PODPORA NADÁNÍ *VZDĚLÁVÁNÍ* VOLNOČASOVÁ PEDAGOGIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Dotační fond LK Soutěže MŠMT Program a podprogramy - školství  Program č. 4 resortu školství, mládeže a zaměstnanosti  4.1 Podpora volnočasových.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
7. setkání zástupců krajů Mgr. Marcela Stratilová pracovník pro EV, oddělení mládeže a sportu, KÚOK.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Chcete se něco dozvědět o naší škole? Potom …VstupteVstupte.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY NA ŠKOLNÍ ROK 2016/2017.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Dokument KAP MSK - obsah
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Dětský domov a Základní škola Liptál
Ing. Kateřina Lichtenberková
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podpůrná opatření prvního stupně
Techniky práce s mentálně postiženými
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Ing. Eva Hodboďová 12. prosince 2013
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Aktuální informace o projektu IKAP
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
Život bez střeva , Praha.
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

PODPORA NADÁNÍ *VZDĚLÁVÁNÍ* VOLNOČASOVÁ PEDAGOGIKA Mgr. Blanka Mašková Středisko volného času ATLAS a BIOS, Přerov PODPORA NADÁNÍ *VZDĚLÁVÁNÍ* VOLNOČASOVÁ PEDAGOGIKA

PÉČE O NADÁNÍ JE NEDÍLNOU A VÝZNAMNOU SOUČÁSTÍ ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ Dle Školského zákona č. 561/04 Sb., § 111, odst. 2, se Střediska volného času dále podílejí na další péči o nadané děti, žáky a studenty a ve spolupráci se školami a dalšími institucemi rovněž na organizaci soutěží a přehlídek dětí a žáků. SVČ a DDM v Olomouckém kraji úspěšně dlouhodobě naplňují výše zmiňované znění školského zákona nejen v rámci pravidelných aktivit (kroužky, kurzy aj. zájmové útvary), ale také jako iniciátoři a realizátoři mnoha nepravidelných aktivit, které napomáhají rozvíjet různé typy nadání. Od svého vzniku Olomoucký Kraj přikládá velký význam podpoře soutěží a přehlídek různého typu, stěžejní jsou ale soutěže a přehlídky MŠMT. Olomoucký Kraj se rozhodl využít možností SVČ a oslovil 5 školských organizací pro zájmové vzdělávání (Olomouc, Přerov, Prostějov, Šumperk a Jeseník), které pověřil organizováním okresních, krajských, i celostátních soutěží a přehlídek.

PODPORA SOUTĚŽÍ A PŘEHLÍDEK V ZÁJMOVÉM VZDĚLÁVÁNÍ Soutěže a přehlídky jsou podle odborníků v oblasti pedagogiky považovány za hlavní nástroje, podle kterých lze identifikovat nadané dítě (žáka) v různých oborech, či věkových skupinách. MŠMT vyhlašuje každoročně na 150 celostátních soutěží a přehlídek s cílem podpořit práci s talentovanými žáky, zvyšovat kvalitu a rozšířit péči o talentované. Od roku 2011 MŠMT vyhlašuje dotační program, který má ocenit tuto práci škol i finančními prostředky. Program EXCELENCE byl nejprve jen pro střední školy a od r. 2016 je i pro školy základní. Olomoucký Kraj, i díky kvalitně zpracovaným podkladům organizátory soutěží, patří od začátku EXCELENCE mezi nejúspěšnější žadatele programu, což dokládá tabulka zpracovaná Bc. Kateřinou Koskovou, pracovnicí na Odboru školství, sportu a kultury, oddělení krajského vzdělávání, sportu a dotací Olomouckého Kraje.

HODNOCENÍ ŽÁKŮ A ŠKOL PODLE VÝSLEDKŮ V SOUTĚŽÍCH Přehled finančních prostředků získaných z rozvojového programu MŠMT pro školy Olomouckého Kraje ,,Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích Excelence středních a základních škol“, v letech 2011 – 2016. Rok Finanční prostředky získané z RP EXCELENCE SŠ Finanční prostředky získané z RP EXCELENCE ZŠ 2011 1 589 992 Kč - 2012 1 634 413 Kč (2. místo) 2013 1 437 058 Kč (5. místo) 2014 1 603 033 Kč (4. místo) 2015 1 633 503 Kč (3. místo) 2016 1 517 261 Kč (4. místo) 491 490 Kč (3. místo)

VOLNOČASOVÁ PEDAGOGIKA A JEJÍ PŘÍNOS V PRÁCI S TALENTOVANÝMI Typologie podle Bettse a Neihartové hovoří o 6 obecných typech nadaných dětí. Zájmové vzdělávání realizované SVČ a DDM poskytuje jedinečný prostor pro rozvíjení všech typů nadání. ÚSPĚŠNĚ NADANÉ můžete nalézt v mnoha zájmových činnostech, jsou to děti sociálně zdatné, které si umí „hledat“ v oblasti svých zájmů. Děti s KREATIVNÍM NADÁNÍM „odkryje“ často členství v nějakém tvořivém, umělecky zaměřeném zájmovém útvaru. NADANÍ NEZÁVISLE UČÍCÍ SE patří často mezi iniciátory různých nepravidelných aktivit vyplývajících z pravidelné činnosti, které se tyto děti účastní. Děti jsou komunikativní a neformální prostor v SVČ nebo DDM jim umožňuje využívat získané vědomosti, patří mezi.

Zájmová činnost je vhodná pro objevení UTAJENĚ NADANÝCH mezi které patří více děvčata s výborným písemným projevem, která nechtějí být zviditelněna. Příležitost projevit svůj talent mají ve volnočasových zařízeních také děti tzv. DVAKRÁT VYJÍMEČNÉ, tedy děti s různými ,,dys“ nebo poškozením sluchu, zraku apod., kde handicap v této oblasti může zakrývat nadání v určité oblasti, vysoký intelekt. Vhodně zvolená zájmová činnost může tyto nadané děti zviditelnit a povzbudit. ANTISOCIÁLNÍ nebo „ZTROSKOTANÉ“ NADANÉ DÍTĚ bývá často v opozici téměř vůči všemu, je ale možné, že jej osloví tzv. přirozená autorita vedoucího kroužku, odborníka v oboru. Aktivita v neformálním prostředí může být pro tyto děti záchrannou sítí.

V zájmovém vzdělávání se talentovaným dětem věnujeme od počátků Domů dětí a mládeže a od r. 2004 je vše základní, potřebné k práci s nadanými na našich zařízeních, podchyceno i ve školském zákoně. Síť středisek volného času nabízí neformální prostředí otevřené všem věkovým, sociálním a odbornostním skupinám, s kvalitními pedagogy a externími i interními odborníky. Domy dětí a mládeže a Střediska volného času si kladou za cíl zajistit spokojený život dítěte a podporovat jeho všestranný rozvoj vhodnými mimoškolními aktivitami. V případě diagnostiky určitého talentu u dětí v některé z oblastí, rozvíjí jejich předpoklady. Záměrem volnočasových zařízení v této oblasti je zejména rozvoj schopností těchto relativně nadaných dětí . Důležitý je individuální přístup ke každému jedinci. Cílem škol a školských zařízení není jen rozvoj vědomostí, ale celé osobnosti dítěte. Pedagogové volného času kladou velký důraz také na podporu sociálních a emocionálních schopností, které bývají v některých případech slabší stránkou talentovaných dětí. Učí děti poznávat jejich přednosti a případné slabiny změnit k lepšímu. Také je učí lépe zvládat stres, který přináší každá výjimečnost.

Něco málo na závěr J.A.K. považoval za úvodní potřebu dítěte „dobře se narodit“, tedy aby se narodilo zdravé, chtěné, vítané a nadané. Je krásné objevit a podporovat rozvoj nadání dítěte, neméně důležité ale je stále respektovat věkové a individuální zvláštnosti, aby nebyl tlak na děti nepřiměřený a demotivující. Dnes často chtějí rodiče vidět úspěch dítěte hned a bohužel i za tu cenu, že u dítěte se vytrácí pocit radosti z činnosti, která je jim blízká a ve které dosahují výborné výsledky. Hlavně pokud se přidá časový pres, často promítání vlastních tužeb rodičů do dítěte, nebo snaha dospělých uspokojit své ego. Pokud je podpora rodičů přiměřená, vyvážená, koordinovaná se školou a doplněná vhodným výběrem volnočasových aktivit, tak lze napomáhat rozvoji osobnosti dítěte. Také účast na soutěžích potom může být pro děti možností, jak zažít svůj pocit úspěchu, který vede k vytváření zdravě soutěživé osobnosti s větším předpokladem uplatnění v dalším životě.

DĚKUJI ZA POZORNOST