Eva Gregorová Dopravní psychologie 2 Chodím Olomoucí Eva Gregorová Dopravní psychologie 2
ZCHÁTRALÁ LÁVKA PRO PĚŠÍ Léta bez údržby chátrá lávka pro pěší mezi ulicemi Václavkova a Na trati. Proč? Například místo pořádné opravy zábradlí, jen někdo doprostřed lávky namontoval provizorní zábradlí, aby chodec nevypadl na koleje.
Září 2015: město chtělo lávku kvůli jejímu stavu strhnout Obyvatelé protestují – vznikl by 1km dlouhý úsek, kde se trať nedá přejít Prosinec 2015: lávka bude zabezpečena, aby mohla být další 2 roky používaná. Statik doporučil v r. 2010 rekonstrukci. Oprava ale vycházela na 4mil+, což město nemá, není to tak důležitá investice, protože lávku nevyužívá moc lidí (cca 110 denně), proto zastavili další přípravy.
Co říká zákon… § 4a Zákon o dráhách (266/1994 Sb. ve znění pozdějších změn) Chodec nesmí vstupovat na železniční trať mimo místa k tomu určená § 37 Zákon o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.) Křížení místní komunikace (kam spadá samostatná pěší komunikace) s dráhou se má zřizovat mimoúrovňově Zřízení úrovňového křížení může povolit příslušný silniční správní úřad se souhlasem drážního správního úřadu a Policie ČR pouze v případech malého dopravního významu stanovených prováděcím předpisem. Září 2015: cca 110 lidí/den § 6 odst. 2 Zákona o dráhách (266/1994 Sb) Způsob zabezpečení přejezdu (1) Přejezd tratí s traťovou rychlostí nižší nebo rovnou 60 km.h-1 , přejezd určený výlučně pro chůzi osob na tratích s traťovou rychlostí nižší nebo rovnou 100 km.h-1 ,nejde-li o přejezd, jehož dopravní moment přesáhne hodnotu 10 000, může být zabezpečen pouze výstražným křížem.
Řešení… Úrovňový přechod pro pěší Oprava stávající lávky Nejlevnější varianta (v řádech tisíců Kč) Riziko, že jej drážní správní úřad nepovolí Oprava stávající lávky V řádech milionů Kč Vybudování bezbariérového mimoúrovňového přechodu V řádech desítek milionů Kč
Odpověď… Vzhledem havarijnímu stavu lávky a její konstrukci, která neumožňuje bezbariérové užívání, by nebylo ekonomické realizovat celkovou rekonstrukci lávky. Proto byla na základě závěrů mimořádné mostní prohlídky z roku 2015 provedena nezbytná opatření pro zabezpečení bezpečného provozu na lávce max. na 2 roky s tím, že bude řešena možnost realizace úrovňového přechodu v dané lokalitě.
CHYBĚJÍCÍ PŘECHOD NA ULICI WELLNEROVA Na konci ulice Welnerova je velmi nebezpečné přecházet. Je tam kde se Welnerova napojuje na Palackého třídu. Chybí tu přechod pro chodce. Opět čekají odpovědná místa až se tam stane smrtelný úraz? ODPOVĚĎ: Na uvedeném místě se nachází místo pro přecházení, kde chodec musí dát přednost projíždějícím vozidlům. Z dopravně bezpečnostního hlediska není umístění přechodu na této komunikaci nutné. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o jednosměrnou komunikaci přes dva odbočovací jízdní pruhy, kdy levé odbočení je velmi slabé, je stávající úprava dostačující.
Fialová = místa, kde je v současnosti přechod Červená = diskutované místo Nepříjemná situace: přecházení směr lékárna > magistrát
Co říká zákon… Odstavec předpisu 361/2000 § 54 Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) č. 361/2000 Sb. (1) Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou "Přechod pro chodce", "Podchod nebo nadchod", musí chodec přecházet jen na těchto místech. (2) ...Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
Postih: pokuta ve správním řízení 1500 - 2500 Kč, v blokovém řízení do 2000 Kč. Auto, které ve městě dodržuje rychlost a jede předepsaných 50 kilometrů v hodině, ujede za sekundu 14 metrů. Řidič nereaguje okamžitě, proto je potřeba počítat s tím, že na zastavení potřebuje asi 30 metrů. (Na mokru je brzdná dráha zhruba dvojnásobná, na sněhu pětinásobná a na ledu desetinásobná.) Chodec tedy nesmí vstoupit do cesty autu, které je vzdáleno méně jak 50m!
Řešení… Červená = přechod
NEPŘEHLEDNÁ KŘIŽOVATKA Nepřehledná křižovatka ulic Pekařská a 8.května. Chybí zde přechod pro chodce od Koruny na náměstí. Navíc ze zatáčky přijíždí tramvaj a zpoza domu není vidět. + nepříjemná situace: přecházení zelenina > koruna (parkující auta v křižovatce, auta vyjíždějící zpoza rohu – nejsou vidět…)
Řešení… Pěší zóna v celé problematické oblasti § 39 - Zákon o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) (3) V obytné a pěší zóně smějí chodci užívat pozemní komunikaci v celé její šířce (4) Do pěší zóny je povolen vjezd jen vozidlům vyznačeným ve spodní části dopravní značky podle odstavce 2. (5) V obytné zóně a pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. Jednosměrný provoz – ulice Zámečnická Objížďka 370m (1 min)
Odpověď… V dané lokalitě na křížení ulic Pekařská a 8. května navazuje pěší zóna, kdy do budoucna je počítáno s tím, že i část ul. 8. května bude do této zóny zařazena. V tu chvíli bude celá křižovatka v pěší zóně, kde s přechody pro chodce nezřizují. Toto opatření souvisí s připravovanou projektovou dokumentací na rekonstrukci tramvajové trati na ulici 8.května, která by měla proběhnout v příštím roce. V projektové dokumentaci se myslí i na samotné chodce úpravou okolních zpevněných ploch včetně chodníků a míst pro přecházení.
DĚKUJI ZA POZORNOST