ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Seminář pro žadatele IROP výzev Prostějov venkov o.p.s.
Pojem přeměna obchodní společnosti
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Podpůrná opatření prvního stupně
Podpora krajského akčního plánování
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Příspěvek na konferenci
Financování přímých NIV
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Gymnasium Jižní Město Praha
Vykazování postupu nebo stavu
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Co je hotové a moc se o tom neví
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015

Východiska úprav RVP ZV Rozhodnutí o odstranění Přílohy 2 z RVP ZV jako „alternativního“ vzdělávacího programu na základních školách Novela Školského zákona 82/2015 Sb: § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (2) Podpůrná opatření spočívají podle bodu e) v úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy Prvním východiskem pro úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání bylo rozhodnutí o odstranění Přílohy 2 upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, které učinilo MŠMT na základě rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a požadavku Evropské komise. Druhým východiskem je novela Školského zákona 82/2015 Sb., která vytváří právní rámec pro vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a její vydání souvisí s připravovanými změnami přístupu k těmto dětem a žákům.

Přijaté pojetí úpravy Odstranění Přílohy 2 a její částečné zapracování: využití vhodných částí přílohy 2 jako „vodítek“ pro práci s žáky s LMP uvedení kapitoly RVP ZV o vzdělávání žáků s SVP do souladu s právními předpisy Přijatá varianta úpravy znamená nejen úpravu kapitoly 8 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby byla v souladu s novelizovaným Školským zákonem a související připravovanou vyhláškou, ale také využití částí z Přílohy 2, které vymezují vzdělávací obsah a jejich vhodné začlenění do textu RVP ZV. Při rozhodování mezi možnými variantami úprav využilo MŠMT názory odborné skupiny skládající se z expertů na tuto problematiku, která byla sestavena při Národním ústavu pro vzdělávání. V rámci úprav byla zvažována míra začleňování metodických poznámek a doporučení do dokumentu RVP ZV, který má určitý normativní charakter.

Způsob zapracování vybraných částí Očekávané výstupy převzaté z Přílohy 2: „Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření“ Jsou podkladem při tvorbě IVP pro žáky s LMP nebo žáky „hraniční“ ve třetím stupni podpory Mají cílový charakter, ale je možné je u konkrétních žáků překračovat Nejdůležitější částí z Přílohy 2 upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením vhodnou pro zapracování byla část věnovaná vzdělávacímu obsahu – vymezení očekávaných výstupů, které jsou podkladem pro tvorbu osnov vyučovacích předmětů ve školním vzdělávacím programu. Očekávané výstupy byly, v souladu s § 16 odstavem (2) písmenem e), který uvádí jako jedno z možných podpůrných opatření úpravu očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy, vloženy do RVP ZV jako „Doporučené minimální úrovně pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření“. Nejsou to nové očekávané výstupy, ale jsou podkladem pro tvorbu individuálního vzdělávacího plánu pro žáky s LMP nebo žáky „hraniční“ ve třetím stupni podpory. Je možné, v zájmu rozvoje konkrétního žáka, tyto očekávané výstupy překračovat. A vzhledem k tomu, že individuální schopnosti konkrétních žáků s LMP jsou značně rozdílné, mají pouze cílový charakter.

Změny v RVP ZV a jejich dopad na školy Rámcový učební plán Nejvýraznější změna, která se dotkne všech základních škol, je změna v rámcovém učebním plánu. Ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura byl na prvním stupni snížen počet hodin minimální časové dotace z 35 na 33. Tyto hodiny byly přesunuty do disponibilní časové dotace, kde byl počet hodin na prvním stupni zvýšen ze 14 na 16.

Změny v RVP ZV a jejich dopad na školy Rámcový učební plán Školy, které měly ŠVP v souladu s RVP ZV Nemusí měnit hodinové dotace vyučovacích předmětů, jen případně změní popis čerpání dvou hodin, které byly přesunuty ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura do disponibilní časové dotace Úprava učebního plánu se bude týkat základních škol, které měly školní vzdělávací program (ŠVP) v souladu s RVP ZV ne podle Přílohy 2 upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Reálně tato změna může znamenat jen to, že škola upraví v učební plánu (případně v poznámkách nebo charakteristice vyučovacího předmětu) informaci o čerpání disponibilních hodin. Tento údaj nebyl ve ŠVP povinný, a proto jej nebudou muset upravovat všechny školy. Pokud škola využívá modul InspIS ŠVP, tak bude po schválení RVP ZV upozorněna na nutnost této drobné úpravy svého ŠVP.

Změny v RVP ZV a jejich dopad na školy Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů Druhou významnou změnou v RVP ZV je včlenění minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření.

Změny v RVP ZV a jejich dopad na školy Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů K očekávaným výstupům v RVP ZV doplněna úroveň pro úpravy ve třetím stupni podpory pro žáky s LMP nebo žáky „hraniční“ Obsahově využity ověřené očekávané výstupy z Přílohy 2 doplněné o kódy poukazující na návaznost na očekávaný výstup v RVP ZV (kód je doplněn o „p“ – jako podpora) Pro školy se nejedná o nové očekávané výstupy, které by měly zapracovat do ŠVP, ale pouze o úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v individuálním vzdělávacím plánu konkrétního žáka. Tedy o státem vydané doporučení, jaké úrovně by měl dosahovat žák s LMP nebo žák „hraniční“ ve třetím stupni podpory. Jedná se o formálně upravené očekávané výstupy z Přílohy 2. Tyto očekávané výstupy byly v některých případech podrobnější, proto se vztahují někdy ve větším počtu k očekávanému výstupu z RVP ZV a nebo mezi nimi nebyl žádný očekávaný výstup, který by obsahově odpovídal očekávaným výstupům z RVP ZV. Proto se mezi kódovanými úrovněmi vyskytují někdy dva výstupy, které mají stejný kód a u některých tematických celků se nevyskytují úrovně pro úpravy očekávaných výstupů pro všechny očekávané výstupy. Daný očekávaný výstup z RVP ZV je již pro žáky s LMP příliš náročný.

Změny v RVP ZV a jejich dopad na školy Průřezová témata Doplněn text popisující realizaci jednotlivých průřezových témat pro žáky s LMP Kapitola, která se věnuje vzdělávání žáků s SVP Přepracována tak, aby byla v souladu s právními předpisy Doplněny popisy specifik vzdělávání žáků s LMP Další změnou je doplnění krátkých textů, které popisují možná specifika realizace jednotlivých průřezových témat, která byla v Příloze 2 stejně formulována. Jedná se o text doporučený. Nejvýraznější změnou prošla kapitola 8 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, která byla v souladu s novelou ŠZ a očekávanou podobou související vyhlášky upravena a doplněna o některé další informace, které se týkají organizace vzdělávání žáků s LMP.

Změny v RVP ZV a jejich dopad na školy Školy, které měly ŠVP v souladu s Přílohou 2 Musí upravit své ŠVP podle RVP ZV Poznámky k rámcovému učebnímu plánu umožňují realizovat některá specifika vzdělávání žáků s LMP Cizí jazyk a Další cizí jazyk možno nahradit v nejlepším zájmu žáka jiným vzdělávacím obsahem v rámci IVP Člověk a svět práce možno využít disponibilních hodin pro posílení výuky Všechny školy, které měly svůj školní vzdělávací program v souladu s Přílohou 2 upravující vzdělávaní žáků s lehkým mentálním postižením, budou muset svůj školní vzdělávací program uvést do souladu s upraveným RVP ZV. Bude to tedy znamenat vydat nový školní vzdělávací program, který bude zcela v souladu s RVP ZV. Nejedná se o všechny školy vzdělávající žáky s LMP, protože řada těchto škol měla svůj školní vzdělávací program vytvořen podle RVP ZV a ne podle Přílohy 2. Především pro tyto školy byl učební plán doplněn poznámkami, které umožňují zachovat ve školách některá specifika, která jsou ve prospěch žáků. Tyto změny jsou umožněny v novele Školského zákona v odstavci 2 písmene b), kde je uvedeno podpůrné opatření spočívající v úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče. Jedná se například o možnost náhrady vzdělávacího obsahu Cizího jazyka a Dalšího cizího jazyka a nebo o případné posílení hodinové dotace ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.

Metodická podpora Po schválení RVP ZV bude na Metodickém portálu RVP.CZ dostupná podpora obsahující komentáře ke změnám RVP ZV, specifika práce s žáky s LMP Odkaz bude na titulní straně Metodického portálu a forma podobná Průvodci upraveným RVP ZV z roku 2013 rvp.cz/pruvodce Metodická podpora může být zveřejněna až po schválení RVP ZV. Bude na metodickém portále a po zkušenostech s metodickou podporou ke změnám RVP ZV v roce 2013, kterou využívalo více než 60 tisíc pedagogů ze základních škol, bude mít podobnou formu. Odkaz bude na titulní straně metodického portálu. Pro potřeby tvorby individuálního vzdělávacího plánu bude v každém tematickém okruhu na jednom místě k dispozici jednak text RVP ZV včetně doporučené minimální úrovně pro úpravy očekávaných výstupů, dále indikátory k očekávaným výstupům vydané ve Standardech, ale také očekávané výstupy z RVP ZŠS, které představuji minimální úroveň pro úpravu očekávaných výstupů v případě čtvrtého stupně podpůrných opatření pro žáky s LMP.

Děkujeme za pozornost jitka.jarnikova@nuv.cz