměňuje, vyvíjí - někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem Objektivní přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí nad příběhem) Kritika nedostatků ve společnosti Nové výrazové prostředky (archaismy, hovorová řeč…)

Představení směru – příčiny vzniku R. byl ovlivněn mnohými filozofy August Comte – pozitivismus (obr. 1) Karl Marx – dialektický materialismus (obr. 2) Hippolyte Taine – působení tří hlavních činitelů (rasy, prostředí a doby) (obr. 3) obr. 1 obr. 2 obr. 3

Realismus a výtvarné umění Roku 1855 byla termínem Le réalisme pojmenována výstava francouzského malíře Gustava Courbeta Provokativní název výstavy se ujal a stal se symbolem nového uměleckého směru Realistické obrazy byly věrné skutečnosti, nezatížené romantickými estetickými ideály Malířství neusilovalo o malebnost, ale o pravdu (nenalezneme zde žádné přikrášlení) Náměty z běžného života, všední situace na venkově, obyčejní lidé

Gustav Courbete: Dobrý den, pane Courbete obr. 4

Gustav Courbete: Pohřeb v Cornans Obr. 5

Další představitelé real. umění Francois Millet Hl. venkov a lidi se životem na venkově svázané Výjevy jsou převážně pracovní a rodinné

Další představitelé real. umění Édouard Manet Částečně patří mezi impresionisty Obraz, který šokoval tehdejší společnost ve všech směrech

Další představitelé real. umění barbizonská škola – někteří francouzští malíři se usadili nedaleko vesnice Barbizon a malovali krajinné motivy Théodor Rousseau Camille Corot Obr. 6 Camille Corot : Rybářské lodě v Granville

Další představitelé real. umění Prerafaelisté Skupina britských malířů, kteří se chtěli vrátit k tradici přirozenosti Byli přesvědčeni, že právě kvůli Raffaelovi se umění stalo pokryteckým, neboť usilovalo o krásu na úkor pravdy Peredvižnici Mladí ruští malíři, kteří se vymezovali proti klasicismu Jejich realismus byl dovedený mnohdy až k úplné iluzi

Další představitelé real. umění Illya Repin: Burlaci na Volze obr. 7

Realismus v hudbě Rozvoj hl. v Itálii a Francii Představitelé: G. Verdi (it.) ukázka G. Bizet (fr.)

Zdroje obrázků: Obr. 1: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Auguste_Comte.jpg Obr. 2: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Hippolyte_taine.jpg Obr. 3: http://sk.wikiquote.org/wiki/S%C3%BAbor:Karl_Marx_001.jpg Obr. 4: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gustave_Courbet_010.jpg Obr. 5: http://www.marold.cz/blog/pozitkar-uprka/ Obr. 6: http://www.slavneobrazy.cz/funkce/infon.php?&obraz=1734 Obr. 7: http://www.slavneobrazy.cz/funkce/infon.php?&obraz=1969

Zdroje: Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis 2004. Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996. http://www.youtube.com/watch?v=CybEFvfRGaw