Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce lichoběžníku
Advertisements

GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Konstrukce lichoběžníku
Podobnost rovinných útvarů
Užití podobnosti v praxi
Lichoběžník Obsah lichoběžníku.
Podobnost trojúhelníků
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Pythagorova věta v prostoru
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozcvička Dopl ň : Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kruh, kružnice Základní pojmy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Rovnice s parametrem. Vypočítejte rozměry obdélníku, pro který platí: Délku zmenšíme o 5 m a šířku zvětšíme o 10 m, a tím se obsah zvětší o 300 m 2. a)
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Komplexní čísla Grafický součet komplexních čísel Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Konstrukce trojúhelníku podle věty sss vytvořená v Zoneru Callisto Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné.
Dělení lomených výrazů
Příprava na lomené výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obsah kruhu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Goniometrické funkce Využití goniometrických funkcí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kruh, kružnice Základní pojmy
Kruh, kružnice Základní pojmy
Lichoběžníky a jejich vlastnosti
Využití goniometrických funkcí
Konstrukce trojúhelníku
Pravidla pro počítání s mocninami
Obsah kruhu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Funkce Absolutní hodnota
Lichoběžníky a jejich vlastnosti
Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
Délka kružnice, obvod kruhu
Konstrukce trojúhelníku
Vzájemná poloha dvou kružnic
TROJÚHELNÍK ROVNOSTRANNÝ
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
Soustava souřadnic Oxy
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lichoběžníky a jejich vlastnosti
Příprava na lomené výrazy
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Konstrukce trojúhelníku
KOLEKCE ÚLOH PRO MATEMATICKÝ SEMINÁŘ trojúhelník z těžnic
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Konstrukce trojúhelníku
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Soustava souřadnic Oxy
TROJÚHELNÍK ROVNOSTRANNÝ
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Transkript prezentace:

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Podobnost Využití podobnosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Využití podobnosti V rovnostranném trojúhelníku ABC je: Bod D leží na úsečce AB tak, že platí: Bod E leží na úsečce BC tak, že platí: Urči obvod čtyřúhelníku ADEC. 2 cm E 1 cm 1 cm 2 cm D 1 cm

Využití podobnosti Dvoumetrová tyč vrhá stín dlouhý 3m. Délka stínu stromu je 6,9 m. Vypočítej výšku stromu. (Načrtni si obrázek.) Jaké jsou sluneční paprsky? Rovnoběžné. Jak toho lze využít? Vzniklé trojúhelníky jsou podobné. Urči poměr podobnosti a vypočítej výšku stromu. Strom je vysoký 4,6 m.

Využití podobnosti Mezi místy A a B bude postaven most. Urči jeho délku. Rybník nedovoluje změřit délku mostu, proto zvolíme stanoviště O. Změříme vzdálenost bodu O od bodů A,B. Tyto vzdálenosti zmenšíme v poměru 1 : 4. Změříme vzdálenost bodů A´,B´. Dokážeš již nyní vypočítat délku mostu? Most bude dlouhý 440 m.

Využití podobnosti Šířka pruhu plátna odpovídá délce tyčí stoličky, délka pruhu plátna je 45 cm. Přibližně 6 cm z této délky se spotřebuje na připevnění. Bude po rozložení židle vzdálenost nožiček aspoň 55 cm? šířka = 22 + 33 = 55 cm 55 cm délka = 45 – 6 = 39 cm 39 cm ANO x cm

Využití podobnosti Výstražná značka udává nebezpečné klesání. 12% udává, že na každých 100 m délky ve vodorovném směru silnice klesá o 12 m. Jaký je výškový rozdíl mezi místem, které je označeno touto značkou, a místem, kde po 700 m nebezpečné klesání končí? (Načrtni si obrázek.) Výškový rozdíl je 84m.

Využití podobnosti Při výšce 1,76 m se potopíš po 21,3 m. Plavecký bazén má délku 50 m. Nejmenší hloubka je 130 cm, na druhém konci je hloubka 2,8 m. Dno klesá rovnoměrně. Jak daleko od nejmenší hloubky se celý potopíš? (Načrtni si obrázek.) x m 1,3 m 0,46 m 1,5 m tvoje výška = 1,76 m Při výšce 1,76 m se potopíš po 21,3 m.

Využití podobnosti Rám obrazu je zhotoven z lišty široké 6 cm. Rozměry obrazu jsou 72 cm a 56 cm. Jsou vnitřní a vnější hranice rámu dva podobné obdélníky? (Načrtni si obrázek.) 6 6 6 56 cm 6 72 cm Jaké jsou rozměry vnitřní hrany? šířka rámu Obdélníky nejsou podobné.

Využití podobnosti Komín neznámé výšky vrhá stín 45 m dlouhý, metrová tyč stojící kolmo k povrchu má stín dlouhý 85 cm. Vypočítej výšku komína. (Načrtni si obrázek.) x Komín je vysoký 53 m.

Využití podobnosti Ohyb řeky nedovoluje přímo změřit vzdálenost stožárů. Jak budeš postupovat, abys tuto vzdálenost mohl(a) určit? (Načrtni si obrázek.) Stožáry jsou od sebe vzdáleny 291 m.

Využití podobnosti Muž vysoký 180 cm kráčí po nábřeží přímo k majáku. Mužův stín, způsobený světlem majáku, je zpočátku dlouhý 5,4 m. Když se muž přiblížil k majáku o 90 m, zkrátil se jeho stín o 3 m. Jak vysoký je maják a jak daleko od něho byl původně muž vzdálen? (Načrtni si obrázek.) Maják je vysoký 55,8 m a muž byl původně ve vzdálenosti 162 m.

Využití podobnosti Připomeň si: Úhel odrazu se rovná úhlu dopadu.

Využití podobnosti Vršek stromu se zrcadlí v kaluži, která je vzdálená 40 m. Ty stojíš od této kaluže 2 m. Jak vysoký je strom? (Načrtni si obrázek.) 1,8m Jsou vzniklé trojúhelníky podobné? Strom je vysoký 36 m. ANO, podle které věty? uu Co ještě potřebuješ znát? Svou výšku.

Využití podobnosti Stojíš 20 m od stromu. Jak daleko od sebe položíš zrcátko, abys v něm viděl(a) vršek stromu, který má výšku 12 m? (Načrtni si obrázek.) 1,76m Zrcátko položíš 2,56 m od sebe. Co ještě potřebuješ znát? Svou výšku. Obrázky byly vytvořeny v programu ZonerCallisto.