STŘEDOVĚKÁ LITERATURA - 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Literatura do doby Karla IV.
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Téma: Středověká literatura
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Evropa v 15. století Soumrak středověku.
Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace
KLASICISMUS.
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Eposy v národních jazycích
= VÝPRAVY DO SVATÉ ZEMĚ = Palestiny
Třicetiletá válka
ROMÁNSKÁ KULTURA.
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
Raný středověk 5. – 11. století
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_10.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
KOSMOVA A DALIMILOVA KRONIKA.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obecné poučení o literatuře
Hrdinská epika a dvorská lyrika Mgr. Ludmila Růžičková
Česky psaná literatura
FANTASTICKÁ LITERATURA
Richard Wagner –
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní škola Příbor 486, Nový Jičín Vypracovali: Jirka Holub, Marek Bolom.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Evropská středověká literatura
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Syropalestina.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_19.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Jan Lucemburský.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu):Středověká evropská literatura – hrdinské eposy Název sady:Český jazyk a literatura.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
RYTÍŘSKÁ EPIKA – ANGLIE Jaká je tvá představa o rytíři? Jaké vlastnosti jsou rytíři připisovány? Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Středověká literatura - úvod
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_ 32_ INOVACE _03_10_gotická kultura
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Rytířská hrdinská epika
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Středověká literatura
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

STŘEDOVĚKÁ LITERATURA - 1

středověká představa o konci potopy ZNAKY STŘEDOVĚKÉ LITERATURY - společným znakem – opakující se náměty z bible nebo antiky hrdinou idealizovaný světec nebo mučedník, popř. král nebo rytíř (rytíř jako symbol a nositel ctností Artuš, Alexander, Roland, …) cíle středověké literatury: a) poučovat b) dojímat a vychovávat c) bavit (až posléze) středověká představa o konci potopy (ilustrace ze 13. stol.)

ZNAKY STŘEDOVĚKÉ LITERATURY libuje si: a) ve formě, obsah není důležitý b) používání ustálených symbolů c) neusiluje o jedinečnost (zdůrazňování toho, co je platné – idealizace) literární jazyk: a) latina b) řečtina c) staroslověnština (jazyky uznávané církví) - od 12. století se rozrůzňuje podle národních celků pod vlivem křižáckých výprav pronikají do literatury náměty exotiky a dobrodružství

ZNAKY STŘEDOVĚKÉ LITERATURY utvořily se dva základní proudy APOKRYFY Biblické spisy starozákonní a novozákonní, nepojaté do kánonu církví uznaných biblických textů. DUCHOVNÍ SVĚTSKÁ duchovní lyrika světská lyrika motlitby, duchovní písně žalmy, hymny dvorská, milostná poezie světská epika duchovní epika hrdinské eposy, rytířské, zvířecí; cestopisy; kroniky, cestopisy legendy, apokryfy INTERLUDIUM Krátký divadelní útvar, typ středověké meziaktní frašky duchovní drama světské drama biblické hry interludia, frašky

STŘEDOVĚKÁ LITERATURA šířena přednesem většina děl veršovaná – zapamatování trubadúři, truvéři, minesengři profesionální přednašeči, básníci, … MINESENGŘI jejich poezie byla psána ve středověké hornoněmčině a byla vždy doprovázena hudebními nástroji nejen milostná poezie ale i opěvování statečných rytířů Trubadúr se svým doprovodem (dobový obraz)

Francouzská literatura PÍSNĚ O ČINECH (Chansons de geste) zpívány v rozmezí 9. – 10. století – lidoví pěvci zpívají první poprvé zapsány v 11. století hrdinské eposy podle nich vznikají umělé eposy dvorských básníků Píseň o Rolandovi (zřejmě z 11. století) - žánrem je to hrdinský epos, nejznámější z „chanson de geste“ [šanson de žest]. Řadí se do královského (karolínského) cyklu s ústřední postavou Karla Velikého, případně členů jeho družiny. Rytíř Roland Pyrenejský průsmyk Roncevaux

OBSAH: Děj se odehrává za vlády Karla Velikého v době bojů se Saracény a pohany na území Španělska, jejíchž poslední baštou je obléhaná Zaragoza. Křesťané se rozhodnou pro vyjednávání. Statečný rytíř Roland navrhne vyslat k saracenskému králi Marsilovi svého nevlastního otce Ganelona. Ganelon je však přesvědčen, že je poslán na smrt, a pomstí se - poradí Marsilovi, aby předstíraným podrobením přiměl Karla Velikého k odchodu a potom přepadl zadní voj vedený Rolandem. Vrcholem písně je líčení bitvy v pyrenejském průsmyku Roncevaux, kde dvacet tisíc Francouzů bojuje proti mnohonásobné přesile nepřátel. Roland zde odmítá rady moudrého Oliviera a nepřivolá pomoc, protože mu v tom brání rytířská čest. Zvolí boj, i když ví, že porážka je nevyhnutelná. Teprve po marném boji se odhodlá zatroubit na kouzelný roh Olifant. Mocné zatroubení znamená jeho smrt - praskne mu tepna na spánku. Karel veliký ale díky tomu poráží Saracény a zmocňuje se Zaragozy. Křesťanství vítězí, Roland však umírá. Boží soud rozhodl proti zrádci Genelonovi - bude rozčtvrcen. Karlovi se ve spánku zjeví archanděl Gabriel a volá jej k nové svaté válce.

Francouzská literatura ALEXANDREIDA (konec 12. století) oblíbený světský námět – Alexandr Veliký – jakýsi pravzor úspěšného mladého panovníka objevuje se v literatuře celé Evropy – nejznámější – GAUTIERE DE CHATTILLON TRISTAN A IZOLDA ve 13. století se ve Francii objevily rytířské romány keltská (skotská) legenda o lásce dvou mladých lidí, po spoustě peripetií končí tragicky ROMÁN O RŮŽI (13. století) básník vzplane láskou k růži, která je symbolem ženství lásky a milostného vzplanutí (P. Maria), učí umění dvoření se

Píseň o Cidovi (Cantar de Mío Cid) Španělská literatura Píseň o Cidovi (Cantar de Mío Cid) je španělský hrdinský epos, předávaný ústně, jehož první literární verze se objevuje kolem roku 1140 ukázka originálního textu

OBSAH: Toto středověké dílo nás zavádí do časů Rodriga Diaze z Vivaru, který se nepohodne se svým králem Alfonsem a proto musí odjet ze země, aniž by si sebou mohl vzít svou rodinu. Cid se v cizině proslaví především svými úspěšnými boji na Maury a dokonce se mu podaří dobýt i proslulou Valencii. Následně posílá králi dary a prosí jej, aby mohla jeho žena a dcery přijet za ním. Král tomu svoluje. Několik následujících let jsou ve znamení úspěšných Cidových bojů a čím dál více vzkvétající královou radostí. V době, když jsou Cidovy dcery dostatečně staré o ně požádají infanti carriónští. Cid jim na přání krále vyhoví a ve Valencii se koná dvojitá velká svatba. Infanti jsou však zrádní muži a neváhají si přivlastňovat činy jiných mužů, aby získali větší slávu. Jejich nenávist vůči Cidovi vzrůstá a jednoho dne požádají, zda by si mohli své manželky odvést na svá panství. Dostávají Cidův věrný souhlas, neváží si však pohostinství svého tchána, pokusí se zradit Cidova významného spojence a nakonec skoro ubíjí jeho dcery k smrti. Ženám se naštěstí podaří přežít. Cid je strašlivě rozezlen a domáhá spravedlnosti před samotným králem. Rozhodnutím dona Alfonsa je to, že výsledek sporu určí souboj. V bitvě vyhrává Cid a jeho družina, infanti s ostudou odtáhnou na svá panství a již nemohou nikomu škodit. O Cidovy dcery tentokrát požádají španělští princové s tím, že je budou věrně ctít a navždy chránit. Cid vyhraje ještě spousty bitev a jeho jméno se navždy zapíše do španělských dějin.

Anglická literatura Beowulf (vznikl mezi lety 675 – 850) staroanglický epos na základě starogermánské pověsti 3000 veršů nejstarší rukopisná verze kolem roku 1000 děj se odehrává v Dánsku a jižním Švédsku hrdinné skutky geatského krále Beowulfa, když zemi napadne ohnivý drak – společně s přítelem se s ním utká – je zabit – do osiřelé země vpadnou Švédové spousta hrůzostrašných výjevů lyrických a elegických pasáží i mravních ponaučení spojuje antické tradice s křesťanskými Beowulf je oslavován jako ideální vládce

Píseň o Nibelunzích (kolem roku 1200) Německá literatura Píseň o Nibelunzích (kolem roku 1200) Nejznámější středohornoněmecký hrdinský epos (o 2316 strofách) anonymního autora. Epos je dochován v několika rukopisech, z nichž je patrno, že je sestaven ze dvou látkových okruhů: z látky o Siegfriedovi a Kriemhildě (včetně Guntherova ucházení se o Brunhildu), končící Siegfriedovým zákeřným zavražděním, a z látky o zániku Burgundů na hunském dvoře, koncipovaném jako dílo Kriemhildiny pomsty. Epos navazuje na starou germánskou epickou tradici (zničení říše Burgundů v 5. století Huny, ohlas této události je zastoupen i v Eddě), která však byla nově aktualizována rytířskou ideologií vrcholného feudalismu. čtyřdílný operní cyklus Richarda Wagnera – Prsten Nibelungův oblíbené dílo Adolfa Hitlera

Ruská literatura Slovo o pluku Igorově (cca konec 12. století) líčící tažení ruských knížat proti Polovcům roku 1185 nalezen byl koncem 18. století a vydán roku 1800. Než však mohl být rukopis vědecky prozkoumán, shořel při požáru Moskvy v roce 1812 vyniká folklórní symbolikou a bohatou obrazností do češtiny ho přeložili J. Jungmann, V. Hanka, M. Hattala, K. J. Erben a F. Kubka