Individualita žáků a její rozvíjení Mgr. Jiří Hruška (O.s. JOB) Mgr. Anna Dobiášová (SPŠ Třebíč) 15. 6. 2012
O Občanském sdružení JOB již 10 let vytváří podpůrné programy a projekty v rámci DVPP nejžádanějšími tématy akreditovaných seminářů jsou individualizace výuky, metody aktivního učení, čtenářská gramotnost, kooperativní a skupinové učení, hodnocení žáků, projektové vyučování (blíže viz předložená nabídka) lektorský tým tvoří učitelé ZŠ, SŠ i VŠ, ředitelé škol, koordinátoři ŠVP aj. formy podpory: kurzy, semináře, workshopy, mentoring, konzultace a supervize působnost po celé ČR, v kraji Vysočina od roku 2003 více na www.jobos.cz
Pojetí pojmu individualizace vzdělávání V našem školním prostředí znamená především rozdělení žáků do stejnorodých (homogenních) skupin. Kritéria rozdělení jsou různá – např. věk, pohlaví, schopnosti, zájmy, výkon atp. Základním cílem diferenciace je respektovat ve školním učení individualitu žáka. Diferenciace vnější je založena na administrativním (organizačním) přístupu. Diferencovat lze tak školou (např. žáci chodí do různých typů středních škol) a uvnitř školy (např. lze se vzdělávat na větvi humanitní či přírodovědné, vybírat si volitelné předměty apod.). Diferenciace vnitřní (individualizace) se týká vzdělávání ve třídě. Možností je mnoho: rozdělení třídy na dvě skupiny - pokročilejší, méně pokročilí, obtížnější učivo pro jednu skupinu žáků, méně obtížné pro druhou, individuální plány pro určité typy žáků, specifické úkoly pro žáky zaměřené na jejich schopnosti a zájmy atp.
Pojetí pojmu individualizace vzdělávání vědět PROČ je dobré výuku diferencovat/individualizovat znát a umět poznávat své žáky. vytvářet podnětný prostor pro učení vytvářet podnětné a bezpečné sociálně komunikativní prostředí znát metody aktivního učení efektivně plánovat a řídit skupinové a kooperativní vyučování plánovat a realizovat různé typy vyučovacích projektů nastavovat funkční cíle vzdělávání efektivně hodnotit žáky a jejich práci (procesy a produkty) a vést žáky k sebehodnocení vyhodnocovat úspěšnost vlastní práce a diferenciované výuky
Příklad projektu Vzduchoplavec Kráčmera projekt zaměřený na regionální dějepis, zeměpis a přírodopis studenti sbírají informace o regionu a v různých oblastech porovnávají stav dnešní stav se stavem před 100 lety získaná data zpracovávají – v tomto případě natáčí film studenti se nejdříve učí hledat různé zdroje informací (pamětníci, kroniky apod.), ověřovat je a třídit, a pak se učí psát scénář, točit a stříhat video, dělit si práci, spolupracovat aj. více na www.kracmera.cz
Projekt VZPRUHA na SPŠ Třebíč Cíle projektu: - vytvořit bezpečné klima ve škole na základě partnerských vztahů - zkvalitnit vzdělávací služby Klíčové aktivity: 1. Realizace vzdělávacího programu pedagogických pracovníků 2. Tvorba výukových a metodických materiálů 3. Vývoj modulu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a jeho akreditace 4. Vybudování multimediální dílny
Školení pedagogů SPŠ Třebíč šestidenní seminář zaměřený na metody aktivního učení analýza metod na škole používaných praktické i teoretické představení metod nových vytváření aplikací do různých předmětů
Myšlenkové mapy
Myšlenkové mapy Ukázka 1: Co to je biodiverzita a proč ji chránit? pracovní list Ukázka 2: Travel
T - graf Ukázka 3: Peněžní a kapitálový trh Výroky ke třídění Tabulka – t-graf Tabulka – správné řešení
Skládankové učení Téma: The Bad Driver
Metoda V-ch-d Téma: Oko z pohledu fyzikálního Diskutujte o tématu (ve dvojici) a sem zapište otázky, na které chcete získat odpověď. Sem si každý sám zapište odpovědi na své otázky, které získáte z předloženého zdroje informací. Sem napište, co vše víte o složení oka a o tom, jak funguje
Vennovy diagramy Téma: kofein
Individualizované vzdělávání učitelů VZDĚLÁVÁNÍ NA MÍRU po předchozí analýze vzdělávacích potřeb průběh upravován na základě komunikace s účastníky na tématech blízkých a využitelných v praxi vznikají přípravy do výuky nabídka individuální podpory (konzultace, mentoring apod.)