Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
T1 Východiska. Řízení širší pojem než management chápeme jako vztah mezi prvkem, který řídí (řídící subjekt) a prvkem, který je řízen (řízený objekt)
Struktura výuky.
Zdravá škola.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Pedagogické disciplíny
Rozhodování jako manažerská funkce
Obecná didaktika ÚVOD.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Kurikulum: obsah školní edukace
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Intenzivní podpora škol
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Didaktika odborných předmětů (DOP/ KAT/PEF/ZČU) téma: Systém didaktiky předmětů odborné povahy

Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína Obecná didaktika: Didaktika jako teorie vzdělávání a výchovného vyučování zkoumá otázky cílů, úkolů, obsahu a prostředků vyučování a vzdělávání, vyučovacích principů, metod, organizačních forem a prostředků, jakož i vztahů mezi vyučujícími a vyučovanými, vytváří teorii prostředí, učebny a školy. Vztah didaktiky k pedagogice je tak těsný, že bývá označována jako „srdce pedagogiky“.

Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína Oborová didaktika: Oborová didaktika je teorie vzdělávací a výchovné práce ve skupině příbuzných vyučovacích předmětů v rámci jednoho oboru. Východiskem pro oborovou didaktiku není učební předmět, určený osnovami a učebním plánem, ale vědní obor, rozvíjející se nezávisle na existenci a činnosti vzdělávacích institucí.

Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína objevuje a objasňuje zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu ve výuce těmto předmětům zkoumá, s jakým výchovně vzdělávacím obsahem a kterými prostředky výuky lze co nejefektivněji dosahovat stanovených obecných i specifických cílů, které odpovídají individuálním i společenským potřebám a zájmům vyučovaného odborného předmětu.

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Systémové pojetí umožňuje lépe zvládnout velké celky z hlediska efektivního řízení. Systém je na základě určitých znaků vyčleněná uspořádaná množina vzájemně souvisejících prvků spojených jednotnou strukturou, společným funkčním cílem a jednotou řízení, která se projevují jako jednotný celek ve vzájemném působení s prostředím.

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Systém se rozvíjí na základě vnějších, ale i vnitřních podnětů (schopnost autoregulace) Výchova tedy představuje organizovaný systém, který se vyznačuje určitou strukturou svých komponent, funkcí a procesů. Má přesně určenou složku řídící i složku řízenou a vyznačuje se zpětnovazebním spojením mezi nimi.

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Systémový přístup však nesmíme ztotožňovat s komplexním pojetím. V komplexním pojetí není množina prvků strukturována (např. komplexní pojetí modernizace výuky může zahrnovat všechny základní pedagogické kategorie, nemusí však být rozhodnuto o jejich prioritách, nezastupitelnosti apod.)

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Struktura je vnitřní uspořádání systému, charakterizované stabilními vazbami mezi prvky systému, které zajišťují jeho neměnnost během fungování. (V pedagogickém procesu např. spojuje pedagoga a vychovávaného jedince.)

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Má-li se didaktika odborných předmětů úspěšně vyrovnat s aktuálními požadavky, které přináší rozvoj např. průmyslu, musí se zabývat technickými vědami, jejich historií, současným stavem i prognózami jejich vývoje, a to z pedagogického hlediska.

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Didaktický systém odborných předmětů: Vzniká na základě transformace technických vědních disciplín v soustavu základních poznatků jednotlivých odborných předmětů. Je výsledkem spolupráce kompetentních představitelů technických a pedagogických věd.

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Didaktický systém odborných předmětů: Didaktický systém obsahu technických předmětů je klíčovou otázkou didaktiky odborných předmětů. Didaktika odborných předmětů musí hledat adekvátní vztah mezi didaktickým a vědním systémem.

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Didaktický systém odborných předmětů: Zatímco vědní systém technických disciplín je dán historickým rozvojem vědy, didaktický systém odborných předmětů se vytváří s určitými záměry, a to vzhledem k výchovnému systému, odrážejícího požadavky společnosti.

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Výuka odborných předmětů jako systém: Výuku odborných předmětů lze chápat jako specifický systém. V něm lze vytvářet různé subsystémy podle toho, které prvky zvolíme za subjekty (S), objekty (O) a instrumenty komunikace (I).

Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů Výuka odborných předmětů jako systém – diagram

Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů Základní metodologickou otázkou existence a rozvoje každé vědní disciplíny je vymezení předmětu, struktury a úkolů. Pojetí funkce metodologie je založeno na potřebě permanentně prohlubovat lidské poznání, trvale rozvíjet daný vědní obor v souladu s potřebami a usilovat o využití výsledků vědy ve společenské praxi.

Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů Předmět didaktiky odborných předmětů zkoumání jevů, zákonitostí výchovy a vzdělávání v odborných předmětech, jejichž obsah je transformován z technických věd. zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu.Do něho zahrnujeme jeho obsah, tvorbu, realizaci, průběh a hodnocení každé fáze procesu výuky.

Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů Úkoly didaktiky odborných předmětů Řešení teoretických a metodologických otázek studijních oborů z hlediska jejich pojetí, předmětu, cíle a úkolů, struktury, metod, apod.; Podíl všestranné výchovy, včetně péče o životní prostředí; Analýzu historických tendencí a souvislostí, jejich promítnutí do současného stavu a využití při zdokonalování výchovně vzdělávacího procesu;

Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů Úkoly didaktiky odborných předmětů Transformace obsahu odborných věd do procesu výchovy a vzdělávání; Zvyšování účinnosti výchovně vzdělávacího procesu ve všech jeho fázích; Stanovení profesních požadavků na učitele odborných předmětů;

Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů Struktura didaktiky odborných předmětů - diagram

Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů Proces výuky fáze přípravná - fáze tvorby obsahu, který je zdůvodněn a rámcově formulován v základních pedagogických dokumentech fáze projektování - jejím základem je tvorba plánu výuky odborných předmětů fáze realizace projektu v procesu výuky fáze diagnostická - hodnotí výsledky procesu výuky

DOP/KAT/PEF/ZČU 3.11.2017 Použitá literatura Drahovzal J. – Didaktika odborných předmětů (Paido Brno 1997) Autor: Jiří Vachta, e-mail: jvachta@seznam.cz

Děkuji za pozornost. Vytvořil: Jiří Vachta