ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Urči, o kterou rostlinu se jedná
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostliny 1.třída.
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Stonek Mgr. Helena Roubalová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
Byliny a dřeviny.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
STONEK.
Stavba a typy stonků Bohumil Bareš.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Třídění rostlin - stonek
VY_52_INOVACE_PŘ. 7.13_Botanika , test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Rostlinné orgány - stonek
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Listy Přírodopis VY_32_INOVACE_175, 9. sada, Př3 ANOTACE
Stonek autor: David Hainall.
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
Stavba rostlinného těla Stonek
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Krytosemenné rostliny
Podzemní a nadzemní části rostlin.
STONEK.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STONEK. Význam stonku pro rostlinu: 1. nese další rostlinné orgány 2. vede látky z kořenů do listů a naopak 3. zajišťuje růst celé rostliny 4. může mít.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_17_Ekosystém zahrady a sady Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STONEK ROSTLINY.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Vegetativní orgány Stonek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Anatomie rostlinných orgánů
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_107_Stonek bylin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vegetativní rostlinné orgány
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Význam Druhy stonků Byliny, dřeviny Přeměny
Stonek.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_2_03_STAVBA ROSTLINNÉHO TĚLA – STONEK Šablona číslo: XII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 03 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová

Anotace: Výklad stavby těla krytosemenných rostlin se zaměřením na stonek Očekávaný výstup: Žák zná stavbu těla krytosemenných rostlin, rozliší stonek bylinný a dřevnatý, uvede hlavní funkce stonku i jeho využití, uvědomuje si význam pro rostlinu. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7. ročník, 12 – 13 let   Klíčová slova: stonek bylinný, stonek dřevnatý, kmen, kůra, borka, lýko, dřevo, dřeň, pokožka, dužnina, cévní svazky, lodyha, stvol, stéblo, oddenek Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou těla krytosemenných rostlin, podrobně vysvětlí význam stonku pro rostlinu, jeho funkce, stavbu bylinného i dřevnatého stonku, upozorní na význam keřů i stromů. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.

STONEK

Stavba těla krytosemenných rostlin kořen stonek list

Stonek vede anorganické látky rozpuštěné ve vodě z kořenů do listů, květů i plodů organické látky vytvořené v listech vede směrem ke kořenům a k ostatním částem rostliny stonek bylinný – byliny stonek dřevnatý - dřeviny

Stonek bylinný lodyha – stonek s listy A stvol – listy v přízemní růžici B stéblo – dutý stonek s kolénky C oddenek – podzemní stonek D B D A C

Stavba bylinného stonku pokožka dužnina cévní svazky – žilky část lýková – vede látky z listů do ostatních částí rostliny část dřevní – vede vodu s rozpuštěnými anorganickými látkami z kořenů do listů žilky pokožka dužnina

Stonek dřevnatý borka – odumřelá část kůry kůra – povrch stonku lýko dřevo letokruhy – světlé kruhy – jarní přírůstky - tmavé kruhy – letní přírůstky dřeň lýko borka kůra dřevo

Letokruhy

Stonek dřevnatý keř – stonek rozvětvený u země líska obecná, bez černý, meruzalka rybíz, růže šípková strom – dřevnatý stonek – kmen – se větví různě vysoko nad zemí javor klen, buk lesní, lípa srdčitá, bříza bělokorá

Keř – růže šípková

Keř - líska obecná

Strom – bříza bělokorá

Strom – buk lesní

Stonky se zásobní funkcí stonková hlíza – kedluben A oddenek – sasanka B oddenková hlíza – lilek brambor C podpučí – cibule – stonek zkrácený, listy na něm hustě nahloučené D C B A D

Otázky 1 Uveď dvě hlavní funkce stonku: Které dva typy stonků rozlišujeme? Vyjmenuj tři části bylinného stonku: Které dvě části mají svazky cévní? vede anorganické látky z kořenů do listů a organické látky z listů do těla rostliny bylinný a dřevnatý pokožka, dužnina, cévní svazky lýkovou a dřevní

Otázky 2 Vyjmenuj pět částí stonku dřevnatého: Jak se nazývá dřevina se stonkem rozvětveným u země? Jak se nazývá stonek dřevin? Která dřevina má stonek větvený vysoko nad zemí? Která rostlina má oddenkovou hlízu? borka, kůra, lýko, dřevo, dřeň keř kmen strom lilek brambor

Zdroje: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Platanus_occidentalis_trunk.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tree_rings.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salzbergwerk_Hallstat_680_v_Chr.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rosa_canina_plant_Luc_Viatour.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hagrose_Hagebutten.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Koolrabi_%28Brassica_oleracea_convar._acephala_alef._var._gongylodes%29.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vitsippa.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:234_Solanum_tuberosum_L.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allium_cepa_004.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bellis_perennis_Sturm9.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lipa_rada.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Corylus_avellana_shrub.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Corylus_avellana,_hazelnoot_%27Cosford%27.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazelnut.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Corylus_avellana_0008.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Betula_pendula_winter.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Buchenwald_1.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Betula_pendula_001.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Fagus_sylvatica0.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Drilligsbuche_B%C3%BCschelbuche.jpg?uselang= Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová. ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 7 pro ZŠ - zoologie a botanika. Praha: Nakl. SPN, 2008.