Zákon č. 406/2000 Sb. z pohledu energetického auditu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Jednání MZ ČR JUDr. Mgr. Marek Hodulík ZÁKON O UN.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Audit seminář CGI duben 2014.
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 11 Daň z nemovitostí.
Úspory energie a regenerace
Správní řízení při ukládání pokut za porušení zákonů Ing. Jan Kovář Státní energetická inspekce.
Vládní návrh novely zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
= kapitálová obchodní společnost - společníci = akcionáři se na ní podílejí poskytnutým kapitálem (přičemž samotný chod řídí profesionální management)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
ÚSPORY ENERGIE JAK NA NĚ ? ! Přínosy a zkušenosti z energetických auditů objektů Ing. Petr Kaminský
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Průkazy energetické náročnosti budov Novela zákona č.406/2000 Sb, o hospodaření energií Resort školství Setkání ředitelů škol Oddělení sekretariát.
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
ENERGETICKÝ AUDIT, ENERGETICKÝ POSUDEK DLE 480/2012 SB. VE VZTAHU K DOTACÍM OPŽP A OPPIK.
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
Základní pojmy a orientace VEŘEJNÁ PODPORA A VELIKOST PODNIKU.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
MĚSTSKÝ ÚŘAD VALAŠSKÉ KLOBOUKY STAVEBNÍ ODBOR DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 13. A 20. BŘEZNA 2013.
Veřejnoprávní smlouvy
Kontrolní činnost z pohledu PENB
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Rozpočet Evropské unie
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Speciální izolace BJ13.
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2016
Malé a střední podnikání
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Novinky v předškolním vzdělávání
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Transkript prezentace:

Zákon č. 406/2000 Sb. z pohledu energetického auditu Marcela Juračková ředitelka odboru kontroly EPC A ENERGY TOUR 2016

Kontrolní činnost § 9 Energetický audit V § 9 odst. 1 zákona je uvedeno: Stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy nebo energetického hospodářství, na které se nevztahuje povinnost podle odstavce 2, jsou povinni zpracovat pro budovu nebo energetické hospodářství energetický audit v případě, že: tato budova nebo toto energetické hospodářství má spotřebu energie vyšší, než je hodnota spotřeby energie stanovená prováděcím právním předpisem, a pokud všechny jeho budovy a energetická hospodářství mají celkovou průměrnou roční spotřebu energie za poslední dva kalendářní roky vyšší, než je hodnota spotřeby energie stanovená prováděcím právním předpisem, b) u větší změny dokončené budovy nejsou splněny požadavky na energetickou náročnost budovy podle § 7 odst. 5 písm. f). V § 9 odst. 2 zákona je uvedeno: Podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem, je povinen zpracovat pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství energetický audit a dále jej pravidelně zpracovávat nejméně jednou za 4 roky. Povinnost zpracovat audit nemá ten podnikatel, který má zaveden a akreditovanou osobou certifikován systém hospodaření s energií podle české harmonizované normy upravující systém managementu hospodaření s energií19) nebo má zaveden a akreditovanou osobou certifikován systém environmentálního řízení podle české harmonizované normy upravující systémy environmentálního managementu20), který zahrnuje energetický audit. 19) ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií. 20) ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu.

Kontrolní činnost Přístup ke kontrolám energetických auditů Kontrolní činnost již zahájena Pro rok 2016 nejsou kontroly energetických auditů prioritou SEI Vzhledem k tomu, že se kontrolní činnost od léta teprve rozbíhá, nejsou zatím žádné pravomocně uložené pokuty Kontroly povinnosti zpracovat EA pro VP Nejedná se o kontroly faktické správnosti EA

ZHE § 9 Energetický audit V § 9 odst. 1 zákona je uvedeno: Stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy nebo energetického hospodářství, na které se nevztahuje povinnost podle odstavce 2, jsou povinni zpracovat pro budovu nebo energetické hospodářství energetický audit v případě, že: tato budova nebo toto energetické hospodářství má spotřebu energie vyšší, než je hodnota spotřeby energie stanovená prováděcím právním předpisem, a pokud všechny jeho budovy a energetická hospodářství mají celkovou průměrnou roční spotřebu energie za poslední dva kalendářní roky vyšší, než je hodnota spotřeby energie stanovená prováděcím právním předpisem, b) u větší změny dokončené budovy nejsou splněny požadavky na energetickou náročnost budovy podle § 7 odst. 5 písm. f).

Stavebník, vlastník budovy, SVJ ZHE Vyhláška č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku - § 2 odst. 1: Stavebník, vlastník budovy, SVJ 35 000 GJ 700 GJ EA

OSS, OS krajů a obcí, příspěvkové organizace ZHE Vyhláška č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku - § 2 odst. 2: OSS, OS krajů a obcí, příspěvkové organizace 1 500 GJ 700 GJ EA SEI může nařídit splnit opatření nebo část opatření EA

Novela ZHE § 9 Energetický audit V § 9 odst. 2 zákona je uvedeno: Podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem, je povinen zpracovat pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství energetický audit a dále jej pravidelně zpracovávat nejméně jednou za 4 roky. Povinnost zpracovat audit nemá ten podnikatel, který má zaveden a akreditovanou osobou certifikován systém hospodaření s energií podle české harmonizované normy upravující systém managementu hospodaření s energií19) nebo má zaveden a akreditovanou osobou certifikován systém environmentálního řízení podle české harmonizované normy upravující systémy environmentálního managementu20), který zahrnuje energetický audit. 19) ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií. 20) ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu.

Novela ZHE § 9 Energetický audit podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem… Hlava I přílohy doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků: Za malého a středního podnikatele se považuje ten podnikatel, který: a) zaměstnává méně než 250 zaměstnanců a b) jeho roční obrat nepřesahuje 50 milionů EUR nebo jeho bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 milionů EUR. Pokud nesplňuje obě kritéria, není malým nebo středním podnikatelem! Aplikační výklad http://www.czechinvest.org/ SEBEPOSOUZENÍ PODNIKATELE

Novela ZHE § 9 Energetický audit podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem… Při stanovování počtu zaměstnanců a finančních částek se zahrnou údaje za partnerské a spojené podnikatele známé ke dni posuzování těchto údajů. 1/ Samostatný podnikatel (nezávislý podnik) – každý, který nepatří do dvou dalších kategorií 2/ Partnerský podnikatel (partnerský podnik) - všichni, kteří nejsou klasifikováni jako spojení a mezi kterými existuje následující vztah: podnikatel vlastní buď výlučně nebo společně s jedním nebo více spojenými podnikateli 25 % - 50 % základního nebo vlastního kapitálu nebo hlasovacích práv jiného podnikatele.

Novela ZHE § 9 Energetický audit podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem… 3/ Spojený podnikatel (propojený podnik) - podniky, mezi nimiž existuje některý z následujících vztahů: a) podnikatel má většinu hlasovacích práv akcionářů, společníků nebo členů jiného podnikatele; b) podnikatel má právo jmenovat nebo odvolávat většinu členů správního, řídícího nebo dozorčího orgánu jiného podnikatele; c) podnik má právo uplatňovat dominantní vliv nad jiným podnikatelem podle smlouvy uzavřené s tímto podnikatelem nebo podle ustanovení v jeho zakladatelské smlouvě nebo ve stanovách dotyčného podnikatele; d) podnik, který je akcionářem, společníkem nebo členem jiného podnikatele, ovládá sám, či podle písemné dohody s ostatními akcionáři, společníky nebo členy uvedeného podnikatele většinu hlasovacích práv akcionářů, společníků nebo členů v dotyčném podnikateli.

Novela ZHE § 9 Energetický audit podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem je povinen pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství Energetické hospodářství = soubor technických zařízení a budov sloužících k nakládání s energií (§ 2 odst. 1 písm. d) zákona) Budova = nadzemní stavba a její podzemní části, prostorově soustředěná a navenek převážně uzavřená obvodovými stěnami a střešní konstrukcí, v níž se používá energie k úpravě vnitřního prostředí. Ucelená část budovy = podlaží, byt nebo jiná část budovy, která je určena k samostatnému používání nebo byla za tímto účelem upravena.

Novela ZHE § 9 Energetický audit podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem je povinen pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství vlastník EH není malým nebo středním podnikatelem a pronajímá EH nájemci, který je malý nebo středním podnikatelem, poté se povinnost vztahuje na vlastníka EH; vlastník EH je malým nebo středním podnikatelem a nájemce jím není, povinnost se v takovém případě vztahuje na uživatele – nájemce EH; oba dva subjekty, vlastník EH i nájemce nejsou malými nebo středními podnikateli a tudíž se povinnost vztahuje na oba dva a je pouze na dohodě mezi těmito subjekty, jak tuto povinnost naplní. Je potřeba aby dohoda znamenala, že budou mít k dispozici EA oba dva, protože povinnost mají oba.

Novela ZHE § 9 Energetický audit podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem je povinen zpracovat pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství EA a dále jej zpracovávat nejméně jednou za 4 roky Přechodná ustanovení zákona: Podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem je povinen zpracovat EA do 5. prosince 2015, pokud nemá platný EA. Platný EA = zpracovaný v období 3 let před nabytím účinnosti zákona, tedy s datem zpracování nejpozději 1. července 2012 Výjimky z povinnosti: Odstavec 5 § 9 ZHE– ANO Odstavec 1 § 2 vyhlášky - NE

Novela ZHE § 9 Energetický audit Povinnost nemá ten podnikatel, který má zaveden a akreditovanou osobou certifikován: systém hospodaření s energií (ČSN EN ISO 50001) systém environmentálního řízení (ČSN EN ISO 14001), který zahrnuje EA Certifikace ČSN EN ISO 14001 standardně EA nezahrnuje, proto nutno dodělat Poté až podle odst. 3 § 9 EA může zpracovat pouze energetický specialista držící oprávnění od MPO

Novela ZHE Velký podnikatel 5. 12. 2015 50 001 EA 14 001 z. 406/2000 Sb. Velký podnikatel 5. 12. 2015

Novela ZHE Novela vyhlášky č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku č. 309/2016 Sb. povinnost energetického auditu - hranice spotřeby pro jednotlivou budovu není aplikovatelná pro povinnost § 9 odst. 2 zákona úprava ekologického a ekonomického vyhodnocení nově postup při zpracování energetického posudku podle § 9a odst. 1 písm. e) zákona posouzení nákladů a přínosů při zpracování energetického posudku podle § 9a odst. 1 písm. b), c) nebo d) zákona

Děkuji za pozornost! mjurackova@sei.gov.cz