TEST - SPOLEČENSTVO LES Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504 Č. DUMu: VY_52_INOVACE_454 Tématický celek: ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II . Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková Anotace: Materiál je určený pro práci s interaktivní tabulí. Ukázka tvorby DUMu v Powerpointu slouží k procvičování učiva – Společenstvo - les.
TEST - SPOLEČENSTVO LES PŘÍRODOVĚDA – 4. ROČNÍK
A / 1. Napiš pět listnatých stromů -------------------------------------------------------------------------
2. Spoj šipkami, co k sobě patří sojka dravec dub bukvice buk šišky veverka žalud orel modré pírko
3. Napiš ano nebo ne podle toho, zda je výrok pravdivý nebo není Muchomůrka červená je jedlá houba.___________ Borůvka má červenou barvu.___________ Jelen má rohy.___________ Ostružiník patří do lesního patra bylinného.___________ Samice divočáka se nazývá bachyně, či svině.____________ Medvěd hnědý je býložravec._____________ Slimák lesní nemá na zádech ulitu.___________
4. Křížovka 1) listnatý strom, jehož plody se nazývají bukvice 2) kočkovitá šelma žijící v lese 3) lesní pták, jehož samička klade vajíčka do hnízd cizích ptáků 4) dravec 5) náš jediný jedovatý had 6) jehličnatý strom 7) členovec žijící v lese, může přenášet nebezpečné nemoci 8) náš národní strom se srdčitými listy (pozpátku)
5. Do vět se nám schovalo několik názvů stromů, najdeš je? Já zítra na výlet nepůjdu, budeme slavit narozeniny mého mladšího bratra. ______________ Až uvidíš dřevěný srub, ukryj se ve křoví a počkej na mne. _______________ Dobří zahradníci se špatně shánějí. ___________________ Ten jed ležel ve sklepě nejméně rok. __________________
6. Nakresli rozdíl mezi rohy a parohy 6. Nakresli rozdíl mezi rohy a parohy. Pod obrázek napiš zvíře, které rohy a parohy na hlavě nosí. rohy parohy
7. Každé zvíře zařaď do správné skupiny medvěd, liška, komár, ropucha, veverka, jelen, zmije, vlk, mravenec, orel, strakapoud, daněk, lýkožrout, roháč obecný, káně, rys, muflon šelmy:_____________________________________________________ hlodavci:___________________________________________________ sudokopytníci:______________________________________________ ptáci:______________________________________________________ plazi:______________________________________________________ obojživelníci:_______________________________________________ hmyz:_____________________________________________________
Kontrola : 1. Listnaté stromy dub, buk, javor, lípa, habr, kaštan, bříza… 2. Spoj, co k sobě patří: sojka – modré pírko, dub – žalud, buk – bukvice, veverka – šišky, orel – dravec
Kontrola : 3. ANO – NE Muchomůrka červená je jedlá houba. NE (jedovatá) Borůvka má červenou barvu. NE (tmavě modrou) Jelen má rohy. NE (parohy) Ostružiník patří do lesního patra bylinného. NE (keřového) Samice divočáka se nazývá bachyně. ANO Medvěd hnědý je býložravec. NE (masožravec) Slimák lesní nemá na zádech ulitu. ANO
Kontrola : 4. Křížovka
Kontrola : 5. Do vět se nám schovalo několik názvů stromů, najdeš je? Já zítra na výlet nepůjdu, budeme slavit narozeniny mého mladšího bratra. DUB Až uvidíš dřevěný srub, ukryj se ve křoví a počkej na mne. BUK Dobří zahradníci se špatně shánějí. BŘÍZA Ten jed ležel ve sklepě nejméně rok. JEDLE
Kontrola : 6. Rozdíl mezi rohy a parohy Rohy – kráva, koza Parohy - jelen 7. Každé zvíře zařaď do správné skupiny medvěd, liška, komár, ropucha, veverka, jelen, zmije, vlk, mravenec, orel, strakapoud, daněk, lýkožrout, roháč, káně, rys, muflon šelmy: medvěd, liška, vlk, rys hlodavci: veverka sudokopytníci: jelen, daněk, muflon ptáci: orel, strakapoud, káně plazi: zmije obojživelníci: ropucha hmyz: komár, mravenec, lýkožrout, rohá
B / Jmenuj části stromu. Jmenuj 5 ovocných stromů. Čím je pokryt kmen stromu? 4. Jaký je rozdíl mezi stromy jehličnatými a listnatými? 5. Jmenuj 4 druhy jehličnatých stromů. Který z nich na zimu opadává? Je některý v okolí školy?
6. Jmenuj některé keře. Je některý v okolí školy? 7. Které lesní plody sbíráme? 8. Nakresli kládu, pařez. Co je paseka? 9. Co dělá dřevorubec? 10. Co je lesní školka?
KONTROLA :
B / Jmenuj části stromu. Jmenuj 5 ovocných stromů. Čím je pokryt kmen stromu? 4. Jaký je rozdíl mezi stromy jehličnatými a listnatými? 5. Jmenuj 4 druhy jehličnatých stromů. Který z nich na zimu opadává? Je některý v okolí školy? Koruna, kmen, kořeny. Např. třešeň, jabloň, hrušeň, švestka, broskvoň. Kmen je pokryt kůrou. Listnaté stromy mají listy, které na podzim opadávají, jehličnaté stromy mají jehlice, které neopadávají. Borovice, jedle, smrk a modřín, který opadává.
6. Jmenuj některé keře. Je některý v okolí školy? 7. Které lesní plody sbíráme? 8. Nakresli kládu, pařez. Co je paseka? 9. Co dělá dřevorubec? 10. Co je lesní školka? Jíva, zlatý déšť, šípkový keř, šeřík. Lesní jahody, maliny, ostružiny, borůvky. Dřevorubec kácí stromy, klády se odvážejí z lesa k dalšímu zpracování. V lesní školce se pěstují nové sazenice stromů pro obnovu lesa.
Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná Konec Mgr. Zdenka Zavičáková MŠ a ZŠ Valašské Meziříčí, Poličná