PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Povrch krajiny VY_III/2_inovace_10_ Povrch krajiny Autor: Mgr. Karin Cahlíková.
Elektromagnetické záření. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
RISKUJ ČESKÁ REPUBLIKA (fyzickogeografická část) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Zábranská. Dostupné z Metodického.
Master S400 & S500 Nová přenosná třída napájení od Kemppi.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Co dnes uslyšíte? Užití fotogrammetrie Konstruktivní fotogrammetrie Vodorovný snímek Prvky vnitřní orientace vodorovného snímku Rekonstrukce snímku z dostupných.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Věcné autority v roce 2016
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
„Svět se skládá z atomů“
Stanovení obsahu uhličitanů
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
GEOGRAFIE EVROPY POKRAČOVÁNÍ
SVĚTELNÝ TOK VYZAŘOVANÝ SVÍTIDLEM
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Geografické informační systémy
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie
Základní škola Lednice Břeclavská 510
RIZIKO.
Pedologický průzkum Milan Sáňka tel.:
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ENEOLIT.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Zemní práce a zakládání staveb
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
RIZIKO.
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Porovnání výsledků manuálních a automatických měření meteorologických parametrů na OBK Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
[Nadpis plakátu] Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit maecenas porttitor congue massa fusce [Následující jména a tituly nahraďte jmény.
Didaktika přírodopisu
Hydraulika podzemních vod
1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na.
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Transkript prezentace:

PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka Lekce 6 Geografické rozšíření půd

1. Geografické informace o půdě Co, proč? Kde? Geografické informace --- půdy + jejich vlastnosti. Inventarizace půd = znalost přírodních zdrojů státu.

2. Zákonitosti rozšíření půd na Zemi Příčiny diferenciace pedosféry: klima → pásmovitost, výšková stupňovitost, předhorská zonalita, přechodné faktory → provincionalita, půdotvorný substrát → azonalita, detailní rozrůznění pedosféry.

Prostorová variabilita půd v krajině Velké měřítko – např. změny hloubky půdy na poli. Střední měřítko – např. lito-, chrono-, toposekvence. Malé měřítko – např. půdní mapa světa.

Horizontální zonalita (pásmovitost) Příčina = změny teploty, vlhkosti v prostoru. Šířková zonalita Diagonální zonalita Meridionální zonalita

Vertikální zonalita (výšková stupňovitost) Výšková stupňovitost půd – střední Evropa LITOZEM (surová půda) RANKER PODZOL humuso-železitý KAMBIZEM podzolovaná KAMBIZEM nenasycená KAMBIZEM nasycená

Předhorská zonalita Výskyt: mezihorské sníženiny Z Karpat (nížiny, kotliny). ČERNOZEM HNĚDOZEM LUVIZEM PSEUDOGLEJ

Provincionalita Provincionalita = zákonité diferencování horizontálních půdních zón na provincie v důsledku nejednotnosti klimatických, substrátových, geomorfologických, vegetačních a jiných poměrů.

Azonalita, intrazonalita AZONALITA PŮD (2 možná pojetí): Geologické, geomorfologické poměry → narušování zonality. Nevyvinuté půdy na mladých půdotvorných substrátech. INTRAZONALITA: extrémní vlastnosti matečné horniny, nadbytek vody.

Struktura půdního pokryvu Půdní pokryv krajiny Stavební jednotky půdního pokryvu: pedon, polypedon, pedotop (0,2-0,5 až 400 ha), pedochora.

3. Metody mapování půd Půdní mapa Půdní sonda – popis půdního profilu Půdní vrták Vymezení hranic půdních jednotek

Moderní metody průzkumu půd Georadar Elektromagnetická indukce Geopoziční systémy (GPS) Dálkový průzkum Země (DPZ)

Letecké snímkování Snímek jako podkladová mapa Snímek jako zdroj proxy informací Detekce půdních vlastností

Spektrální křivky odrazivosti HAPLAQUOLL CALCICAMBID HAPLORTHOX