Úvod do KBT MUDr. Jiřina Kosová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
INTEGRACE KBT S JINÝMI PSYCHOTERAPEUTICKÝMI SMĚRY
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„Test“ schopnosti imaginace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
B.F. Skinner.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Pozornost - koncentrace pozornosti
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!
Učení Petr Machala.
Technická, taktická a psychologická příprava
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Regulace úzkosti ve sportu
Regulace úzkosti ve sportu
Péče o osoby s afázií.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Osobnost – situace – predikce chování
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
KBT úzkostných poruch MUDr.Jiřina Kosová Psychiatrické centrum Praha
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Psychologické aspekty zdraví
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Formy boje se životními těžkostmi. Strategie zvládání stresu Konfrontační způsob zvládání stresu Hledání sociální opory Plánované hledání řešení problému.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktické metody Androdidaktika.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
UČENÍ.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Behaviorální terapie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Filozofie ošetřovatelství
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Kognitivně – behaviorální přístup
Učení, praktické aplikace principů učení
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie učení.
Psychologie výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Péče o osoby s afázií.
Pedagogická psychologie
Transkript prezentace:

Úvod do KBT MUDr. Jiřina Kosová Existuje mnoho psychoterapeutických směrů, ale jen málo z nich má ověřené – prokazatelně účinné metody – jako KBT MUDr. Jiřina Kosová

KBT = kognitivně – behaviorální terapie Neobsahuje žádné interpretace, spekulace… Vychází z vědeckých principů Používá promyšlené – logické techniky v pevně stanovených postupech Zaměřená na příznaky, konkrétní problémy, konkrétní cíle Vychází z teorie učení (příčinou potíží jsou chybně naučené způsoby chování a myšlení, které jsou udržované rozpoznatelnými vnějšími i vnitřními faktory) – můžeme se odnaučit, přeučit, naučit nové… Byť se obě části vyvíjely odděleně, vzájemně se přesně doplňují

Kořeny behaviorálních přístupů Starověké Řecko - Aristoteles (asi 384-322 př.n.l.) - K učení dochází, pokud vznikne asociace mezi dvěma podněty!!! Konec 19.stol. – fyziolog I.P.Pavlov (1849-1936) Učení klasickým podmiňováním John Broadus Watson (1878-1958) - použití behaviorismu v léčbě (a výchově)

Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Metoda operantního podmiňování = „učení úspěchem“ Učení na základě důsledků (odměna či trest) – pozitivní či negativní posílení Od pol.20.stol. behaviorismus jako terapie Joseph Wolpe – technika systematické desenzibilizace jako první prokazatelně účinné technika u fobií U neuróz ve VB – Hans Jürgen Eysenck (1916-1997) Psychózy, děti, retardace apod. – v USA T.Ayllon a N.Azrin – „žetonové hospodářství“

Behaviorální terapie Opírá se o teorii učení, vychází z výzkumů experimentální psychologie, hlavně ze vztahů mezi podnětem a reakcí Kromě vrozených pudů a instinktů tvoří větší část našeho chování naučené reakce Učíme se stejně adaptivnímu jako maladaptivnímu chování – mohu to změnit stejným postupem; nebo mohu změnit vnější udržovací podmínky a pak automaticky dojde i ke změně chování Zaměření na podrobné sledování a analýzu zjevného chování jedince v určité problémové situaci Chceme rozvíjet žádoucí a potlačovat nežádoucí chování Učení se určitému novému či konstruktivnímu chování Modifikace maladaptivního chování (systematické přeučování)

BT A  B  C Antecedents  behavior  consequences Ovlivňuji antecedenty a následky, aby došlo k žádoucí změně chování

Behaviorální teorie vzniku úzkosti Klasickým podmiňováním (neutrální podnět se páruje s negativním podnětem, vznikne podmíněná reakce), čl. se snaží strach redukovat vyhýbáním se podmíněnému podnětu 2 etapy učení se strachu: určitá situace vede ke strachu klasickým podmíněním; očekávání úzkosti generalizuje strach i na další – méně specifické podněty Silně averzivní podněty – odpověď odolná proti vyhasínání Dvoufaktorová teorie úzkosti (Mowrer, 1947): úvodní napodmiňovaná úzkost vede k vyhýbavému či zabezpečovacímu chování, čímž dochází ke snížení úzkosti = pozitivnímu posílení

Kořeny kognitivní terapie Starověk – filozofická škola Stoiků – použití rozumu a klidu Epiktétos: Nejsou to věci samy, co nás znepokojuje, ale naše mínění o těchto věcech. Sókrates (469-399př.n.l.) - odhalování logických souvislostí pomocí dialogu

Rozvoj kognitivní terapie 60.léta min.století, USA Albert Bandura (1925) – sociální učení – kognitivní revoluce v BT Albert Ellis (1913-2007) – Racionálně Emoční Terapie Aaron Temkin Beck (1921) – Kognitivní terapie depresí

Kognitivní terapie Vychází z teorií kognitivní psychologie (organizmus nereaguje primárně na své okolí, ale na jeho mentální representaci Ellisova Racionálně emotivní terapie – vede k tomu, abychom v diskuzi přímo napadali vlastní iracionální – falešné domněnky a místo nic vytvářeli přesvědčení racionální, logická a funkční Beckova teorie deprese – zdrojem depresivního myšlení a chování jsou negativní překroucené vzorce myšlení; zkušenost formuje tzv. kognitivní schémata = rigidní absolutní názory) Analýza a modifikace myšlení, názorů a postojů Ellis - A  B  C Activating event  belief  consequence (emoční) Beck – depresi způsobuje negativní kognitivní triáda (negat. hodnocení sebe, vnějšího světa a budoucnosti) Rozpoznání a změna iracionálních a neadaptivních postojů a názorů a jejich náhrada adaptivnějšími, funkčnějšími

Kognitivní model úzkosti Vlastní očekávání vede k rozvoji úzkosti (Bandura: „člověk se obává situací, pokud si myslí, že je nezvládne“) Beck – klíčovou roli hrají automatické myšlenky a kognitivní schémata týkající se ohrožení Úzkost = reakce člověka na ohrožení, ale převažuje subjektivní názor, nikoliv objektivní skutečnost Situace je interpretována jako hrozba

KBT Integrací KT a BT na konci 70. let m.s. v Anglii Vychází z předpokladu, že chybné vzorce chování i myšlení jsou naučené a udržované určitými faktory Techniky podložené propracovaným výzkumem na souborech mnoha typů lidí (nejen s psychickými problémy) Edukativní, cílená na samostatnost klienta Řeší přítomné problémy – konkrétní, ohraničené + udržovací faktory Nácvik, opakování, experimenty, expozice Technická změna uvažování, prožívání, emocí, tělesných příznaků a chování

Kognitivní terapie - práce s myšlením Behaviorální terapie - práce s chováním

Vytváření „mamutů“ Kde je chyba ???

Teorie učení Klasické podmiňování (Pavlov, párování podmíněného podnětu s nepodmíněným) Operantní podmiňování (Skinner, učení následkem; pozitivní následek chování zpevní, negativní oslabí; zvyšuje či snižuje se tak pravděpod. určitého chování v situaci) Sociální učení nápodobou (Bandura, výsledek „zástupného učení“ – zprostředkovaná zkušenost; např. terapeut předvádí pacientovi expo Kognitivní učení

Metody založené na klasickém podmiňování Expozice (opakované vystavení podmíněné reakci – aby došlo k jejímu post. vyhasínání) Wolpeho systematická desenzitizace (navození relaxace, pak úzkostný podnět – úzkost, pak znovu stav relaxace) Flooding (dlouhodobá aplikace podmíněného podnětu o max. síle – až do chvíle, než se reakce přestane objevovat) Averzivní terapie (spojení např. užití drogy s averzivním nepodmíněným podnětem)

Operantní podmiňování Pozitivní zpevnění – odměna Negativní zpevnění – úleva (odstranění či oslabení určitého nežádoucího vlivu či situace) Pozitivní oslabení – trest Negativní oslabení – nedojde k očekávaným a žádoucím následkům Nácvik dovedností – žetonové hospodářství; odstraňování rušivého chování

METODY KBT – A) zaměřené na tělesné příznaky Cílem je snížit aktivaci sympatiku, tělesné uvolnění, zvýšení parasympatiku RELAXACE a zklidnění dýchání, meditace Jacobsonova progresivní relaxace Östova aplikovaná relaxace Schultzův autogenní trénink

METODY KBT – B) k ovlivnění zjevného chování 1. systematická desenzibilizace (J.Wolpe) Založ. na teorii reciproční inhibice (strach na určitý podnět vznikl klas. podmiňováním; oslabím ho, když podnět spojím s něčím se strachem neslučitelným) 2. EXPOZICE Opakováním – habituace Introceptivní 3. Zábrana rituálům Bránění v chování, které má snižovat nepohodu 4. Sledování činnosti 5. Plánování a odměny

METODY KBT – B) k ovlivnění zjevného chování II 6. Vytvoření nového chování Nedostatek dovedností nebo v provedení ? (Pak buď učím novým dovednostem nebo odstraňuji překážky) Učení podle vzoru – nápodobou Hraní rolí 7. Změna již existujícího chování (operantní podmiňování) Zpevnění žádoucího chování Odstranění nežádoucího Tresty, odnětí výhody – pasivní trestání, sebetrestání Vyhasínání (díky odstranění následků, které zpevňují nežádoucí chování) Diferenční zpevňování jiného chování (odměním, když něco neudělá po určitou dobu)

METODY KBT – C) k ovlivnění kognitivních procesů STOP technika Odvedení pozornosti Kognitivní restrukturalizace (Ellis a Beck) ANM, kognitivní omyly, iracion. přesvědčení Určení a zpochybnění dysfunkčních schémat Změny kognitivních procesů v imaginaci

Využití KBT Léčba i prevence celé řady poruch Úzkostné poruchy, deprese, syndrom vyhoření, por. spánku, sexuální dysfunkce, poruchy osobnosti + součást komplexních programů léčby a rehabilitace u schizofrenie, organických poruch, tělesných onemocnění… Ale i v mnoha dalších problémových oblastech Poradenství - komunikace Návyky, zlozvyky, poruchy chování Výuka, výchova Osobnostní rozvoj