Komunitní práce a komunitní centra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
 schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor Úřadu vlády  zmocněnec vlády pro lidská práva  monitorovací výbor Vznik AGENTURY.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Představení ASZ a aktivity v oblasti bezpečnosti
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Komunitní a otevřená škola
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Projekt: „Podpora a rozvoj služeb v sociálně vyloučených lokalitách MSK “ Moravskoslezský kraj.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Setkání s NNO – představení KPSVL 23. duben 2015, Jakub Švec.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krajský Akční Plán rozvoje vzdělávání 11. prosince 2015.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
KOORDINOVANÝ PŘÍSTUP K SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝM LOKALITÁM Ing. Helena Petroková Praha,
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
Kritéria sociálních služeb komunitního charakteru a kritéria transformace a deinstitucionalizace Seminář pro žadatele k 49. výzvě v IROP, Praha
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Podpora začleňování cizích státních příslušníků na trh práce, reg. č
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Místní plán inkluze + OP VVV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Komunitní práce a komunitní centra Brno, 28.2.2017, Mgr. Petra Vaňková

SITUACE V ČR Novodobá historie komunitní práce v ČR – od 90. let 20. století Morava – komunitní rozvoj Ostrava – Kumar Vishwanathan, období po povodních 90. let, Vzájemné soužití 1997 Ostravská univerzita – Alice Gojová Drs. Leida Schuringa, Dr. Jeff Helmer - Spolu CZ Brno – Peter Mulder, Marta Misíková, IQRS Přerov – Člověk v tísni Centra pro komunitní práci (Severní, Střední, Východní Morava)

Novodobá historie komunitní práce v ČR – od 90. let 20. století Čechy SITUACE V ČR Novodobá historie komunitní práce v ČR – od 90. let 20. století Čechy Doc. Zuzana Havrdová Český západ Cheiron T Centra pro komunitní práci (Západní, Střední, Jižní Čechy) 1996

SITUACE V ČR KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ KOMUNITNÍ ORGANIZOVÁNÍ MPSV ČR a orgány státní správy a samosprávy / 2002 KOMUNITNÍ ORGANIZOVÁNÍ Agentura pro sociální začleňování REGIONÁLNÍ ROZVOJ Centra pro komunitní práci Místní akční skupiny - MAS KOMUNITNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE NNO, kraj, obec, církev odstraňování sociálního vyloučení, především Romů zapojování obyvatel do rozhodování a spoluvytváření jejich lokality – místa jejich života aktivizace a zplnomocňování romské minority soužití romské minority s majoritou otázky bydlení sociálně slabých skupin obyvatel

ÚŘAD VLÁDY ČR ODBOR PRO SOCIÁLNÍ ZAČLEŇOVÁNÍ AKTIVITY NA POLI KOMUNITNÍ PRÁCE aktivity na mezzoúrovni podpora obcí, poskytovatelů sociálních služeb aj. zapojování skupin sociálně vyloučených obyvatel a veřejnosti Lokální partnerství / lokální konzultanti Expertní činnost a konzultace / lokální poradci aktivity na makroúrovni legislativní procesy, lobbing Odborná platforma pro komunitní práci Spolupráce s ŘO v oblasti metodiky a ESIF - MPSV, MMR

MOŽNOSTI PODPORY KOMUNITNÍ PRÁCE A KOMUNITNÍCH CENTER Operační program Zaměstnanost IROP Prevence sociálního vyloučení a komunitní práce

OP Z: VÝZVA Č. 52 Podpora sociálního začleňování v SVL 3. výzva

PŘÍLOHA Č. 3 POPIS PODPOROVANÝCH AKTIVIT, BOD 3 Podpora komunitní sociální práce a komunitních center včetně podpory participativních metod práce s cílovou skupinou a podpory koordinační role obcí v této oblasti

KOMUNITNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE dlouhodobě působící metoda sociální práce jejímž subjektem je komunita/skupina osob, kterou spojují společně definované sociální problémy a podmínky nepříznivá sociální situace + obtíže v interakcích s okolním prostředím jejímž cílem je posílit schopnost osob žijících v komunitě/náležejících k dané skupině společně zvládat/ovlivňovat znevýhodňující a obtížné interakce tím, že získají větší míru kontroly nad okolnostmi svého života

KOMUNITNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE Osoby z cílových skupin jsou zapojovány do rozhodování a do přímé realizace opatření na úrovni sousedství, vyloučené lokality, obce, města, mikroregionu, a to s cílem získání lepšího přístupu těchto osob ke společenským zdrojům (sociální ochrana, bydlení, vzdělání, zaměstnání, možnost uplatňovat svá práva atd.).

NOVINKY V případě projektů zaměřených na komunitní sociální práci a komunitní centra je požadováno provést prvotní aktivizaci cílové skupiny před předložením projektu. Cílová skupina by měla být v projektu popsána a její potřeby zmapovány (předběžnou analýzou, šetřením…)

KOMUNITNÍ CENTRA Centra začleněná do běžné komunity veřejný, neutrální otevřený prostor Cílovou skupinou je komunita a její členové (tj. nejen osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené, ale i další členové komunity). Vznik komunitního centra je součástí procesu realizace a rozvoje komunitní (sociální) práce v území.

KOMUNITNÍ CENTRA Primárním cílem fungování komunitního centra je vytvořit prostor pro uskutečňování aktivit komunitní sociální práce a formálních i neformálních skupin členů komunity Sekundárním cílem pak je pomáhat řešit problémy místní komunity a do jejich řešení zapojit všechny strany, kterých se tyto problémy dotýkají.

KOMUNITNÍ CENTRA Kulturní/multikulturní aktivity realizované „samosprávně“, tj. sebe organizované členy komunity Výchovně/vzdělávací aktivity Aktivity neformálních skupin veřejnosti a občanských iniciativ vzniklých na základě zplnomocňujících metod práce směřujících k řešení místních problémů Environmentální aktivity Aktivity podporující zapojování cílových skupin do dobrovolnické činnosti

KOMUNITNÍ CENTRA KC podle MPSV Jak ano: Aktivity KC jsou zaměřené převážně na řešení sociálních problémů komunity Aktivity KC navazují na poskytování základních činností sociálních služeb, nenahrazují jejich poskytování Zapojení cílové skupiny Cílová skupina je zapojena nejen do mapování svých potřeb, ale také do hledání řešení, do tvorby a realizace aktivit, mentoringu Cílem projektu je zplnomocnění členů komunity - vliv na udržitelnost Cílovou skupinou KC je i veřejnost

KOMUNITNÍ CENTRA KC podle MPSV Jak ne: Aktivity KC mají pouze charakter kulturních, volnočasových aktivit V KC jsou poskytovány pouze sociální služby dle zákona č.108/2006 Sb. Cílová skupina KC se aktivně nepodílí na tvorbě a realizaci aktivit KC - cílové skupině se nabízí hotový návod na řešení problémů, na jehož tvorbě sama neparticipuje Nedochází ke zplnomocnění členů komunity, závislost na pracovníkovi Cílovou skupinou jsou jen lidé v nepříznivé sociální situaci

NOVINKY PODPORA PARTICIPATIVNÍCH METOD PRÁCE S CÍLOVOU SKUPINOU k bodu 3 přidána PODPORA PARTICIPATIVNÍCH METOD PRÁCE S CÍLOVOU SKUPINOU představují další možnost zapojování osob ohrožených sociálním vyloučením nebo sociálně vyloučených do prevence a do rozhodovacích procesů na místní úrovni s cílem angažovat je do definování a řešení problémů za použití kooperativního rozhodování. navazují na realizaci komunitní sociální práce a činnosti komunitních center, mohou být kombinovány s jinými aktivitami této výzvy a doplňovat je.

NOVINKY příloha výzvy č. 7 “Vodítka pro předkládání projektů komunitní práce“

VODÍTKA PRO KP 4/1 1. Realizátoři projektu chápou a umějí aplikovat hodnoty, principy a metody komunitní práce (organizační, vzdělávací, strategické, facilitační) 2. Realizátoři projektu budou garantovat dodržování etických aspektů komunitní práce a etického kodexu sociální práce 3. Znaky, na jejichž základě realizátoři projektu usuzují, že je v dané komunitě vhodné použít metodu komunitní práce

VODÍTKA PRO KP 4/2 4. Realizátoři projektu mají znalost místních zdrojů. 5. Jaké dosažitelné úspěchy realizátoři projektu předpokládají, a na základě čeho. 6. Jaké vstupní předpoklady mají realizátoři projektu pro navázání kontaktu a získání důvěry členů komunity

VODÍTKA PRO KP 4/3 7. Jak realizátoři projektu plánují posílit schopnosti komunity zvládat znevýhodňující interakce s okolím. 8. Jaké členy komunity a jejího okolí předpokládají realizátoři projektu zapojit do společné práce a proč. 9. Jak budou realizátoři projektu rozvíjet participaci a garantovat vlastnění procesu i výsledků (process and impact management) členů komunity.

VODÍTKA PRO KP 4/4 10. Na jak dlouho realizátoři projektu práci odhadují a na základě čeho. 11. Jaká rizika a překážky procesu rozvoje komunity realizátoři projektu vidí a jak se s nimi plánují vypořádat.

MONITOROVACÍ INDIKÁTORY Kód Název indikátoru Měrná jednotka /Typ indikátoru 6 00 00 Celkový počet účastníků Účastníci /Výstup 6 70 01 Kapacita podpořených služeb Místa/Výstup 6 70 10 Využívání podpořených služeb Osoby/ Výsledek 5 51 02 Počet podpořených komunitních center Zařízení/Výstup

NEJČASTĚJŠÍ PROBLÉMY

NEJČASTĚJŠÍ PROBLÉMY - při tvorbě projektů předprojektová aktivizace CS, mapování potřeb, stanovování cílů viz Vodítka pro předkládání projektů komunitní práce č. 3, 4, 5, 6 udržení projektové logiky špatně nastavené cíle častá záměna cílů za aktivity často obtížně měřitelné cíle na úrovni žádoucích změn (impact) provázanost aktivit – realizačního týmu – rozpočtu provázanost záměru a cílů projektu → obsahem klíčových aktivit → výstupy klíčových aktivit → výstupy a výsledky projektu realizační tým – popsat náplně práce pokud je pracovník v PN musí náplň práce odpovídat PN pozor u garanta/metodika/koordinátora/supervizora evaluace – není povinná, pokud je v projektu - dobře popsat v aktivitě nastavení hodnot a výběr indikátorů

NEJČASTĚJŠÍ PROBLÉMY - při realizaci projektů personální oblast výběr pracovníků, role v týmu, kontinuita práce, souběh úvazků vs. odlišné náplně práce /různí zaměstnavatelé kvalifikační požadavky vs. požadavky Zákona č. 108 o sociálních službách míra „odpovědnosti“ garanta KP za kvalitu procesu věcná oblast provázanost KP a SS, střety zájmů (stanovování cílů KP, hranic KP-SS, přenos informací aj.), možné tlaky na určování cílů realizační oblast potřeby a cíle CS v průběhu realizace odlišné od cílů popsaných v projektu proměnlivost komunity (mobilita CS)

DILEMATA, OTÁZKY Součástí nákladů projektu mohou být i náklady na celoživotní vzdělávání sociálních pracovníků na obcích v souladu s § 111 zákona o sociálních službách a to maximálně v rozsahu 24 hodin Míra „odpovědnosti“ garanta KP za kvalitu procesu Komunitní pracovník – vs. kvalifikační požadavky Zákona č. 108 o sociálních službách Vlastnění cílů a procesů komunitní práce  

PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE Komunitní práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje Krajský úřad MSK 2014-2015 pilotní projekt realizace komunitní práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje 2016-2018 navazující projekt realizace komunitní práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje Bruntál, Frýdek – Místek, Ostrava – Kunčičky

PODMÍNKY REALIZACE KP Financování – možnost získat prostředky na dostatečně dlouhou dobu (závazky a riziko zvyšování frustrace lidí) - na realizaci procesu („svoboda ve výsledcích“) a na podporu započatých aktivit obyvatel. Podpora a zázemí komunitních pracovníků – vzdělávání, metodická podpora, týmová spolupráce, požadavky na kompetence pracovníků (především v zájmu ochrany lidí, se kterými pracují), nezávislost komunitního pracovníka na politické moci a stávajícím systému sociálních služeb (riziko konfliktu zájmů na straně zaměstnavatele). Formulace potřeb a priorit samotnými lidmi – tomu je nutné podřídit proces komunitní práce.

DALŠÍ VIZE PROJEKTU Pokračovat v posilování kompetencí obyvatel Připojování dalších aktivních obyvatel Vybudování aktivních komunikačních mostů mezi samosprávou a aktéry komunitní práce Založení samostatných právních subjektů obyvatel Zlepšení životních podmínek v lokalitách Změna obrazu lokalit ve smyslu integrální součásti města

Hlavu vzhůru!

Děkuji Vám za pozornost. Úřad vlády ČR Odbor pro sociální začleňování (Agentura ) Mgr. Petra Vaňková vankova.petra@vlada.cz