KOMUNIKACE Přednáška P6 20. 03. 2017
Definice
Lidská komunikace
„One cannot not communicate.“ Paul Watzlawik (25. 07. 1921 – 31. 03. 2007): americký psycholog, psychoterapeut a filosof „One cannot not communicate.“
ZÁKLADNÍ PRAVIDLA KOMUNIKACE nelze nekomunikovat: Komunikace BY MĚLA BÝT:
LEADERSHIP & KOMUNIKACE Peter Urs Bender
Účel komunikace
HEMISFÉRY http://www.radialnimysleni.cz/html/funkce_hemisfer.html
EMOČNÍ KALÍŠEK (Ing. Jitka Ševčíková, MBA)
(emocionální, iracionální) KONFLIKT STŘET, SRÁŽKA Věcnou (racionální) Lidskou (emocionální, iracionální)
POZITIVNÍ VNÍMÁNÍ KONFLIKTŮ OTÁZKA ČLENENÍ STAVŮ, UDÁLOSTÍ ATD. NA NEGATIVNÍ A POZITIVNÍ ? POZITIVNÍ A NEGATIVNÍ EMOCE ? ROBINSON A CELÝ PŘÍBĚH.
3 PILÍŘE ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU 1). Rovnováha a stabilita Rovnováha: Stabilita: Konflikt Rovnováha Krize
Pravidlo k 1): Bez konfliktů systém ztrácí dynamiku.
3 PILÍŘE ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU 2). Spory a problémy Spor: Problém: Plamínek, J. Konflikty a vyjednávání
Pravidlo k 2): Má-li konflikt povahu sporu, udělejte z něj problém.
3 PILÍŘE ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU 3). Zájmy a postoje: Zájmy: Postoje:
Pravidlo k 3): Otázka PROČ? Pomůže rozpoznat zájmy skryté za postoji analýza zájmů.
3 PILÍŘE ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU SHRNUTÍ Vybrané pojmy Stručné charakteristiky Související pravidla Konflikt Zdroj nerovnováhy nebo nestability Rovnováha Stabilita Stav systému Schopnost systému Chraňte stabilitu! Spor Problém Řešení je prosazováno Řešení je hledáno Začínejte člověčinou! Postoj Zájem Co lidé říkají Proč to lidé říkají Jednejte o zájmech! Plamínek, J. Konflikty a vyjednávání
DUCH D U C H
TAKTIKA JEDNÁNÍ Horolezecká metoda Plamínek, J. Konflikty a vyjednávání
PROAKTIVITA & REAKTIVITA
DICHOTOMICKÉ MYŠLENÍ
ÚROVNĚ KOMUNIKACE NÍZKÁ ----------------------------> VYSOKÁ TVŮRČÍ A SYNERGICKÁ NÍZKÁ ----------------------------> VYSOKÁ VEDENÍ S RESPEKTEM OBRANNÁ NÍZKÁ -----------------------------------------------> VYSOKÁ
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI „Abyste zdvojnásobili účinek své prezentace, použijte polovinu slov.“ – Peter Urs Bender Na jednu minutu přednášky připadá 30 minut přípravy.
KOLIK ČASU POTŘEBUJI ?
POZORNOST POSLUCHAČE Klesá po 5 minutách. Upoutání pozornosti: Trvání přednášky VYUŽITÍ DOBŘE PŘIPRAVENÉ ZÁVĚREČNÉ FÁZE
DŮVĚRA 5 VLN DŮVĚRY: Sebedůvěra Důvěra ve vztazích Důvěra v organizaci Důvěra na trhu Důvěra ve společnosti
4 ZÁKLADNÍ PRVKY DŮVĚRYHODNOSTI Integrita 2. Úmysly 3. Způsobilost 4. Výsledky
DŮVĚRA
„KID MANAGEMENT“ (manažeři ve věku 28–35 let) Skvělí v operativě („hasí“ problémy) Znají MN Jsou on-line 24 hodin 7 dní v týdnu Neumí hospodařit s časem a energií Problematicky komunikují (příkazy) Empatie je pro ně „cizí“ slovo Neumí chválit Neumí motivovat druhé Většinu času zabírají schůzky s operativním řešením
Použité zdroje Bender, P. U. Niterný leadership, 2001, ISBN 978-80-7261-069-3 Plamínek, P. Konflikty a vyjednávání, 2009, ISBN 978-80-247-2944-2 http://www.radialnimysleni.cz/html/funkce_hemisfer.htm Hierhold, E. Rétorika a prezentace, 2012, ISBN 978-80-247-2423-2 Bauer, M. Haburaiová, S. Leadership s využitím Kaizen Lean, 2015, ISBN 978-80-265-0390-3 Covey, S. M. R. Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše, 2008, 978-80-7261-176-8 http://citaty.net/autori/peter-urs-bender/