Zákony vývoje
- Vývoj neprobíhá nahodile, ale na základě vývojových zákonů Jedná se o obecné principy rozvoje psychiky rámcově platné pro většinu populace Neberou v úvahu nahodilé faktory ovlivňující vývoj některých jedinců ani patologické případy
1. Vývoj je celistvý proces Jednotlivé znaky duševního života se nevyvíjejí izolovaně, ale vždy v celistvosti Každá nová změna se týká celé osobnosti
Příklad Rozvoj pohybových schopností zároveň ovlivňuje vývoj poznávání, řeči atd.
2. Vývoj je plynulý proces Nejsou náhlé, prudké změny, ale pozvolný průběh Jedno období přechází do dalšího To co se uplatňuje v jedné vývojové etapě, má vliv na následující etapu
Příklad Stresové situace způsobené nepříznivými podmínkami prostředí v raném dětství, zanechávají stopy ve vývoji osobnosti po celý život.
3. Vývoj se uskutečňuje vnitřně rozporným způsobem V průběhu vývoje se od začátku střetávají protichůdné síly Jsou to zejména vnější rozpory mezi momentálním vývojovým stavem a požadavky vnějšího okolí Překonáním těchto rozporných tendencí vznikají nové vývojové kvality
Příklad Dítě na konci předškolního věku nedokáže vyrovnávat rozpory mezi vlastní impulsivností a požadavky výchovy, nezíská novou vlastnost – poslušnost, kázeň, která je nutná pro vstup dítěte do školy.
4. Vývoj probíhá od všeobecných reakcí k reakcím specifickým Reakce dítěte jsou zpočátku hrubé, nediferencované a postupně se zpřesňují
Příklad Novorozenec reaguje na prudké světlo všeobecnou reakcí, až po jisté době dovede reagovat odlišně, specifičtěji.
5. Vývoj je nerovnoměrný Tempo vývoje je nerovnoměrné a v jednotlivých etapách velmi rozdílné Tempo je tím rychlejší, čím je organismus mladší Ve vývoji se střídají fáze pomalejšího a rychlejšího tempa vývoje
Příklad Nejvíce změn je v době nitroděložního vývoje a dále v 1. roce života dítěte.
6. Vývoj probíhá individuálně Individuální zvláštnosti jsou rozmanité a závisí na různých činitelích ( prostředí, vrozené zvláštnosti nervové soustavy)
Příklad Děvčata často předstihují chlapce ranného věku v řečových projevech, v celkové motorice.
Použitá literatura a zdroje Klindová, L., Rybárová, E.: Vývojová psychologie. Praha, SPN 1976 http://www.maminka.cz/vyvoj-ditete/408/ http://www.kafe.cz/deti-rodina/jak-zvladnout-vztekle-dite-860.aspx http://www.oblazek.cz/vek/batole/clanky/plac-komunikacni-prostredek http://web.quick.cz/differentlife/potraty02.htm http://www.maminkam.cz/koupani-novorozencu-a-kojencu http://www.clovekvtisni.cz/cs/socialni-prace/pobocka/6/programy http://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/rodina-v-problemove-situaci/zivotni-ztrata-a-stres/co-pomaha.shtml