Úvod do KBT MUDr. Jiřina Kosová Existuje mnoho psychoterapeutických směrů, ale jen málo z nich má ověřené – prokazatelně účinné metody – jako KBT MUDr. Jiřina Kosová
KBT = kognitivně – behaviorální terapie Neobsahuje žádné interpretace, spekulace… Vychází z vědeckých principů Používá promyšlené – logické techniky v pevně stanovených postupech Zaměřená na příznaky, konkrétní problémy, konkrétní cíle Vychází z teorie učení (příčinou potíží jsou chybně naučené způsoby chování a myšlení, které jsou udržované rozpoznatelnými vnějšími i vnitřními faktory) – můžeme se odnaučit, přeučit, naučit nové… Byť se obě části vyvíjely odděleně, vzájemně se přesně doplňují
Kořeny behaviorálních přístupů Starověké Řecko - Aristoteles (asi 384-322 př.n.l.) - K učení dochází, pokud vznikne asociace mezi dvěma podněty!!! Konec 19.stol. – fyziolog I.P.Pavlov (1849-1936) Učení klasickým podmiňováním John Broadus Watson (1878-1958) - použití behaviorismu v léčbě (a výchově)
Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Metoda operantního podmiňování = „učení úspěchem“ Učení na základě důsledků (odměna či trest) – pozitivní či negativní posílení Od pol.20.stol. behaviorismus jako terapie Joseph Wolpe – technika systematické desenzibilizace jako první prokazatelně účinné technika u fobií U neuróz ve VB – Hans Jürgen Eysenck (1916-1997) Psychózy, děti, retardace apod. – v USA T.Ayllon a N.Azrin – „žetonové hospodářství“
Behaviorální terapie Opírá se o teorii učení, vychází z výzkumů experimentální psychologie, hlavně ze vztahů mezi podnětem a reakcí Kromě vrozených pudů a instinktů tvoří větší část našeho chování naučené reakce Učíme se stejně adaptivnímu jako maladaptivnímu chování – mohu to změnit stejným postupem; nebo mohu změnit vnější udržovací podmínky a pak automaticky dojde i ke změně chování Zaměření na podrobné sledování a analýzu zjevného chování jedince v určité problémové situaci Chceme rozvíjet žádoucí a potlačovat nežádoucí chování Učení se určitému novému či konstruktivnímu chování Modifikace maladaptivního chování (systematické přeučování)
BT A B C Antecedents behavior consequences Ovlivňuji antecedenty a následky, aby došlo k žádoucí změně chování
Behaviorální teorie vzniku úzkosti Klasickým podmiňováním (neutrální podnět se páruje s negativním podnětem, vznikne podmíněná reakce), čl. se snaží strach redukovat vyhýbáním se podmíněnému podnětu 2 etapy učení se strachu: určitá situace vede ke strachu klasickým podmíněním; očekávání úzkosti generalizuje strach i na další – méně specifické podněty Silně averzivní podněty – odpověď odolná proti vyhasínání Dvoufaktorová teorie úzkosti (Mowrer, 1947): úvodní napodmiňovaná úzkost vede k vyhýbavému či zabezpečovacímu chování, čímž dochází ke snížení úzkosti = pozitivnímu posílení
Kořeny kognitivní terapie Starověk – filozofická škola Stoiků – použití rozumu a klidu Epiktétos: Nejsou to věci samy, co nás znepokojuje, ale naše mínění o těchto věcech. Sókrates (469-399př.n.l.) - odhalování logických souvislostí pomocí dialogu
Rozvoj kognitivní terapie 60.léta min.století, USA Albert Bandura (1925) – sociální učení – kognitivní revoluce v BT Albert Ellis (1913-2007) – Racionálně Emoční Terapie Aaron Temkin Beck (1921) – Kognitivní terapie depresí
Kognitivní terapie Vychází z teorií kognitivní psychologie (organizmus nereaguje primárně na své okolí, ale na jeho mentální representaci Ellisova Racionálně emotivní terapie – vede k tomu, abychom v diskuzi přímo napadali vlastní iracionální – falešné domněnky a místo nic vytvářeli přesvědčení racionální, logická a funkční Beckova teorie deprese – zdrojem depresivního myšlení a chování jsou negativní překroucené vzorce myšlení; zkušenost formuje tzv. kognitivní schémata = rigidní absolutní názory) Analýza a modifikace myšlení, názorů a postojů Ellis - A B C Activating event belief consequence (emoční) Beck – depresi způsobuje negativní kognitivní triáda (negat. hodnocení sebe, vnějšího světa a budoucnosti) Rozpoznání a změna iracionálních a neadaptivních postojů a názorů a jejich náhrada adaptivnějšími, funkčnějšími
Kognitivní model úzkosti Vlastní očekávání vede k rozvoji úzkosti (Bandura: „člověk se obává situací, pokud si myslí, že je nezvládne“) Beck – klíčovou roli hrají automatické myšlenky a kognitivní schémata týkající se ohrožení Úzkost = reakce člověka na ohrožení, ale převažuje subjektivní názor, nikoliv objektivní skutečnost Situace je interpretována jako hrozba
KBT Integrací KT a BT na konci 70. let m.s. v Anglii Vychází z předpokladu, že chybné vzorce chování i myšlení jsou naučené a udržované určitými faktory Techniky podložené propracovaným výzkumem na souborech mnoha typů lidí (nejen s psychickými problémy) Edukativní, cílená na samostatnost klienta Řeší přítomné problémy – konkrétní, ohraničené + udržovací faktory Nácvik, opakování, experimenty, expozice Technická změna uvažování, prožívání, emocí, tělesných příznaků a chování
Kognitivní terapie - práce s myšlením Behaviorální terapie - práce s chováním
Vytváření „mamutů“ Kde je chyba ???
Teorie učení Klasické podmiňování (Pavlov, párování podmíněného podnětu s nepodmíněným) Operantní podmiňování (Skinner, učení následkem; pozitivní následek chování zpevní, negativní oslabí; zvyšuje či snižuje se tak pravděpod. určitého chování v situaci) Sociální učení nápodobou (Bandura, výsledek „zástupného učení“ – zprostředkovaná zkušenost; např. terapeut předvádí pacientovi expo Kognitivní učení
Metody založené na klasickém podmiňování Expozice (opakované vystavení podmíněné reakci – aby došlo k jejímu post. vyhasínání) Wolpeho systematická desenzitizace (navození relaxace, pak úzkostný podnět – úzkost, pak znovu stav relaxace) Flooding (dlouhodobá aplikace podmíněného podnětu o max. síle – až do chvíle, než se reakce přestane objevovat) Averzivní terapie (spojení např. užití drogy s averzivním nepodmíněným podnětem)
Operantní podmiňování Pozitivní zpevnění – odměna Negativní zpevnění – úleva (odstranění či oslabení určitého nežádoucího vlivu či situace) Pozitivní oslabení – trest Negativní oslabení – nedojde k očekávaným a žádoucím následkům Nácvik dovedností – žetonové hospodářství; odstraňování rušivého chování
METODY KBT – A) zaměřené na tělesné příznaky Cílem je snížit aktivaci sympatiku, tělesné uvolnění, zvýšení parasympatiku RELAXACE a zklidnění dýchání, meditace Jacobsonova progresivní relaxace Östova aplikovaná relaxace Schultzův autogenní trénink
METODY KBT – B) k ovlivnění zjevného chování 1. systematická desenzibilizace (J.Wolpe) Založ. na teorii reciproční inhibice (strach na určitý podnět vznikl klas. podmiňováním; oslabím ho, když podnět spojím s něčím se strachem neslučitelným) 2. EXPOZICE Opakováním – habituace Introceptivní 3. Zábrana rituálům Bránění v chování, které má snižovat nepohodu 4. Sledování činnosti 5. Plánování a odměny
METODY KBT – B) k ovlivnění zjevného chování II 6. Vytvoření nového chování Nedostatek dovedností nebo v provedení ? (Pak buď učím novým dovednostem nebo odstraňuji překážky) Učení podle vzoru – nápodobou Hraní rolí 7. Změna již existujícího chování (operantní podmiňování) Zpevnění žádoucího chování Odstranění nežádoucího Tresty, odnětí výhody – pasivní trestání, sebetrestání Vyhasínání (díky odstranění následků, které zpevňují nežádoucí chování) Diferenční zpevňování jiného chování (odměním, když něco neudělá po určitou dobu)
METODY KBT – C) k ovlivnění kognitivních procesů STOP technika Odvedení pozornosti Kognitivní restrukturalizace (Ellis a Beck) ANM, kognitivní omyly, iracion. přesvědčení Určení a zpochybnění dysfunkčních schémat Změny kognitivních procesů v imaginaci
Využití KBT Léčba i prevence celé řady poruch Úzkostné poruchy, deprese, syndrom vyhoření, por. spánku, sexuální dysfunkce, poruchy osobnosti + součást komplexních programů léčby a rehabilitace u schizofrenie, organických poruch, tělesných onemocnění… Ale i v mnoha dalších problémových oblastech Poradenství - komunikace Návyky, zlozvyky, poruchy chování Výuka, výchova Osobnostní rozvoj