DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus.
Advertisements

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
P ROGRAM M ICROSOFT O UTLOOK Předmět: Práce s počítačem Ročník: 3. ročník učebního oboru Autor: Mgr. Marie Mazurová Anotace: Seznámení s programem Microsoft.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Energetická hodnota potravin (EH)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filozofie osvícenství ve Francii
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SLOH – popis statický líčení
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Rovnice ve slovních úlohách V.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Průvodce CR a skupiny návštěvníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek interaktivní
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Americká skutečnost Edwarda Hoppera
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Přírodní vědy DUM 15 KOLOBĚH VODY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Správa fotografií v Adobe Lightroom II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Česká architektura 50. – 80. let
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jak by ses cítil(a) na poušti?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Impresionismus PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: světlo subjektivní barvy imprese plenérové malířství fotografie JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad umění impresionismu na vyšším stupni gymnázia.

Francie, Paříž – v 19. století na čele kulturního vývoje; impresionismus – směr poslední čtvrtiny 19. století; impresionismus – základ pro umění 20. století; impresionismus – protiklad oficiálnímu umění dané doby, protiváha akademismu či secese.

Pojem impresionismus imprese – dojem; Obr. 1 imprese – dojem; podle obrazu Moneta „Imprese – východ slunce“; posměšné označení od kritiků po první společné výstavě této malířské skupiny.

Předpoklady a východiska impresionismu Vynález fotografie zachycení a uchování prchavých dojmů, zlomků času; umožnění studia detailu, pohybu, zvláštního osvětlení. Obr. 6

Předpoklady a východiska impresionismu Přízeň progresivních uměleckých kritiků akademici a větší část kritiků impresionismus odsuzovala; Emile Zola – spisovatel, novinář, umělecký kritik – velký obhájce malířství impresionistů. Obr. 25

Předpoklady a východiska impresionismu Salón, Průmyslový palác, Salón odmítnutých Salón – reprezentativní výstava francouzského umění konaná každé dva roky; místo konání – Průmyslový palác v Paříži (postaven původně pro světovou výstavu); Salón odmítnutých – vznik v 60. letech na popud císaře Napoleona III. – vystavení obrazů odmítnutých porotou akademiků, často obrazy novátorských autorů. Obr. 8

Místo vzniku – Paříž Nová Paříž Obr. 12 Nová Paříž císař Napoleon III. a pařížský prefekt Haussmann nechali město přebudovat, zmodernizovat; místo úzkých, středověkých uliček v centru vznik širokých, rovných bulvárů; kolem nich nové, moderní budovy.

Místo vzniku – Paříž Montmartr čtvrť v Paříži, centrum progresivních umělců; místo řady ateliérů, kaváren, kde vznikaly diskuze o novém umění; podnik Lapin-Agile (obr. 11); tančírna Moulin de la Galette (obr. 10). obr. 11 Obr. 10

Zrod impresionismu skica Eduarda Maneta „Kavárna Guerbois“; základy impresionismu vznikaly v kolektivních diskuzích, výměnách názorů či zkušeností; právě kavárna Guerbois byla hlavní základnou impresionistů a spřízněných kritiků. Obr. 9

Zrod impresionismu 1874 – první společná výstava; Obr. 7 1874 – první společná výstava; místo – ateliér fotografa Félixe Nadara, velkého příznivce a přítele impresionistů; snaha vystavovat a prodávat díla bez ohledu na akademiky a porotu Salónu; snaha o uměleckou nezávislost.

Předchůdci a vzory impresionistů William Turner obraz „Bouře“; americký romantik; malíř světla, rozostřených linii. Obr. 24

Předchůdci a vzory impresionistů Eduard Manet považován ještě za realistu; rádce, účastník diskuzí impresionistů; řada jeho obrazů nepřijata pro domnělou skandálnost; obraz „Olympie“. Obr. 15

Předchůdci a vzory impresionistů Obr. 16 Eduard Manet obraz „Snídaně v trávě“; PRÁCE S OBRÁZKEM Akty žen byly běžné, proč byl obraz považován za skandální?

Charakteristika impresionismu Obr. 5 Charakteristika impresionismu Zobrazení prchavého dojmu, vteřiny snaha o zachycení něčeho pomíjivého, bezprostředního; Světlo – základ všeho světlo měnilo barevnost zobrazovaných předmětů; rozostřovalo, rozmazávalo linie. Obr. 1

Charakteristika impresionismu Subjektivnost barev světlá paleta barev; zachycení malířova subjektivního dojmu, aktuálního barevného vjemu, často naprosto neodpovídajícího zobrazované realitě. PRÁCE S OBRÁZKEM Jakou barvu má na obraze nebe, jakou přístavní doky? Obr. 1

Charakteristika impresionismu Plenérové malířství malba venku, ne v ateliéru; zinkové tuby barev – „přenosné ateliéry“. Technika krátkých, hrubých tahů štětce potřeba malovat rychle; absence kresby, jenom nanášeli barevné plochy; na plátnech patrné tahy štětce, dojem nehotovosti. Obr. 4

Charakteristika impresionismu Záliba v cyklech cykly obrazů s jedním tématem; malovány v různých ročních obdobích, v různé denní době; Monet: „Katedrála v Rouenu“; PRÁCE S OBRÁZKEM Proč autoři tvořili cykly? Co se mění na obraze? Obr. 3 Obr. 2

Témata, zobrazovaná prostředí velkoměsto, hlavně Paříž, její bulváry; venkov, příroda, poskytující širokou škálu barev. Obr. 23

Témata, zobrazovaná prostředí místa společenské zábavy, odpočinku; řeka Seina, voda zajímavě odráží světlo; Obr. 17

Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Imprese – východ slunce“; zachycení ranního mlžného oparu a východu slunce nad přístavem Le Havre; Obr. 1

Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Katedrála v Rouenu“; jeden z řady obrazů průčelí této katedrály; PRÁCE S OBRÁZKEM Co je primární na tomto obraze – světlo, barvy nebo linie? Jaká barva převažuje na stinných částech chrámu a odpovídá realitě?

Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Nádraží Saint-Lazare“; dým, prach, světlo sjednocují výjev do rozostřeného oparu. PRÁCE S OBRÁZKEM Čím je dána zde prchavost okamžiku? Jaká barva převládla? Obr. 5

Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Lekníny“; jeden z řady obrazů jezírek a leknínů na zahradě v Giverny, poslední etapa tvorby. obraz „Vlčí máky“; skloubení dvou typických témat impresionismu – přírody a odpočinku. Obr. 23

Malíři impresionismu Auguste Renoir obraz „Moulin de la Galette“; zachycení společenské zábavy, odpočinku; PRÁCE S OBRÁZKEM Pokus se popsat mikropříběhy některých postav tohoto výjevu. Obr. 13

Malíři impresionismu Auguste Renoir obraz „Houpačka“; PRÁCE S OBRÁZKEM Jaká atmosféra na tebe dýchne z obrazu?

Malíři impresionismu Alfred Sisley obraz „Seina u Port-Marly“; Sisley především krajinářem; poklidná, melancholická atmosféra jeho obrazů. Obr. 18

Malíři impresionismu Alfred Sisley PRÁCE S OBRÁZKEM Dokumentuj místa na obraze, kde jsou patrné tahy štětce.

Malíři impresionismu Camille Pissaro obraz „Náměstí Opery“; příklad okouzlení impresionistů širokými bulváry Paříže, jejich rušným životem.

Malíři impresionismu Camille Pissaro PRÁCE S OBRÁZKEM Pokus se shrnout i za pomocí obrázku charakter témat impresionistické malby: Poklidná atmosféra nebo dramatické scény? Politická angažovanost nebo apolitická témata? Obr. 19

Malíři impresionismu Edgar Degas malíř divadla a jeho zákulisí; Obr. 21 Edgar Degas malíř divadla a jeho zákulisí; hlavní téma – balet, zaznamenání pohybu.

Malíři impresionismu Edgar Degas obraz „Zkouška na scéně“; odvrácená stránka divadla – nekonečné zkoušení, znudění přihlížející, unavené a zívající baletky. Obr. 22

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0. PIJOAN, José. Dějiny umění 8. 2. vyd. Praha: Odeon, 1985. Obr. 1: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Claude_Monet,_Impression,_soleil_levant,_1872.jpg> Obr. 2: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_-_Rouen_Cathedral,_Facade_and_Tour_d%27AlbaneI.JPG> Obr. 3: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_-_Rouen_Cathedral,_Facade_(Sunset).JPG> Obr. 4: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Monet_Water_Lilies_1916.jpg> Obr. 5: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:La_Gare_Saint-Lazare.jpg> Obr. 6: Ericd. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Folding_camera_unfolded_jpg.jpg>

Obr. 7: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nadar-Self-Portrait.jpg> Obr. 8: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Palais_de_l%27Industrie_-_%C3%89douard_Baldus.jpg> Obr. 9: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_At_the_Caf%C3%A9_Guerbois.jpg?uselang=cs> Obr. 10: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mi-Car%C3%AAme_1907_-_Le_Moulin_de_la_Galette.jpg> Obr. 11: Traveler100. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lapin-Agile-s1.jpg> Obr. 12: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_008.jpg> Obr. 13: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pierre-Auguste_Renoir,_Le_Moulin_de_la_Galette.jpg> Obr. 14: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auguste_Renoir_-_La_Balan%C3%A7oire.jpg> Obr. 15: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Manet,_Edouard_-_Olympia,_1863.jpg> Obr. 16: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_024.jpg>

Obr. 17: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alfred_Sisley_010.jpg?uselang=cs> Obr. 18: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alfred_Sisley_054.jpg?uselang=cs> Obr. 19: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Camille_Pissarro_012.jpg?uselang=cs> Obr. 20: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pissarro_opera-misty.jpg?uselang=cs> Obr. 21: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edgar_Germain_Hilaire_Degas_003.jpg> Obr. 22: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edgar_Germain_Hilaire_Degas_009.jpg> Obr. 23: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_037.jpg> Obr. 24: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:William_Turner_-_The_Storm.jpg> Obr. 25: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emile_Zola.jpg>