BRZDY Mgr. Martin Tichý
„Řemesla s techniky začneme od píky“ BRZDY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/01.0012 „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: 29. 9. 2013 Datum ověření ve výuce: 14.3.2014 Ročník: 2. stupeň ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor - předmět: Řemesla, fyzika Tematický okruh: Vlastnosti kapalin, tření, síla, tepelné děje Téma (klíčová slova): Brzdy kotoučové, brzdy bubnové Časová dotace ve výuce: 4 hodiny Název souboru: REMESLA_TIC_1_BRZDY Tvůrce DUM: Mgr. Martin Tichý
FUNKCE BRZD BRZDY Slouží ke snižování rychlosti vozidla, případně k jeho úplnému zastavení, aniž by došlo k vychýlení vozidla z dráhy Brzdy kotoučové bubnové
UMÍSTĚNÍ NA VOZIDLE Kotoučové brzdy - vpředu Bubnové brzdy - vzadu
BUBNOVÉ BRZDY BRZDY Mají větší účinek než brzdy bubnové Název odvozen od hlavní součásti – kotouče brzdový kotouč
JEDNOTLIVÉ SOUČÁSTI KOTOUČOVÉ BRZDY brzdový kotouč brzdový třmen brzdové destičky brzdové hadičky, trubičky
KONSTRUKCE KOTOUČOVÝCH BRZD BRZDY S PEVNÝM TŘMENEM Na obou stranách třmenu jsou pohyblivé pístky, které při brzdění přitlačují brzdové destičky z obou stran na brzdový kotouč. S PLOVOUCÍM TŘMENEM Třmen je uložen posuvně v pevném držáku. Pístek je pouze jeden a tlačí přes brzdovou destičku proti brzdovému kotouči. Reakční síla posouvá třmen, který se přitlačí na brzdový kotouč na opačné straně.
SCHEMATICKÉ ŘEŠENÍ OBOU SYSTÉMŮ BRZDY S PEVNÝM TŘMENEM S PLOVOUCÍM TŘMENEM 1 – brzdový kotouč 2 – brzdový třmen pevný plovoucí 3 – brzdový pístek 4 – brzdová kapalina 5 – brzdové destičky 6 - držák brzdy
MOŽNOST UMÍSTĚNÍ KOTOUČOVÝCH BRZD MĚŘENÍ LED Bývají běžně vepředu na vozidle U nových, silnějších aut i vzadu
KOTOUČOVÉ BRZDY BRZDY Menší účinek než brzdy kotoučové Používají se u zadní nápravy vozidla Název odvozen od hlavní součásti - bubnu brzdový buben
JEDNOTLIVÉ SOUČÁSTI KOTOUČOVÉ BRZDY brzdový váleček brzdový buben brzdové čelisti štít brzdy
KONSTRUKCE BUBNOVÉ BRZDY Brzdový buben je pevně spojen s kolem a otáčí se s ním. Brzdové čelisti a další součásti jsou uloženy na štítu brzdy. Ten je pevně spojen s nápravou a neotáčí se. Brzdové čelisti jsou rozpěrným ústrojím přitlačovány na vnitřní stranu brzdového bubnu, tím vzniká tření a vytváří se tak brzdná síla
SLOŽENÍ BUBNOVÉ BRZDY MIMO VOZIDLO 1 – štít brzdy 2 – brzdový buben 3 – brzdová čelist 4 – vratné pružiny 5 – brzdový váleček 6 – rozpěrná tyč
SLOŽENÍ BUBNOVÉ BRZDY MIMO VOZIDLO Brzda poskládaná na štítu Přiklopení bubnem
KONSTRUKCE BUBNOVÉ BRZDY Existuje mnoho výrobců brzdových kapalin Brzdové kapaliny se označují DOT 3, DOT 4, DOT 5 a DOT 6 – liší se bodem varu a nesmí se míchat mezi sebou Nejpozději po dvou letech by se měla kapalina vyměnit – ze vzduchu přijímá vlhkost Nádobka na brzdovou kapalinu Brzdová kapalina DOT 4 Hlavní brzdový válec
Tlak v kapalině – přenos síly z brzdového pedálu na brzdové obložení VYUŽITÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN PŘI BRZDĚNÍ BRZDY Tlak v kapalině – přenos síly z brzdového pedálu na brzdové obložení Síla – působení nohy na brzdový pedál (posilovač brzd x auta bez posilovače) Tření – třecí síla vzniká mezi brzdovými destičkami a kotoučem nebo mezi brzdovými čelistmi a brzdovým bubnem
BRZDY DĚKUJI ZA POZORNOST
Vlastní materiály vytvořené k těmto stážím BRZDY V prezentaci jsou použity vlastní fotografie pořízeny při stážích žáků 6. – 9. ročníku ve školním roce 2012/2013 na SPŠ v Ostrově nad Ohří. Vlastní materiály vytvořené k těmto stážím