Ing. Jan Pohludka FTZÚ - SZ 210, Ostrava-Radvanice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
Advertisements

ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Změny v Dokumentaci o začlenění do kategorie činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím kpt. Bc. Tomáš Hoffmann.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výbušná prostředí – Určování vnějších vlivů – nová norma
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Optický kabel (fiber optic cable)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Vytápění Tmavé plynové infrazářiče
Vlastnosti plynů.
Dynamika hmotného bodu
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Ropa.
Krácení a rozšiřování poměru
Důlní požáry a chemismus výbušniny
„Svět se skládá z atomů“
Pístové spalovací motory
Vliv distribučních elementů na kvalitu pracovního prostředí
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Teplovodní otopné soustavy Vypracovala: Ing
Vytápění Teplovodní otopné soustavy samotížné
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Úvod do fyziky opakování
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
RIZIKO.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
RIZIKO.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
AUTONOMNÍ HASÍCÍ SYSTÉMY PROTENG a SAPHIR
Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.
Atmosféra Země.
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vlastnosti plynů.
Závislost elektrického odporu
Tepelné motory.
Molekulová fyzika Sytá pára.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

Ing. Jan Pohludka FTZÚ - SZ 210, Ostrava-Radvanice Zařízení do prostředí s nebezpečím výbuchu – vlastnosti hořlavých látek Ing. Jan Pohludka FTZÚ - SZ 210, Ostrava-Radvanice

Vlastnosti látek Hořlavé plyny Hořlavé kapaliny spodní mez výbušnosti horní mez výbušnosti teplota vznícení - teplotní třída skupina výbušnosti relativní hustota Hořlavé kapaliny teplota vzplanutí

Vlastnosti látek Mlhy a aerosoly hořlavých kapalin nebezpečné bez ohledu na jakékoliv vlastnosti EN 60079-10-1:2016 uvádí přílohu G, kde jsou uvedeny podrobnosti – kdy je mlha výbušná Hořlavé prachy (ČSN EN 60079-10-2 anglicky) teplota vznícení prachu ve vrstvě teplota vznícení prachu ve vznosu minimální energie vznícení zařazení do skupiny podle rychlosti nárůstu výbuchového tlaku

a jedna metoda pro stanovení teploty vznícení Skupiny plynů Vznikalo spoustu výzkumů – podle metody dávaly různé neporovnatelné výsledky – po delší době převzaty dvě metody hodnocení výbušnosti plynů MESG MIC a jedna metoda pro stanovení teploty vznícení

Zkušební metody

Skupina IIB: 0,5 mm  MESG  0,9 mm; Skupina IIC: MESG  0,5 mm. Zkušební metody Skupina IIA: MESG  0,9 mm; Skupina IIB: 0,5 mm  MESG  0,9 mm; Skupina IIC: MESG  0,5 mm. Metan 1,16 Propan 0,90 Vodík 0,30

Zkušební metody - MIC

methan – zápalný proud se bere za etalon (= 1) DC 24 V v obvodu Zkušební metody skupina IIA: MIC  0,8; skupina IIB: 0,45  MIC  0,8; skupina IIC: MIC < 0,45 methan – zápalný proud se bere za etalon (= 1) DC 24 V v obvodu Cívka se vzduchovým jádrem o indukčnosti (95 ± 5) mH

Zkušební metody Zařazení podle jednoho kriteria je dostačující, pokud: skupina IIA: MESG  0,9 mm, nebo MIC  0,9; skupina IIB: 0,55 mm  MESG  0,9 mm, nebo 0,5  MIC  0,8; skupina IIC: MESG < 0,55 mm, nebo MIC < 0,5.

Zkušební metody V následujících případech je nutno pro zařazení určit jak velikost MESG, tak i poměr MIC: pro IIA: 0,8  MIC  0,9 je nutno zařazení potvrdit pomocí MESG; pro IIB: 0,45  MIC  0,5 je nutno zařazení potvrdit pomocí MESG; pro IIC: 0,5 mm  MESG  0,55 mm je nutno zařazení potvrdit pomocí MIC.

Zkušební metody

Teplotní třídy Zkušební metody T1  450 T2 300  AIT  450 T3

Parametry ovlivňující výbuchové vlastnosti druh hořlavé látky – Kst, Kg koncentrace počáteční tlak plynu turbulence geometrie prostoru

Základní porovnání zařazení Zařazení ČR, IEC USA zóna 2 division 2 zóna 1 division 1 zóna 0 division 1

ČSN EN 60079-10 – zařazení do zón Typy zón – plyny, páry, mlhy zóna 0 (dříve SNV 3) – trvalý výskyt výbušné atmosféry nebo často (více než 1000 hodin ročně) zóna 1 (dříve SNV 2) – vznik výbušné atmosféry se předpokládá za normálního provozu zařízení (více než 10 hodin ročně, méně než 1000 hodin ročně) zóna 2 (dříve SNV 1) – výskyt výbušné atmosféry se předpokládá pouze za abnormálních stavů nebo jen krátkodobě - může vzniknout výbušná atmosféra (třeba i několik vteřin) prostory dříve zařazeny do OP - buď prostor s nebezpečím požáru hořlavých kapalin - nebo zóna 2 - nebo prostor bez nebezpečí výbuchu

Základní porovnání zařazení Plyn ČR, IEC USA MIE metan I -  180 J propan IIA Class I, gr. D  180 J etylén II B Class I, gr. C  60 J vodík II C Class I, gr. B  20 J acetylén II C Class I, gr. A  20 J

Základní porovnání zařazení

Teplotní třídění Tmax ČR USA 450 T1 T1 300 T2 T2 280 T2 T2 A 260 T2 T2 B 230 T2 T2 C 215 T2 T2 D 200 T3 T3

Minimální iniciační energie vliv koncentrace

Hořlavé kapaliny Teplota vzplanutí v uzavřeném kelímku (Flash-point) nízkovroucí I třída – do 21 °C - klasifikace EU vysoce hořlavé II třída – do 55 °C - klasifikace EU hořlavé III třída – do 100 °C - klasifikace EU - žádná IV třída – do 200 °C - klasifikace EU - žádná

Hořlavé kapaliny Teplota vzplanutí v uzavřeném kelímku (Flash-point) – teplota, při které v uzavřeném prostoru vzniká koncentrace na hranici LEL – vytvoří se při této koncentraci takový tlak nasycených par, že se již dále kapalina neodpařuje

Hořlavé kapaliny Rychlost odpařování nový návrh EN 60079-10-1 str. 39 staré knihy – rychlost odpařování etheru – etalon (cca 54 g/m2.s) u ostatních kapalin uváděno kolikrát pomaleji se odpařují líh cca 9 g/m2.s Praktické měření – do prostrou se umístí otevřená válcová nádoba naplněná hořlavou kapalinou, zváží se, ponechá se v prostoru nějakou dobu, znovu se zváží a pak se vypočte podle doby a plochy rychlost odpařování

Základní vlastnosti hořlavých prachů

Zařazování do zón

Zařazování do zón

Zařazování do zón

Nové normy v oblasti zařízení pro použití v prostorech s nebezpečím výbuchu Normy pro nevýbušná elektrická zařízení Skupina II – se dělí A, B, C – podle mezní spáry nebo minimálního zápalného plynu Skupina III – se dělí A hořlavé vlákna, B – nevodivé hořlavé prachy , C – vodivé hořlavé prachy Zařazení tepelných tříd T1 až T6

Teplotní třídy T1 450 °C T2 300 °C T3 200 °C T4 135 °C T5 100 °C T6 85 °C

Instalace v prostorách s hořlavými prachy