ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Opakování Prověřování znalostí
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Etruskové.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Řím.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Charakteristika umělecké památky
Antický Řím Etruskové.
Antický ŘÍM.
Výtvarné umění.
Závěr 18. století – poč. 19. století
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Rokoko, klasicismus - 1 Označení materiálu:
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Byzantská říše.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_04_Umění starověkého Egypta IV.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_18_ Křesťanská antika II TEMA:Historie.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Architektura do začátku 20. století.
AUTOR: Marcela Kaderová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_14_STAROVĚK - ŘÍM
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Blízký východ a Persie VY_32_INOVACE_46_918
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_16_Malířství antického Říma TEMA: Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 20.02.2013

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Obsahově se zaměřuje na výklad učiva o malířství období antického Říma. Navazuje na vyučovací jednotky věnované etruskému umění, římské antické architektuře a sochařství. Úvodní část je věnovaná krátkému zopakování a shrnutí předcházejícího učiva – žáci popisují a komentují prezentované ukázky (viz snímek č. 3 – po kliknutí zmizí obrázek a objeví se text s popiskou skrytý pod ním. Je však třeba dodržovat pořadí podle čísla obrázků). Poté následuje výklad o římských malířských stylech s názornými ukázkami. Na závěr prezentace je zařazen test k opakování učiva. Žáci odpovídají na několik kontrolních otázek a zároveň si mohou klikem na žlutou šipku vpravo ověřit správnost odpovědi. Šipka v levém dolním rohu snímku s odpovědí je vrátí na stránku s úkoly (viz snímky č. 22 až 28). Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia. Může být použita i pro samostatné studium. Vzdělávací cíle: zopakovat poznatky o umění antického Říma získané v předešlých hodinách seznámit žáky se základními tendencemi vývoje malířství ve starověkém Římě vysvětlit na názorných příkladech základní slohové prvky a charakter jednotlivých malířských stylů zopakovat a upevnit probrané učivo

opakování – určete následující ukázky: PANTHEON CLOACA MAXIMA CIRCUS AUGUSTUS Z PRIMAORTY 1 6 4 7 AKVADUKT PONT DU GARD ATRIOVÝ DŮM 9 2 8 KOLOSEUM AMFITEÁTR MARKUS AURELIUS TRAJÁNŮV SLOUP KAPITOLSKÁ VLČICE 3 5 10

MALÍŘSTVÍ Antického říma

charakteristika dochovalo se v podobě rozsáhlé kolekce nástěnných maleb v Herculaneu a Pompejích → Pompejské nástěnné malířství (výbuch sopky r. 79 n. l.) Čtyři vývojová období: Inkrustační – plocha stěny členěna architektonickými články Iluzionistický – iluzivní pohledy - snaha vyvolat iluzi prostoru Ornamentální – orientalizující – z Egypta Fantaskní – zdokonalení perspektivy

1. styl - inkrustační 1 Malby napodobovaly strukturu zdiva, zejména mramorové kvádry nebo dřevěné trámy, malované živými barvami.

inkrustační styl 2

2. styl - iluzionistický iluzionistický - architektonický počátek 1. století př. n. l. malby architektonických prvků jednoduchá trojrozměrná perspektiva iluzivní motivy krajiny a zátiší mytologické a divadelními výjevy pomocí perspektivy opticky zvětšit prostor místnosti malby z Liviiny villy Plocha zdi část rozdělena malovanými architektonickými prvky - mezi nimi se otvíraly průhkedy do krajin, mnohdy na zdi namalovány „obrazy” – kopie řeckých slavných děl.

freska z pompejského domu – 2. styl 3 4

malby z vily mystérií v pompejích 5

Bičování, vila Mystérií 6

3. styl - ornamentální mezi lety 20 až 10 př. n. l. reakce na strohost druhého stylu využíval efekt figurativních a barevných orámovaných obrazů objevují se motivy rostlin a zvířat základem byl centrální prvek, kolem kterého byly rozmístěny další motivy

Neronův Zlatý dům - ornamentální styl 7

4. styl - fantaskní kolem roku 60 př. n. l. → kombinace předchozích dvou stylů návrat k iluzionistickým perspektivním kompozicím fantaskního a divadelního rázu množství ornamentů, perspektivního zobrazení a figurálních motivů Jednotlivé scény znázorňovaly otevřené portiky, okna či balkóny s lidskými nebo mytologickými postavami, také zátiší nebo přírodní motivy.

fresky z domu Vettiů, pompeje – 4. styl 8 9

Ptáci, dům Vettiů Ukázka → 10 Odkaz na malbu ptáků z domu Vettiů v Pompejích. Ukázka →

Portrét manželského páru, Pompeje 11. Paquius Proculus a jeho žena, 20 – 30 n. l. 1

Fajjúmské portréty 12 iluzionistické deskové podobizny z rakví nalezené v egyptském Fajjúmu 2. – 3. stol. n. l. realistické vystižení podoby i duševní povahy zemřelého tempera a enkaustika

mumie s portrétem mladé Římanky 13

15 14

UMĚLECKÉ ŘEMESLO nádoby, bronzové kusy nábytku, vázy řezba do kovů a drahokamů = glyptika → gemma = obraz rytý do hloubky → kamej = vypuklá reliéfní řezba 16. Tiberius přijímající vítězného Germanika, tzv. Velká kamej francouzská (26x30 cm)

Kontrolní test s otázkami

Opakování a shrnutí učiva Kde a proč lze nalézt nejvíce zachovaných památek malířství z doby antického Říma? Kolik existuje římských malířských stylů a jak se nazývají? Který z nich napodobuje strukturu zdiva nebo kamenné obklady? Odkud pocházejí tzv. portréty mumií a jakou jsou udělány technikou? Co je gemma a kamej a jaký je mezi nimi rozdíl? Další otázka

Nejvíce památek římského nástěnného malířství se dochovalo v Pompejích a Herculaneu, kde byly zakonzervovány po výbuchu sopky Vesuv roce 79 n. l. 17. Počítačem generovaná podoba erupce Vesuvu z pořadu „Pompeje: Poslední den“ kanálu Discovery Channel.

Čtyři styly - inkrustační, iluzionistický, ornamentální a fantaskní.

Inkrustační styl. 2

Realistické deskové podobizny z rakví s mumiemi nalezené v egyptském Fajjúmu namalované technikou enkaustiky nebo tempery. 14

Jsou to techniky řezby do kovů nebo drahokamů, které se říká glyptika Jsou to techniky řezby do kovů nebo drahokamů, které se říká glyptika. GEMMA = obraz rytý do hloubky KAMEJ = vypuklá reliéfní řezba

ZÁVĚR

Citace k ukázkám pro úvodní opakování: Pantheon: TANG, Clayton. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pantheon_and_Fontana_del_Pantheon.jpg Pont du Gard: O, Chris. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pont_du_gard.jpg Koloseum: STRZELECKI, Jerzy. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Roma06(js).jpg Cloaca Maxima: FILOTTI, Andrei. http://ro.wikipedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na WWW: http://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Cloaca_Maxima_2.jpg Jezdecká socha Marka Aurelia: KABEL, :matthias. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Equestrian_statue_of_Marcus_Aurelius_full_view_front_left.jpg?uselang=cs Circus Maximus: AUTOR NEUVEDEN. http://www.circusmaximus.us [online]. [cit. 23.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.circusmaximus.us/rome-screens.html Augustus z Primaporty: NIERMANN, Till. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Statue-Augustus.jpg Dům Vettiů – Pompeje: LORENTE, Patricio.. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vettii2_modified.jpg Trajánův sloup: ARNALDO, Mira. http://commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Traianus_column.jpg Kapitolská vlčice: PETHRUS. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giorces_Veii_Apollo_1.png

citace: Inkrustační styl: AUTOR NEUVEDEN. http://pt.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Stabiae_Stanza_Villa_di_Arianna_bb.jpg Detail inkrustačního stylu: AUTOR NEUVEDEN. http://pt.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Roman-1st-style.jpg Freska z pompejského domu: AUTOR NEUVEDEN. http://pt.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Pompeii_Fresco_002.jpg Freska z pompejského domu: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pompeii_Fresco_001.jpg?uselang=cs Malby z Vily Mystérií v Pompejích: HERBST, Martin. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pompeji-VillaOfMysteries.jpg?uselang=cs Bičování, Vila Mystérií: THE YORCK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. hhttp://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pompejanischer_Maler_um_80_v._Chr._001.jpg Neronův Zlatý dům: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Domusaurea.jpg Fresky z domu Vettiů: AUTOR NEUVEDEN. http://pt.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Casa_dei_vettii_ixion.gif Fresky z domu Vettiů: RIEGER, Wolfgang. http://pt.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Pompeii_-_Casa_dei_Vettii_-_Ixion.jpg

citace: Ptáci, dům Vettiů: BOLOGNINI, Stefano. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Affresco_romano_giardino_pompei_7.JPG?uselang=cs Portrét manželského páru: THE YORCK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. hhttp://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Meister_des_Portr%C3%A4ts_des_Paquius_Proculus_001.jpg Fajjúmský portrét: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fayum-boy-MNW.jpg Mumie s portrétem mladé Římanky: MESKENS, Ad. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metropolitan_Mummy_with_portrait_of_a_youth_Roman.jpg?uselang=cs Portrét Římanky: AUTOR NEUVEDEN. http://pt.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Fayum-39.jpg Fajjúmský portrét muže: AUTOR NEUVEDEN. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fayum-22.jpg Velká kamej francouzská: NGUYEN, Marie-Lan. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Great_Cameo_of_France_CdM_Paris_Bab264_n1.jpg Pompeje: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.5.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pompeii_the_last_day_1.jpg

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.