Dějiny hudby a její osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
Barokní hudba v Čechách
Hudební baroko ( století).
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Rozčlenění hudebního vývoje
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
HUDBA V RENESANCI.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_345_ Č eské hudební baroko AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Povídání o Bachovi.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
BAROKO.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
HUDBA V BAROKU.
Konec 16. – polovina 18. století. 2 o Baroko klade důraz na cit, majestátnost, vznešenost a náboženské zanícení. o Pro baroko jsou typické hudební druhy.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Ročník: 4. Předmět: Hudební výchova.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Skladatelé Evropa Čechy úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
ANTONIO VIVALDI.  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_32_INOVACE_08_Antonio Vivaldi  Číslo projektu:
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_08:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební klasicismus.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Adam Václav Michna
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
STŘEDOVĚK STŘEDOVĚK polovina 11. století–15. století RENESANCERENESANCE 16. století BAROKO BAROKO od 20. let 17. století–1750 KLASICISMUS KLASICISMUS.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
ANTONIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Test k ověření znalostí z HV
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Gymnázium Židlochovice kvarta
Joseph Haydn.
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Průhonice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Dějiny hudby a její osobnosti 1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti

České hudební baroko Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_12_INOVACE_09_České hudební baroko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2506 Anotace: Žák bude seznámen s českým barokním uměním a s jeho osobnostmi, zejména pak s Adamem Václavem Michnou z Otradovic. Očekávaný výstup: Žák bude schopen vystihnout základní znaky barokní hudby a vyjmenovat alespoň nejznámější představitele české barokní hudby. Druh učebního materiálu: Pracovní prezentace.

České hudební baroko Baroko je umělecký směr, který se rozvíjel od konce 16. století do poloviny 18. století. Baroko kladlo důraz na cit, vznešenost, majestátnost a náboženské zanícení. České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Česká země byla silně poznamenána třicetiletou válkou (1618–1648). Přestože česká kultura byla ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoře, dosáhla opravdu vysoké úrovně, a to především v architektuře a malířství, ale i hudbě. Otázka: Kdy se udála bitva na Bílé hoře? Řekněte přesné datum.

České hudební baroko Protože královský dvůr nesídlil v Čechách, měli hudebníci jen málo příležitostí k provozování muziky. Hudba se však přesto rozvíjela, a to díky venkovským učitelům, jimž se říkalo kantoři (z lat. canto [kantó] = zpívat). Zpěv se vyučoval několik hodin týdně. Žáci pak každou neděli zpívali v kostele na kůru. Hudbou si i vydělávali – zpívali na svatbách, pohřbech, o Velikonocích a Vánocích. České baroko bylo obohaceno i domácími řemeslníky a umělci. Vznikají hlavně chrámy a kláštery, ale i šlechtické zámky a paláce. Venkov pak dostává úplně jiný záběr. Jsou zde kostelíčky, kapličky a selské statky.

České hudební baroko kantáty a oratoria Pro baroko jsou typické některé nové hudební formy: kantáty a oratoria skladby pro sólové nástroje (zejména pro varhany) opera Jedna z prvních českých oper vznikla v Jaroměřicích nad Rokytnou, kde byl u jednoho hraběte zaměstnán kapelník František Václav Míča. Napsal operu O původu Jaroměřic.

České hudební baroko Jedním z nejvýznamnějších českých skladatelů baroka byl Adam Václav Michna z Otradovic (1600–1676). Byl to jindřichohradecký varhaník, básník a skladatel. Vytvořil mše, kancionály a sbírky náboženských písní – vždy zkomponoval hudbu i napsal text. Nejznámější písní, kterou Michna napsal, je vánoční koleda Chtíc, aby spal. http://www.youtube.com/watch?v=wPXrdp86V70 Dílo: Česká mariánská muzika Svatoroční muzika Loutna česká Michnovo dílo je to nejlepší, co nám české baroko zanechalo.

České hudební baroko

České hudební baroko Dalším významným skladatelem byl Pavel Josef Vejvanovský (asi 1640–1693). Byl velmi slavným polním trubačem a kapelníkem kroměřížské kapely. Vytvořil obsáhlé dílo, kde hlavní roli hrají dechové nástroje. Napsal řadu chrámových skladeb. Populární jsou jeho instrumentální skladby s velkým podílem trubek – sonáty, serenády a balety. Jeho skladby se dodnes prodávají ve skvělých nahrávkách.

České hudební baroko K významným českým barokním umělcům patří i Jan Dismas Zelenka (1679–1745). Zelenka byl původně skladatelem, kontrabasistou, později vedoucí knížecí kapely. Studoval a působil v Praze, ale později přesídlil do Drážďan. Ze Zelenkovy hudby vycházel například i Johann Sebastian Bach. Zelenka napsal 250 skladeb. Psal především mše, oratoria a litanie. Z toho je asi 180 děl vokálních: Requiem, Nářek Jeremiášův, Magnificat. http://www.youtube.com/watch?v=A29rhG-Nqk0

České hudební baroko Posledním velkým českým barokním umělcem byl Bohuslav Matěj Černohorský (1684–1742). Byl to hudební skladatel, kněz, varhaník a hudební pedagog. Otázka: Vyjmenujte co nejvíce synonym ke slovu „pedagog“. Černohorský žil střídavě v Itálii a Čechách. Z díla Černohorského se zachovalo několik varhanních skladeb a vokální Laudetur Jesus Christus a Regina coeli (Raduj se, nebes královno).

České hudební baroko 1. Kde má kořeny české baroko? A, v Německu B, v Itálii a Španělsku C, ve Francii 2. Díky komu se rozvíjela v baroku hudba? A, zpěvákům B, knězům C, učitelům 3. Jaké stavby v baroku převládaly? A, hrady a zříceniny B, chrámy a kláštery C, měšťanské domy 4. Jak se jmenuje jedna z prvních českých oper? A, O původu Jaroměřic B, O původu Jevišovic C, O původu Jedovnic

České hudební baroko 5. Kdo napsal skladbu Chtíc, aby spal? A, Pavel Josef Vejvanovský B, Jan Dismas Zelenka C, Adam Michna z Otradovic 6. Kým byl Pavel Josef Vejvanovský (kromě skladatele)? A, trumpetistou B, trubačem C, tenoristou 7. Janem D. Zelenkou byl ovlivněn i: A, Georg Friedrich Händel B, Johann Sebastian Bach C, Bohuslav Matěj Černohorský 8. Co znamená v překladu dílo Černohorského „Regina coeli“? A, Raduj se, nebes princezno B, Raduj se, nebes Výsosti C, Raduj se, nebes královno

České hudební baroko Řešení: B C A

České hudební baroko Videa: Dostupná na Youtube na www: <http://www.youtube.com/watch?v=A29rhG-Nqk0>. <http://www.youtube.com/watch?v=wPXrdp86V70>.