NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Voda (opakování) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Voda Základní podmínka života Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_03_Fyzikální,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor: Stejskalová Hana
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Dělení směsí Chemie – 8. ročník
Změny skupenství látky
Voda H2O. Voda H2O Typy vod V přírodě se voda nikdy nevyskytuje čistá, obsahuje vždy určité množství rozpuštěných látek, plynů a nerozpuštěných pevných.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_19
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_ZEMĚPIS
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Autor: Stejskalová Hana
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_08
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
Autor: Stejskalová Hana
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš Ryba NÁZEV: VY_52_Inovace_Chemie ČÍSLO DUM: 6 TÉMA: Voda ROČNÍK: 8. OBDOBÍ REALIZACE: 10/2012

Anotace žák určí skupenství vody žák dokáže vysvětlit pojem hydrosféra žák rozdělí vodu podle množství rozpuštěných látek a popíše jednotlivé typy žák rozdělí vodu podle užitku a popíše jednotlivé druhy žák vysvětlí čištění vody

VODA (H2O)

životodárná kapalina 3 skupenství: a) kapalné (voda) b) pevné (led) c) plynné (vodní pára) hydrosféra = vodní obal Země - oceány, moře, povrchová voda (řeky, potoky, jezera, ledovce), podzemní voda

Http://cs. wikipedia. org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online] Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 17.10.2010 [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg

slaná voda - 97% hydrosféry - obsahuje 3,5% rozpuštěných látek Vlny: © Tom Ryba, 2009

rozdělení vody podle množství rozpuštěných látek: 1. voda měkká 2. voda tvrdá 3. voda minerální 4. voda destilovaná

Voda měkká obsahuje málo rozpuštěných minerálních látek např.: řeky, potoky Potok: © Tom Ryba, 2008 Vodopád: © Tom Ryba, 2011

Voda tvrdá obsahuje větší množství rozpuštěných minerálních látek Přehrada: © Tom Ryba, 2010

Minerální voda obsahuje velké množství rozpuštěných minerálních látek Ondrášovka: © Tom Ryba, 2012 Korunní: © Tom Ryba, 2012

Destilovaná voda získává se destilací voda zbavená veškerých nečistot a minerálních látek čirá, bezbarvá, bez chuti, bez zápachu tt = 0°C, tv = 100°C hustota ρ = 1,0g/cm3 při 4°C

rozdělení vody podle užitku: 1. pitná voda 2. užitková voda 3. odpadní voda

Pitná voda musí být zdravotně nezávadná získává se z podzemní vody nebo úpravou povrchové vody ve vodárnách choroboplodné zárodky se ničí chlórem, ozónem, UV zářením v přímořských zemích se pitná voda získává odsolováním mořské vody

Http://cs. wikipedia. org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online] Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 17.8.2012 [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Drinking_water.jpg Voda_1: © Tom Ryba, 2012

Užitková voda neobsahuje látky poškozující zdraví podzemní i povrchová voda nesmí se používat k pití, přípravě jídla, k mytí nádobí použití: mytí těla, koupání, praní, napájení zvířat

Odpadní voda vzniká činností člověka (domácnost, průmysl, laboratoře, zemědělství) musí být čištěna před vypuštěním do řeky (čistírny odpadních vod) Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 19.11.2005 [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Water_pollution.jpg

Čištění vody: samočištění vody - přirozené odstraňování nečistot činností mikroorganismů a kyslíku chemické čištění - využití chemických látek biologické čištění - využití mikroorganismů a kyslíku

Otázky a odpovědi 1. V jakých skupenstvích se vyskytuje voda? pevné, kapalné, plynné 2. Jak se nazývá vodní obal Země? hydrosféra 3. Která voda tvoří 97% hydrosféry? slaná voda

Otázky a odpovědi 4. Jak se dělí voda podle množství rozpuštěných látek? destilovaná, měkká, tvrdá a minerální voda 5. Jaká je hustota vody? 1 g/cm3 nebo 1000 kg/m3 6. Jaká je teplota tání a teplota varu vody? tt = 0°C, tv = 100°C

Otázky a odpovědi 7. Jak se dělí voda podle užitku? pitná, užitková a odpadní voda 8. Které čištění vody využívá mikroorganismů? biologické a samočištění vody 9. Která látka se nejčastěji využívá k chemickému čištění vody? chlor

Použité zdroje BENEŠ, Pavel, Václav PUMPR a Jiří BANÝR. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy: Základy chemie 1. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1993, 143 s. ISBN 80-716-8043-5. Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 17.10.2010 [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg Vlny: © Tom Ryba, 2009 Potok: © Tom Ryba, 2008 Vodopád: © Tom Ryba, 2011 Přehrada: © Tom Ryba, 2010 Ondrášovka: © Tom Ryba, 2012

Použité zdroje Korunní: © Tom Ryba, 2012 Voda_1: © Tom Ryba, 2012 Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 17.8.2012 [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Drinking_water.jpg Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 19.11.2005 [cit. 2012-10-12]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Water_pollution.jpg