Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dopravní psychologie 2; Lenka nixová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dopravní psychologie 2; Lenka nixová"— Transkript prezentace:

1 Dopravní psychologie 2; Lenka nixová
Dopravní podněty Dopravní psychologie 2; Lenka nixová

2 Neúměrně dlouhé čekací intervaly na přechodu na ulici Rolsberská
Přechod pro chodce má enormně dlouhé intervaly, červená svítí celou dobu, po kterou všechna auta stojí na červenou na křižovatce a zelená se rozsvítí až po několikátém intervalu červené pro auta.

3

4 Dobrý den,  obdrželi jsme k vyjádření Váš podnět týkající se světelného signalizačního zařízení (SSZ) na křižovatce ul. Rolsberské s vjezdem k autobusovému nádraží a Hornbachu.  Tato světelná křižovatka s přechodem přes čtyřpruhovou komunikaci I. třídy je funkčně podřízena světelné signalizaci křižovatky silnic I. třídy ulic Tovární x Hodolanská x Rolsberská a Lipenská. Ve vztahu k počtu vozidel a počtu chodců využívajících přechod je provoz vozidel upřednostněn. Z toho důvodu je přechod vybaven poptávkovými tlačítky, která v okamžiku jejich užití SSZ přechodu zařadí do preference. Pokud chodec tlačítko nevyužije, opravdu proběhne několik cyklů SSZ, aniž by se na přechodu objevil signál "volno". To opět závisí na zatížení řídící křižovatky Hodolanská. Techniky z firmy pověřené údržbou SSZ jsou pravidelně kontrolovány a SSZ dotčené křižovatky je bez poruchy.

5 Dobrý den,  technik z údržby SSZ prověřil činnost tlačítek na přechodu ulice Rolsberská. Nebyla shledána závada. Celé časování křižovatky včetně přechodu se skutečně odvíjí od řídící křižovatky Hodolanská. Nezasvěcenému člověku připadá, že SSZ není v pořádku, což je omyl.  SSZ při poruše přejde do "žlutého přerušovaného" signálu na všech ramenech křižovatky, nebo při výpadku napájení "zhasne" zcela. Se závadou nefunguje, kvůli bezpečnosti.

6 Vlastní miniprůzkum Časové rozpětí: 10:08 – 18:42 Počet měření: 10
Průměrná čekací lhůta: 29,6 s

7 Chybějící přechod na ulici Rolsberská u zastávky ČSAD
Na Ulici Rolsberská u zastávky ČSAD chybí přechod pro chodce. Je zde naznačený, tedy tu nejspíš dříve byl (je zde i snížený chodník) a myslím, že by bylo vhodné jej obnovit. Naprostá většina lidí vystupujících na zastávce ČSAD silnici v těchto místech přechází/přebíhá i bez přechodu. Dochází tak k nebezpečným situacím, zejména když přechází starší lidé. Auta někdy musí kvůli přecházejícím zpomalit (až zastavit!), stává se, že lidé neodhadnou správně rychlost jedoucího vozidla a rychlost svojí chůze či čekají uprostřed silnice na přejití.  Nedaleko tohoto místa sice je přechod se světelnou signalizací, ale jak již bylo uvedeno v příspěvku 'Neúměrně dlouhé čekací intervaly na přechodu na ulici Rolsberská', i po zmáčknutí tlačítka chodec často čeká na přejití i několik minut. Většina lidí tedy spíše od zastávky přebíhá, protože ač někdy nebezpečný, je to jednoznačně rychlejší způsob, jak se dostat na druhou stranu vozovky.  Domnívám se, že by bylo dobré v tomto místě přechod obnovit a zvýšit tak bezpečnost chodců i řidičů.

8

9

10 Dobrý den,  Děkujeme za Váš podmět týkající se chybějícího přechodu na ul. Rolsberská u autobusové zastávky.  Přechod pro chodce byl na základě výzvy Policie ČR - dopravního inspektorátu z hlediska bezpečnosti a plynulosti dopravy na pozemní komunikaci I. třídy zrušen. V současné době neuvažujeme o jeho obnovení, jelikož by se muselo jednat o přechod světelně řízený.

11 Podle idnes.cz 1 ze 4 nebezpečných přechodů v Olomouci (2012)
Chybí osvětlení Tragická nehoda/y s úmrtím? Přechod poměrně dlouhý (17 m)

12 Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách někt. zákonů 
54 (2) Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

13 „Vzhledem ke vzniku nového zákona, kdy se mylně hovořilo o „absolutní“ přednosti chodců na přechodech, mnoho chodců vstupuje na přechod, aniž by se rozhlédli. Pokud se k tomuto způsobu vstupování do vozovky přidá i nevyhovující přechod (například délkou), riziko střetu se neúměrně zvyšuje. Při vstupu do vozovky mimo přechod je chování chodců zcela odlišné, musí počkat až projedou vozidla a potom přechází. Chodci přecházející mimo přechod jsou opatrnější a z hlediska bezpečnosti je tak lepší přechod žádný než nevyhovující, vysvětlil mluvčí olomouckých policistů Josef Bednařík. Zrušené přechody nevyhovovaly normám v mnoha ohledech: některé byly moc dlouhé, špatně osvětlené nebo se nacházely na nepřehledných místech.

14 „Přes zamalované přechody dál chodí lidé, co mají taky dělat
„Přes zamalované přechody dál chodí lidé, co mají taky dělat? Jenže dřív většina řidičů před takovým sice nebezpečným, ale označeným přechodem zastavila a dala chodci přednost. Teď se nebezpeční paradoxně ještě zvýšilo, protože ty přechody tu byly desítky let a lidi jsou na ně zvyklí, přednost jim ale najednou skončila. Potrvá to hodně dlouho, než si na to zvyknou. Takže jak to vyřešit? Těžko. V dnešní době brutální legislativy trvá vybudování jednoho přechodu zhruba rok. A na účtence jsou částky v řádech milionů. Tyhle miliony v kase nejsou.“ (Procházka, 2015).

15 Zrušený přechod pro chodce na třídě Svobody u Okresního soudu
Obnovte prosím zrušený přechod pro chodce na třídě Svobody u okresního soudu přes ostrůvek tramvají a do Divadelní ulice.

16 Dobrý den, Děkujeme za Váš podmět týkající se zrušeného přechodu na tř
Dobrý den,  Děkujeme za Váš podmět týkající se zrušeného přechodu na tř. Svobody u okresního soudu.  Vámi zmiňovaný přechod pro chodce byl zrušen na základě požadavku Policie ČR - dopravního inspektorátu z důvodu bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemní komunikaci. Jelikož se v docházkové vzdálenosti nachází dva světelně řízené přechody, ať 62m vzdálený přechod u křížení s ulicí Havlíčkova, či 67m vzdálený přechod u Komerční banky, neuvažujeme v současné době o zřízení dalšího přechodu na tř. Svobody.

17 Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách někt. zákonů 
§ 54 (1) Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou "Přechod pro chodce", "Podchod nebo nadchod", musí chodec přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo. (3)…Chodec musí dát přednost tramvaji.

18 Děkuji za pozornost

19 Zdroje http://chodimolomouci.cz


Stáhnout ppt "Dopravní psychologie 2; Lenka nixová"

Podobné prezentace


Reklamy Google